Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 338 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2009-10-01 15:20 | |
![]() | Barnvåldtäktsman fri i väntan på dom Inte för att jag brukar vara den som tycker att man ska starta arga trådar utifrån artiklar i sensationsblaskorna Aftonbladet och Expressen, men här gör jag ett undantag: www.gt.se/nyheter/1....la ppts-fri Det finns två dimensioner i detta att begrunda: * Överklagat eller ej - det är helt ofattbart att en person med en fällande dom avseende ett så oerhört grovt brott ska få röra sig fritt och dessutom i området där brottsoffret bor. Personligen skulle jag ha den fullaste förståelse för om någon av flickans anhöriga angriper mannen om de ser honom gå omkring i området. * Straffsatserna för grova brott, särskilt när det gäller unga förövare. Varje människa med ett minimum av känsla för proportioner måste ju inse att 3 års fängelse är ett vidrigt skämt för detta brott, även om inte våldtäkten fullbordades fysiskt. Dessutom är det uppenbart att det här är en svårt störd människa som måste ha en längre behandling för att eventuellt - under övervakning - kunna släppas ut i samhället igen. Med vårt system kommer han ut efter 2 år minus häktningstid. Alla som känner sig säkra på att han kommer att vara "botad" från sina sjuka impulser räcker upp handen! Jag förstår inte hur denna tillämpning där man konstant lägger sig i nedre ändan av straffskalorna kan få fortgå i domstolarna. Jag är säker på att den inte har stöd hos majoriteten av befolkningen och heller inte hos de människor som arbetar med att utreda brotten och ser konsekvenserna av dem på nära håll. | |
| vulcan | 2009-10-01 15:21 | |
![]() | - flyttar själv tråden till Snack då den är lite för mycket av "nyhetsrapport" för att höra hemma under Seriöst. | |
| apbur | 2009-10-01 15:29 | |
![]() | vulcan, jag förstår inte riktigt vad du menar med att han kommer komma ut efter 2 år. Vad grundar du det på? Som du säger är han med all säkerhet störd och kommer sannolikt behöva vårdas en ganska lång tid framöver. Inte 2 år. | |
| vulcan | 2009-10-01 15:33 | |
![]() | 2/3-dels frigivning är ju standard. Han fick ju fängelse och inte vård och då lär det bli ut ur fängelset efter 2 år. Visserligen då med övervakning, men i princip kommer han att kunna röra sig fritt och han kan knappast tvingas till behandling heller. | |
| apbur | 2009-10-01 15:36 | |
![]() | Jaha, han fick inte vård. Orkade inte ens läsa artikeln. Ursäkta. | |
| angie_hell | 2009-10-01 15:57 | |
![]() | Dom tror inte att han är en rymmningsrisk. Märkligt att dom inte disskuterar brottsåterfallsrisken. Med tanke på att han inte är "rehabliterad" än och satt på fri fot med sitt sjuka beteende och sin uppebara oförmåga att kontrollera dem är han ju en farlig människa som absolut ska hållas ifrån allmänheten. Blir också mycket sorgsen när jag tänker på den lilla flickan som inte kommer kunna röra sig normalt i sitt område utan risk för att möta den man som förstört hennes liv. | |
| Minta | 2009-10-01 16:14 | |
![]() | Jag är inte säker på att det rätta för en 18-åring är ett mycket långt fängelsestraff. Är han sjuk och störd borde han dömas till rättspsykiatrisk vård istället och få professionell hjälp, för allas bästa. Då kanske han inet heller får vara fri obevakad på relativt lång tid. | |
| run-marie | 2009-10-01 16:17 | |
![]() | Fruktansvärt helt enkel, undrar när nån av grannarna kommer att ta till självjustits (stavas det så?) och helt enkelt slå ner killen. Om jag bodde där med mina barn skulle jag definitivt starta ett upprop för att han ska sitta inne tills överklagandet har behandlats i rätten. Han kan väl börja sitta av sitt straff direkt, är ju direkt löjligt att tro att han skulle bli friad när hans DNA har fastställt att det är han. Han har förstört den lilla tjejens liv, kanske för all framtid, och får 3 ÅR! och som Vulkan påpekar kommer ut efter 2 om han sköter sig. Ja, vad ska han annars göra? Finns ju ingen att ge sig på i fängelset iaf, där kan han ju själv bli utsatt, för andra fångar hatar ju de som gjort något mot barn. | |
| run-marie | 2009-10-01 16:19 | |
![]() | Minta, visst borde killen få vård, men det är ju allmänt känt att de som sitter på olika rättspsykiatriska anstalter får permission, eller biobesök och många chanser att rymma. | |
| Necrophagist - Ej medlem längre | 2009-10-01 16:21 | |
![]() | Jag har aldrig hört talas om en pedofil som har lyckats slita sig loss från fantasierna om barn genom någon form av rehabilitering eller självinsikt. Tror i själva verket inte att det är något som man kan sudda ut i hjärnan hos en pedofil. Så vad ska man göra om någon är obotlig? Antingen döda, isolare eller acceptera. Inte acceptera att man begår våldtäkter på barn, men acceptera att fantasierna om sexuellt umgänge med barn rör sig inom vissa av oss varje dag. Om det förrädiska med pedofili är att man inte kan nöja sig med fantasier, bilder, filmer eller whatever där man själv inte begår det fysiska övergreppet, utan att man förr eller senare bara måste ta steget att göra det på riktigt. Ja, om man inte ens skulle kunna ta fram androida barnrobotar som skulle fungera som substitut, då är det nog fan kört för pedofilerna. Men tills dess att allt annat är uteslutet och pöbeln ropar ut kraven på dödsdomar så måste man faktiskt försöka hitta en kompromiss, oavsett hur svårt det är för vissa ickepedofiler att acceptera. | |
| Minta | 2009-10-01 16:33 | |
![]() | Man kan inte döma en 18-åring till obotlighet. Det kan hända att dragningen inte försvinner, men han kan förhoppningsvis lära sig att bemästra den. | |
| Minta | 2009-10-01 16:35 | |
![]() | Han borde verkligen tvingas till behandling, eventuellt kemisk kastrering (om det hjälper mot störningen vet jag inte). | |
| angie_hell | 2009-10-01 16:35 | |
![]() | run-mari,Dom har speciella avd för människor som begår den har typen av brott så han lär nog inte lida skada av det slaget därinne. Tror inte att alla pedofiler lever ut sina fantasier. Precis som alla som tänder på våldtäktstankar inte våldtar. Vad man har i huvudet kan ingen påverka men att sedan ta steget att skada andra människor är väldigt stort och jag håller med om att dom borde få vård. Men på vilket sätt dom en straffas så ska det trots allt vara ett ordentligt straff för offrets skull. | |
| Minta | 2009-10-01 16:36 | |
![]() | Alla våldsamma störningar är farliga när de kombineras med psykopati. | |
| apbur | 2009-10-01 16:38 | |
![]() | Pedofiler behöver inte vara sämre och mer omoraliska än andra människor för att de har en sexuell dragning till barn. Tror det finns många som aldrig begår något brott trots att de känner en stark sexuell dragning till barn. Dessa människor sätts på prov hela tiden och har förmodligen högre moral än de allra flesta här. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-10-01 16:40 | |
![]() | Håller helt med apbur, men vet inte om den diskussionen hör hemma här? | |
| apbur | 2009-10-01 16:42 | |
![]() | Jag reagerade mest på det Necrophagist skrev. Att det skulle hänga ihop, att vara pedofil och inte vilja göra rätt för sig. | |
| run-marie | 2009-10-01 16:54 | |
![]() | Senast idag hörde jag om en j-a människa, arbetar tycligen inom kyrkan och har våldfört sig på sina barnbarn!! i flera år när han suttit barnvakt. Fick visst 4 års fängelse, men har inte blivit av med jobbet för han har inte berättat om domen på sitt arbete. Hur sjuk kan man bara vara? Har han begärt tjänstledigt tro eller har han tagit långsemester från sitt jobb? Alla där borde väl veta vad det handlar om och sparka den idioten direkt. Undrar om han får besök i fängelset av sin familj? Hoppas verkligen inte det. | |
| Necrophagist - Ej medlem längre | 2009-10-01 17:06 | |
![]() | apbur: läs om läs rätt "_Om_ det förrädiska med pedofili är att man inte kan nöja sig med fantasier" | |
| run-marie | 2009-10-01 17:08 | |
![]() | Apbur, enligt min uppfattning är pedofiler "sämre människor" även om de vill göra rätt för sig. Tycker faktiskt kemisk kastrering borde vara ett "måste" iaf om de har våldfört sig på barn mer än 1 gång, bara det är en gång för mycket. | |