Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 373

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Em782009-09-27 10:44
Antal inlägg: 130

Katterna gillar inte min sambo =(
Någon kattexpert här på betapet?

Jag och min blivande man flyttade ihop för några månader sedan.
Min honkatt och han har kommit hur bra överens som helst hela tiden men nu för ca två månader sedan började hon undvika honom.
Hon ligger helst och trycker under soffan när han är hemma.

För två veckor sedan fick vi tillökning (en kattunge) eftersom ngn idiot dumpat stackaren vid min mors hus. Detta underbara lilla busfrö fungerade hur bra som helst med både min vuxna honkatt OCH sambon.
KANON tyckte jag då jag trodde att den nya katten bröt isen mellan de båda.
MEN nu de senaste fyra dagarna har även "lillen" börjat undvika sambon genom att "trycka" under soffan, springa iväg när han kommer osv.

Frågan är varför och VAD kan vi göra för att alla ska trivas och komma överens?

Jag kan tillägga att när det kommer till mat (utfodring) så har katterna inget emot honom... men de blir heller inte mer tillgivna honom när han sköter det där med maten utan går tillbaka till att undvika honom när det inte gäller mat längre.

Någon som vet vad man kan göra?

ANDERStG2009-09-27 10:50
Antal inlägg: 7560

Det första tipset är förstås att inte vara så påflugen. Många katter bestämmer helt själv när de vill umgås och hur. Om inte det hjälper så är det kanske något fel på din sambo. Han gör nåt dumt, känns opålitlig eller luktar illa ur katternas perspektiv.

Ässät2009-09-27 10:57
Antal inlägg: 4824

Inte för att jag tror detta men kanske har din sambo varit hårdhänt mot dom? Vart lite dum? Då blir dom kanske såna.

ynnest2009-09-27 11:02
Antal inlägg: 65

Är det innekatter? Dom blir gärna lite psycho...

ANDERStG2009-09-27 11:02
Antal inlägg: 7560

Inte för att jag tror detta men kanske de har sett något de inte förstår i sängkammaren?

Amiable2009-09-27 11:03
Antal inlägg: 1365

Jag hade en hankatt en ggn där han inte accepterade min son. Han fräste och försökte klösa honom så fort han bara gick förbi.
Jag tror att( i vårt fall) var det frågan om revir.
Svårare att säga vd det kan vara när det gäller honkatter.
Men katter brukar oftast(?!) anpassa sig efter några veckor, och veckorna kan vara många.
Ha tålamod!

Em782009-09-27 11:10

ANDERStG:
Han har undvikit den äldsta i tre, fyra veckor nu för att se om det kunde hjälpa.. istället för att "fjäska" med godbitar osv. han är iof inte van vid katter sedan innan men jag har ju förklarat att man ska låta katten komma till en och inte göra tvärt om. Dessa instruktioner har han väl följt som jag vet.

Ässät:
Jag har mycket svårt att tro att han skulle ha varit dum emot dem då han verkligen tycker om de båda.
Eftersom djuren och barnen alltid kommer först hos mig så har jag konfronterat honom med detta ändå för att utesluta möjligheten.

micro1132009-09-27 11:11
Antal inlägg: 17542

Jag skulle nog fundera i samma banor som Ässät och Anders faktiskt, kan det vara något sambon gör. Det verkar mycket skumt att båda katterna utan anledning skulle utveckla det beteende du beskriver.

Ässät2009-09-27 11:11
Antal inlägg: 4824

Okej, han kanske har en ny doft som dom inte gillar?

Em782009-09-27 11:13

ynnest:
Det är innekatter ja.

ANDERStG:
*ler* Ja det skulle kanske kunna vara traumatiskt för en stackars katt, vem vet =)
Men jag vet att ingen av dem sett ngt sådant alls.

zmiley2009-09-27 11:15
Antal inlägg: 2170

Ert förhållande är dömt. Katterna känner på sig att han inte riktigt når upp till din standard och vill ha bort honom för att undvika bristfälliga avkommor som de sedan skulle bli tvugna att bita ihjäl. Förklara vänligt men bestämt för honom att han inte är din typ och ge dig ut på jakt igen.

Em782009-09-27 11:18

Jag är en ganska lugn människa hemma. Jag tycker att hemmet ska vara en fristad där harmoni och LUGN regerar.

Min sambo tar ganska mycket plats genom bara att vara den han är. Han har ett mycket vänligt sätt och vill alla gott men det mesta han gör, gör han snabbt. Han talat snabbt, äter snabbt, går snabbt (även inomhus då). Kan det vara ngt katterna inte orkar med och därmed ogillar?

Em782009-09-27 11:19

zmily:
Säg inte så, snälla du. Jag ska föda hans barn vilken dag som helst (gått över tiden mer än en vecka).

zmiley2009-09-27 11:26
Antal inlägg: 2170

Var inte meningen att jaga upp dig. Det var mest ironi, men faktum är att katter har extremt känsliga sinnen och en liten baktanke fanns. Som tur är är katter också extremt anpassningsbara så det löser sig nog.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-09-27 11:28
Antal inlägg: 7605

Kanske alla kan vara tillfreds om katterna får ha den närkontakt de vill? Katter är ju självständiga varelser och är bra på att ignorera det de vill ignorera.
De tycker nog om din sambo ändå och nu kanske han får mata och pyssla om dem extra mycket, när du blir upptagen med en baby.
Lycka till med alltihop!

Em782009-09-27 11:32

zmiley:
Inte uppjagad =) Men jag vet ju hur känsliga katter är och självklart har det gått runt i mitt huvud (kanske pga hormoner el nåt annat vi kvinnor gärna skyller på) att han måste vara en dålig människa och att katterna känner det osv osv.
Jag vet också att katter är anpassningsbara (oftast) och visst.. det löser sig säkert... men om man kan göra ngt för att påskynda det där "lösandet" så vore det ju toppen=)

Sotfinger2009-09-27 11:37
Antal inlägg: 22361

Inte otroligt att katterna tycker att han väsnas och har sig. Men följ mommes råd och respektera varandra.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-27 11:38
Antal inlägg: 5000

Hm,jag är inne på de ässät skriver,om katterna gillade honom från början men tvärslutar med det å ligger å trycker under soffan,de gör inte katter utan anledning,isf är det nog väldigt sällsynt..min honkatt jag har nu,blev sparkad en gång av den förr förra ägarens man,de räckte med en gång..hon tål inte NGN av de andra könet sedan dess
Jag säger absolut inte att din sambo gjort ngt sådant!!försöker bara säga att ngt är det iaf som hänt,men vad,kanske att han råkat skrämt dom på ngt vis?
Min honkatt vill komma fram själv om jag har tex pappa här hemma,men de sitter långt inne kan jag säga=/ibl går det inte alls,men har märkt att det går bättre då han totalt ignorerar henne
Låt dom komma till han å be han testa å inte bry sig om dom så mycket mer än då dom själv vill
Hoppas att det löser sig!

Tess 082009-09-27 11:41
Antal inlägg: 18003

Jag tror att det bara är för honom att strunta i katterna. Som någon skrivit så är de världsmästare på att ignorera det de vill och när de vill... Eftersom den ena är vuxen nu så är det lite svårt att uppfostra den och den lille gör bara som den stora gör... Vänta ut det hela och ta det lugnt!

riotfux2009-09-27 11:42
Antal inlägg: 190

du ska föda hans barn när som helst men du skriver att du sätter djuren före honom?

VA?
vad menar du?

sen är katter ofta något som inte gillar nya personer i "nya" grupper. tyr sig gärna till endast en människa.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?