Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 374 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-09-27 15:18 | |
![]() | Polisanmälan? Det står i nyheterna idag att en arbetslös, ensamstående mamma med två barn fick 400 000 kronor insatta på sitt konto på grund av att insättaren. fritidsförvaltningen, skrev en siffra fel. Efter två månader upptäcktes felet och kvinnan hade då spenderat 150 000 men betalade tillbaka resten. De vill inte polisanmäla, men en moderat tjänsteman anser att hon självklart ska polisanmälas. Vad tycker ni? | |
| metaiå - Ej medlem längre | 2009-09-27 15:21 | |
![]() | Klart att hon ska anmälas. Det är ju inte hennes pengar och ska väl ändå ses som stöld. Men jag hade ju lämnat landet:-) | |
| Kumicho | 2009-09-27 15:21 | |
![]() | Eftersom fritidsförvaltningen är de som har felat från början anser jag att de borde ge henne en chans att betala av återstående. Sen är det ju jävligt korkat av henne att spendera pengarna, hon borde ha förstått att det har blivit något fel och därför kontaktat sin bank. | |
| Kumicho | 2009-09-27 15:22 | |
![]() | Är det verkligen värt att lämna landet för fjuttiga 400 000? | |
| apbur | 2009-09-27 15:22 | |
![]() | Knappast att hon tagit emot pengarna i god tro. Lite skillnad på 40 000 och 400 000. Hon spenderade också utöver det hon skulle fått. Hon ska polisanmälas. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-27 15:25 | |
![]() | Klart det är stöld om man sätter sprätt på någon annans pengar - anmälan. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-27 15:27 | |
![]() | Fast hon lämnade ju tillbaka större delen av summan och om hon betalar de 150 000 också, kan de ju vara kvitt. | |
| Kumicho | 2009-09-27 15:30 | |
![]() | Vet fortfarande inte om det vid en polisanmälan ska rubriceras som stöld, låter snarare som förskingring. Men vad vet jag, är inte jurist. | |
| Minta | 2009-09-27 15:31 | |
![]() | Förr i tiden sa man att man inte skulle utsätta folk för för stora frestelser, t ex att låta pengar ligga framme så att någon inte skulle kunna stå emot frestelsen att ta dem även om personen i vanliga fall inte är en tjuv. Tillfället gör tjuven sa man också. Om hon betalar tillbaka tycker jag att man kan låta det vara kvitt. | |
| 1stclassriot | 2009-09-27 15:32 | |
![]() | jag kan nog inte påstå att jag inte skulle gjort likadant som henne. så mycket pengar ser man sällan och jag tror fler skulle gjort likadant även om de sitter och spelar duktiga och säger "neeej ja skulle ringa o säga att det var fel" så jävla skitsnack! | |
| micro113 | 2009-09-27 15:34 | |
![]() | Hon lämnade tillbaka det mesta. Jag förstår att hon inte kunde stå emot frestelsen, arbetslös och med barn. Lämna henne ifred -- och gläds åt att hon fick en glimt av ljusning i livet en sekund. | |
| 1stclassriot | 2009-09-27 15:35 | |
![]() | precis som folk sitter och spelar skenheliga när de säger att de skulle ge lite pengar till välgörenhet om de vann en miljon när de i själva verket sedan om de vinner, lägger pengarna på nytt hus eller en båt/motorcykel etc. människor är i grund och botten giriga. | |
| Limer | 2009-09-27 15:36 | |
![]() | I mitt fall handlar det inte alls om att låtsas vara duktig. Jag skulle ringa direkt och undra. Dels för att jag skulle bli skitnervös för att jag skulle få nån slags tvångstankar och börja spendera hej vilt och dels för att jag innerst inne skulle önska att den gode bankmannen/tanten glatt skulle förklara för mig att allt var i sin ordning och att min okända miljonär till släkting kolavippat. | |
| giraffgul - Ej medlem längre | 2009-09-27 15:36 | |
![]() | Jag funderar på att "låna" lite pengar av en pensionär som jag jobbar hos i hemtjänsten. Betalar tillbaka sen när han märker att jag "lånat" dom. men märker han inget så behåller jag dom. Vilken urbota dum fråga. Det ska givetvis polisanmälas! Om de inte hade kommit på det så hade hon nog inte tagit kontakt med dom för att betala tillbaka pengarna! | |
| Kumicho | 2009-09-27 15:37 | |
![]() | Ingen har sagt att den skulle ringa och säga att det var fel. Personligen känner jag att jag inte skulle riskera nåt för en struntsumma. Visst 400 000:- är mycket, men inte överdrivet mycket. Sen är det ju väldigt stor risk att åka fast iom att förvaltningen kan kolla vart pengarna har betalats ut. | |
| Kumicho | 2009-09-27 15:38 | |
![]() | Missade Limers inlägg när jag skrev. Skämms... | |
| apbur | 2009-09-27 15:40 | |
![]() | Jag skulle inte ta pengarna av moraliska skäl. Jag är nog duktig då. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-09-27 15:45 | |
![]() | Jag häpnar över att någon tycker att en människa är värd "lite ljusning" för 150 000, som tillhör andra. Fritt fram för bedrägerier och stöld alltså? | |
| micro113 | 2009-09-27 15:46 | |
![]() | Jag har ingen aning om hur jag skulle göra i dagens läge -- endera fega och vänta, vilket hon kanske gjorde -- eller sätta sprätt på pengarna -- kan vara värt nån månad på härbärge faktiskt. Hur som helst, hon är arbetslös, har två barn -- och det dimper ner en stor summa pengar -- klart det är svårt att stå emot. Jag tycker det borde räknas som brottsprovokation att sätta in pengarna på hennes konto. Som sagt var .. lämna henne ifred. | |
| micro113 | 2009-09-27 15:49 | |
![]() | Jag tänker på stackarn som betalade sin skatteskuld på 60 tusen, och råkade sätta in på fel skattekonto. Han fick inte tillbaka sina pengar -- utan ägaren till skattekontot blev 60 tusen rikare -- och han har kvar sin skuld. Varför kan myndigheter ta tillbaka sina misstag, men vi dödliga får stå vårt kast om en siffra blir fel? | |