Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 134

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mr Sun Green - Ej medlem längre2009-10-06 21:27
Antal inlägg: 825

Apatiska flyktingbarn?
Intressant att så många har olika åsikter! Speciellt psykiatriker och psykologer. Såg ni på debatten idag? Vad tror ni är orsaken till fenomenet och varför finns så stora skillnader i åsikter?

annwid2009-10-06 21:46
Antal inlägg: 57

Jag har inte sett debatten idag, men jag tror att barnen blir apatiska för att de ger upp helt enkelt. Det vet man ju själv, ibland när allt känns motigt så har man ju lust att bara lägga ner allt. Självklart gör man ju inte det, men flyktingbarn under utvisningshot har ju en lite tuffare tillvaro än de flesta.
Hela familjerna mår väl dåligt, men barn tar ju ofta på sig även vuxnas olycka. Dessutom är saker oftare svart eller vitt ju yngre man är. Barnen ser att hela familjen mår dåligt, är rädda och kan inte se någon framtid. Det tror jag är orsaken till att de blir apatiska.

Minta2009-10-06 21:49
Antal inlägg: 20042

Jag tror att orsaken är barn som känner sig maktlösa och utsvultna på kärlek och uppmärksamhet. Liknande fenomen fanns förr i Sverige när barn lämnades på sjukhus och föräldrarna inte fick hälsa på. Det är enligt forskarna som undersökt detta ett välkänt fenomen. Sedan finns det ju andra forskare som knappt träffat sådana barn och har hört om någon som härt talas om att någon märkt att det fattats mat eller att de till och med ätit mat på natten. Skillnader i åsikter tror jag beror på ekonomiska överväganden. Man säger att fenomenet är påhittat eller unikt för Sverige för att lättare kunna avvisa dem och blunda för den stora tragiken. Det är deras eget fel.

anneli72 - Ej medlem längre2009-10-06 21:55
Antal inlägg: 11612

Psykiatrikern som satt ganska högt upp i panelen påstod att

han sett stora giftflaskor hällas i barnens strupar.

Det verkade mest som att han själv gick på LSD.

anneli72 - Ej medlem längre2009-10-06 22:05

Det vore intressant att få veta vad dom förgiftas med och vilket

apotek som förskrev det giftet till barn.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-10-06 22:13
Antal inlägg: 2521

Jag såg programmet.

För det första så fejkar inte dessa barn ( inte vuxna heller ), det är min uppfattning.

Jag tror åtminstone delorsaken kan vara den jag har försökt att förklara i en annan tråd, nämligen, den oerhört påfrestande situationen dessa asylsökande familjer befinner sig i, och många gånger dessutom under såå lång tid, i väntan på besked om uppehållstillstånd. Totalt omänskligt.

"....varför finns så stora skillnader i åsikter?"
Cynism?
- Eller LSD, hehhe. Den farbrorn var vriden i vilket fall...

- OT, ska läsa Tamas bok så fort som möjligt...

odin - Administratör2009-10-06 22:15
Antal inlägg: 7442

Jag tror definitivt på båda förklaringarna. Det är väl klart som korvspad att om man tror man kommer bli skickad tillbaks till en krigshärd försöker överspela lite, och säga till sina barn om detsamma.

Å andra sidan finns det säkert de barn som blir helt knäckta och slutar snacka.

anneli72 - Ej medlem längre2009-10-06 22:21

Jo,men han snackade ju giftbägare.

Förstår inte riktigt vad det är.

odin - Administratör2009-10-06 22:22

Läser man diverse debattartiklar så verkar det i alla fall som den nyutkomna boken av (vem det nu var) är skriven i affekt och inte speciellt neutral tyvärr.

odin - Administratör2009-10-06 22:24

www.newsmill.se/arti...tt -ansikte
www.newsmill.se/arti...et raktelse
www.dn.se/opinion/de...k- 1.967771
www.dn.se/opinion/si...g- 1.964641

Tyvärr visar det väl på att den bok som är grunden till att diskussionen nu blossat upp är allt annat än bra skriven.

Minta2009-10-06 22:26

600 sidor skrivna i affekt?

odin - Administratör2009-10-06 22:29

Jag har inte läst boken men läser man debattartiklar verkar det ju som han verkligen går in för att nedvärdera den ena sidan och höja upp den andra. Skall man ha en saklig diskussion bör ju man ju försöka hålla sådana "åsikter" för sig själv.

anneli72 - Ej medlem längre2009-10-06 22:32

Trist att Tiger Woods svärmor inte vågade delta.

Minta2009-10-06 22:35

Han kanske inte vill ha en objektiv diskussion utan tycker att det är dags att ge de apatiska barnen upprättelse. Vid den tiden då nästan hela det politiska etablissemanget av rädsla för SD: s frammarsch såg sig nödsakade att ta i med hårdhandskarna mot apatiska flyktingbarn för att visa att man gjorde något, då var visst det inte särskilt sakligt.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-10-06 22:42
Antal inlägg: 7605

Någon som vet hur det har gått för apatiska barn, som har återsänts till ursprungslandet?
Förblir de tunga vårdpaket eller piggnar de till, när de har installerats där de ska bo?

odin - Administratör2009-10-06 22:44

Hur kan man få upprättelse om man inte har en objektiv diskussion utan sakfel, "karaktärsmord" och andra felaktigheter? Då får man definitivt ingen upprättelse, tvärt om, man häller mer vatten på kvarnen.

Jag vill bygga en diskussion på sakliga och korrekta fakta, inte författarens "funderingar" om situationen.

anneli72 - Ej medlem längre2009-10-06 22:46

Jag själv brukar inte piggna till när jag besöker Finland.

apbur2009-10-06 22:47
Antal inlägg: 9699

Jag tror det finns barn som faktiskt blivit mer eller mindre apatiska.
Orsaken till detta tror jag absolut är föräldrarnas mående och påtryckningar.
Att ett barn skulle bli djupt deprimerat för att de befinner sig på flykt kan inte vara möjligt.
För att trycka ned en sån livsglad och bekymmerslös individ ett barn ändå är krävs psykisk misshandel från föräldrarna eller oerhört allvarliga trauman.
Barn blir inte deprimerade, och framförallt inte så apatiska att de skulle sluta äta, i första taget.
Det är mer eller mindre föräldrarna som gör dessa barn apatiska.
Behöver inte vara medvetet alla gånger.

Minta2009-10-06 22:48

Det beror på hur stora sakfelen är.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-10-06 23:02
Antal inlägg: 2521

Hm...av programmet i kväll tycker jag det framgick med klar tydlighet att de flesta - även från officiellt håll - har kommit fram till att detta är ett reellt problem och inget fejk.

Såg du programmet, odin?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?