Spelrum
Giraffen33
Krokodilen4
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 419

Forumkategorier

Användare Inlägg  
1stclassriot2009-10-09 13:32
Antal inlägg: 522

Ni låginkomsttagare...
Ja ni som har det som jag... som lever på mellan 5-7000 kr varje månad. Ni kanske får socialbidrag, aktivitetsstöd från FSK eller annat...

Jag känner bara att jag inte klarar mig varje månad. Hur jag än vrider och vänder på varje krona så är pengarna slut efter max två veckor. Mat är svindyrt och räkningarna många - hyra, CSN, tv-licens etc.

Hur gör ni för att klara er?

1stclassriot2009-10-09 13:42

bara seriösa svar tack

Megaherz2009-10-09 13:43
Antal inlägg: 3304

Skippar tv-licens, äter dåligt och för lite, second hand

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-10-09 13:44
Antal inlägg: 417

Ser du på din situation som temporär eller permanent?

Om temporär - försök använda vänner och familj så mycket som möjligt, så kan du bjuda tillbaka sen när det ordnat sig.

schlagertös - Ej medlem längre2009-10-09 13:54
Antal inlägg: 110

Ett bra tips är ett lägga pengar i ett kuvert/burk också ska det räcka i en vecka. Man blir ett proffs på att jaga extrapriser och veckohandla. Men visst det är j-vligt trist:-)

1stclassriot2009-10-09 13:54

får bidrag av min pappa varje månad, har fått det sedan gymnasiet i princip. har haft småjobb men inget som varat längre än fem månader. har ett helgjobb nu men det kan man inte leva på. vill inget hellre än att ha ett heltidsjobb, brukade nästan alltid få komma på intervju på majoriteten av jobben jag sökte, nu hör ingen av sig alls... förstår inte varför... känns bara helt hopplöst. försökte starta eget förra månaden men vi fick inget lån p.g.a för hög riskbransch - handel.

angie_hell2009-10-09 13:56
Antal inlägg: 494

Sitt barnvakt. Du får betalt samtidigt som du kan käka middag där. Gör pajer, korvstroganoff chiliconcarne m.m i massor och frys in. Har du släkt i närheten skäms inte fråga om du kan ta en toarulle lite diskmedel elelr nåt annant som du kan slippa betala för. Jobba i garderober på krogar du får dricks och det är inte alltför ansträngande.

run-marie2009-10-09 13:58
Antal inlägg: 1806

1stclass, vore en omöjlighet för mig att leva på 5-7000,- spänn per månad. Om det vore när hyran är betald så är det en sak, då går det bra, men inte om det ska räcka till flera tusen i hyra också.

Köpa mat när det är extrapris och laga mer och frysa in. Som Megaherz föreslår secondhand-kläder, finns jättemycket bra och snyggt att hitta för ett bra pris.

Måste du betala till CSN om du har så låg inkomst? Kan man inte få uppskov/anstånd om man söker om det?

Hoppas det ordnar sig för dig på nåt sätt iaf.

angie_hell2009-10-09 13:58
Antal inlägg: 494

Jag fick för mig att du plugga därför jag föreslog extra jobben. Men mattipsen och snyltar grejer kan du fortfarande använda.

1stclassriot2009-10-09 14:00

jag jobbar som bartender redan på helgerna men det är bara 4 timmar, fredag och lördag kväll, chefen vägrar höja min timlön fast jag har 2½ års erfarenhet och dricksen här är usel, folk är så snåla, kan inte ens lämna en krona i dricks...

skulle jobba på en krog i linköping på heltid denna sommar, superbra dricks, jobbade tre gånger, sedan ansåg de att jag inte klarade av jobbet. hur värdelös och sämst känner man sig inte då?

1stclassriot2009-10-09 14:02

jag ansökte om att få sänkt men får ändå betala 586 kr varje månad vilket är alldeles för mycket. går det att få uppskov?

tro mig jag gör allt som ni säger. men det räcker ändå inte. kött är svindyrt, jag äter inte fläskkött p.g.a att jag äcklas av det så jag äter bara nötkött och kyckling och det kostar.. vill ju inte äta nudlar varje dag i mitt liv liksom...

1stclassriot2009-10-09 14:08

har utbildning i servering och bar och fick inte ens komma på intervju på mcdonalds haha. men man vet ju varför - de anställer oftast bara unga utan utbilding för att kunna betala så låg lön som möjligt. men hur förnedrande är det? att man inte ens får komma på intervju på mcdonalds??

run-marie2009-10-09 14:13

1stclass, du menar att du måste betala 586,- kr till CSN trors att du inte har bra eller fast inkomst, verkar konstigt. Jag har hört folk som fått anstånd, men det måste sökas skriftligt och per år. Ring CSN och fråga och isf skicka blanketter till dig.

OK, oxkött är oftast dyrare än fläskkött, men kyckling brukar ju ofta vara extrapris på. Höns är ju ännu billigare, men det tar ju ca 2 timmar att koka och ibland är det svårt att få tag i höna nu för tiden.
När man kokar höns får man ju både kött och en jättegod soppa om man vill.

micro1132009-10-09 14:53
Antal inlägg: 17542

Min son får ut 6500-7500 varje månad och har en hyra på 5000 kronor -- han är glutenallergiker och har lite dyrare kost än oss andra, plus att han röker - samt har han hund.

Men han klarar sig genom att storhandla -- och så köper han ett kilo tobak för 250 kr och rullar själv.
Jag tror dock att han äter enbart ris och sås i perioder på månaden - men på nåt sätt tycks han få ihop det i alla fall.

Han har inte lånat pengar hitills -- fast jag skulle skrapa ihop om han frågade.

Grundsnygg - Ej medlem längre2009-10-09 15:17
Antal inlägg: 3451

micro 113: Din son är värd Nobels ekonomipris, eller kanske skulle han bara börja trolla offentligt och på det dra in lite extra (glutenfri) deg.

stol2009-10-09 15:23
Antal inlägg: 1015

Hur förnedrande är det att säga jag fick inte ens komma på intervju till Mcdonalds. Tror du att det är idioter som jobbar där. Du var väl inte kvalificerad. Du får skaffa dig en karl som alla andra kvinnor gör som inte får pengarna att räcka till.

barbi2009-10-09 15:28
Antal inlägg: 1924

Måste bara fråga dig en sak micro stämmer det verkligen att han har bara 1500kr kvar ibland när bara hyran är betald? Och han har hund? är hunden försäkrad? Det kostar varje månad en hel del hundens mat kostar massa varje månad. Det är bara vad hunden kostar:P Elräkning? Cigg? Mat? tvättmedel skölmedel diskmedel plus att du skriver att han är gluten att det kostar extra ja listan kan göras lång vad som kostar varje månad en hel del:( och om han klarar allt det där på 1mån med bara 1500kr så vill jag verkligen ha alla hans tips!!

run-marie2009-10-09 15:39

Stol, va f-n är det för uppfattning du har om kvinnor? Man skaffar väl inte en karl för försörjningen skull, vad har du träffat för kvinnor egentligen. I dagens samhälle är ju faktiskt de flesta kvinnor självförsörjande och vi lever idag och inte på 1800-talet.

micro1132009-10-09 15:51
Antal inlägg: 17542

Ja det stämmer - mellan 1500 - 2500 har han kvar i månaden, beroende på hur mycket han får jobba.

Han har inte elräkning, den ingår i hyran. Han har inte reskostnad, han har gångavstånd till jobbet. De dagar han jobbar ingår ett mål mat på jobbet.

Resten storhandlar han -- och som jag sa, jag tror han äter mycket bara ris och sås -- det gjorde han då han pluggade och hade runt 1500 i månaden att leva på.

Jag är själv förundrad över hur han får ihop det -- men det går visst -- jag har som sagt var en öppen erbjudan till honom om att han skall ringa om det krisar och han behöver låna, men än så länge har han inte ringt.

I augusti fick han ut drygt 8000 och sparade då 1000 till september eftersom han visste att han skulle få lite i lön då - de pengarna tog jag hand om, så han inte skulle slösa bort dem -- men det är enda hjälpen han bett om.

Jag tror han har låga -- läs för låga -- krav på mat och sånt helt enkelt.

Hunden kostar 100 kr i månaden - det är gammal hund, och hon är inte försäkrad --- vilket är mitt fel, eftersom jag - det är egentligen min gamla tävlingshund -- blev tvungen att släppa försäkringen för mina hundar när jag hade ekonomisk kris, om man inte får försäkra på henne igen.

Dorcas2009-10-09 15:56
Antal inlägg: 79

Du kan få uppskov på CSN om du ansöker. Ska du 5000-7000 räcka till allt varje månad du förstår ja att det är jobbigt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?