Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 258

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sallen2009-10-19 23:49
Antal inlägg: 80

Bättre ranking
Jag kämpar och kämpar och spelar och spelar, men jag ligger typ lik förbannat på en ranking på 430-490.... Hur tusan ska jag göra för att få bättre rank? Eller är det bara att inse att man inte är så bra som man tror? :-)

Scarpetta - Ej medlem längre2009-10-19 23:50
Antal inlägg: 1154

Byt strategi.

Tess 082009-10-19 23:50
Antal inlägg: 18003

spela, spela och åter spela!!
Spelar du mot de med mindre rank måste du villa med mer...

Rhotheta2009-10-19 23:56
Antal inlägg: 4992

Det kan nog vara så att du är en taktisk idiot;) dvs att du ger bort eller missar mycket poäng helt i onödan. Önskar att jag kunde hjälpa dig men du skall nog vända dig till någon med mer än tusen i ranking för sådana råd. Själv är jag t.ex. alldeles för generös med lägen, men jag tycker att det är kul att lägga ut bokstäver (idiot). Jag har dock inga ambitioner utan lattjar bara. Än så länge, hoppas att det inte smittar mig. Men det finns nog några handfasta råd.
Kan någon spela mot Sallen och ge lite fiffig feedback?

run-marie2009-10-20 00:02
Antal inlägg: 1806

Varför spelar inte du med Sallen Rhotheta?

vindsus862009-10-20 00:19
Antal inlägg: 3785

du kan ju börja med att vinna oftare, så kommer du se en klar förbättring snart.

TomasLeonard2009-10-20 01:18
Antal inlägg: 1563

Först å främst måste du spela åtminstone några hundra partier innan du slutar spela som en blind höna.

apbur2009-10-20 01:25
Antal inlägg: 9699

Du har varit medlem väldigt länge men bara spelat ungefär 130 matcher.
Kan ju hända att du haft ett uppehåll på några år, vad vet jag.

Du har inte greppat spelets principer om du inte kan höja dig från knappt 500.
Läs spelreglerna igen och försök förstå vad som ger mycket poäng och vad du bör undvika.

Rhotheta2009-10-20 01:34

De små enkla saker jag insett är att de röda rutorna regerar. Och att det aldrig går att lägga z, så i stället för att vänta på rätt tillfälle, byter jag bort den och får fler brickor att välja bland. Högpoängsbrickor som y vill jag gärna lägga så att de ingår i två ord, helst på röd ruta. Hellre lägga än spara, generellt. Försöka avsluta ett långt ord samtidigt som jag lägger mitt eget ("hakning")

Men detta tänk tar dig bara en liten bit. Skall man längre måste man börja planera och faktiskt spara på vissa brickor för att lägga imponerande manövrar. Kanske göra diaboliska upplägg flera ord i förväg. Du kan också lära dig att räkna hur många brickor som finns kvar och lära dig miljarder rullningar utantill. Det finns säkert en massa fler trick och finesser. Som sagt, jag kan inte det här.

Måns_E2009-10-20 01:39
Antal inlägg: 12051

Ett par tips, lär dig alla tvåor och treor (det är inte så många, listor finns på www.scrabbleforbundet.se) . Just dessa ord hjälper dig att plocka poäng och öppna upp låsta bräden.

En annan bra sak är att inte lägga bort blanka brickor för lite poäng. Blanka brickor skall man vårda, och enbart använda när man kan få riktigt mycket poäng för dom.

Ett annat bra tips är att inte öppna upp för bonusrutor allt för lättvindigt (om du öppnar upp för tre gånger ord så skall du själv få mycket poäng för draget).

Att lägga långa ord är även det ofta bra, eftersom man då har större chans att dra bra brickor (som blanka, y och j som man lätt kan få mycket poäng för)

Måns_E2009-10-20 01:47

Sist men inte minst om du sitter på ett ställ som innehåller exempelvis BRMSETR så är det bättre att lägga exempelvis BR(O)MS eller ST(O)RM för mindre poäng än EM/(B)E/(O)M för lite poäng eftersom om du lägger bort EM så har du kvar BRRTS och risken är att du drar upp ZL eller två andra bökiga konsonanter i nästa drag och inte kan lägga något alls.

apbur2009-10-20 01:52
Antal inlägg: 9699

Be att få spela med en lite bättre spelare.
Orankat då.

Rhotheta2009-10-20 01:53

Jag öppnar ju bonusrutor t.ex. för att jag vill ha flyt i spelet och även för att komma vidare i jakten på andra bonusrutor. Möter jag då en hyfsad spelare, så torskar jag på det, men jag är för otålig för att ta konsekvenserna. Saknar nog rankhunger lite.

Måns_E2009-10-20 01:56

Det handlar alltid om risk kontra utdelning, det behöver inte vara fel att öppna upp för bonusrutor men att öppna upp för bonusrutor för lite poäng är nästan alltid fel. (Även om man såklart kan ha tur nån gång emellanåt)

remvanrijn2009-10-20 04:05
Antal inlägg: 16500

spela orankad med en kompis ett tag och diskutera varför du la just det ordet och om du kunde använd dina brickor bättre.

blue_moon2009-10-20 19:32
Antal inlägg: 9713

Du kan spela ensam, det ger bra träning. Spionera gärna på andras spel också, det är väldigt lärorikt!

Mänskohaj - Ej medlem längre2009-10-20 20:18
Antal inlägg: 43

Spela mot sådana med högre ranking hela tiden, man utvecklas mer om man möter bra spelare än om man möter mindre bra.

blue_moon2009-10-21 15:13
Antal inlägg: 9713

Spionera på högre rankades spel.
Träna solo varje dag.
Spela orankade matcher.
Undvik tidsavdrag.
Spela i ett tempo som tillåter dig att tänka och analysera.

satsuma - Ej medlem längre2009-10-21 15:52
Antal inlägg: 340

Har du möjlighet att gå till någon av förbundets IRL-träningar så gör det. Att få direkt feedback på drag man gör eller få hjälp av en bättre spelare som löpande förklarar varför han/hon gör som han/hon gör är väldigt bra och lärorikt. Det spelas IRL på flera ställen i landet. Gör ett besök under fliken IRL-spel här i forumet.

Sallen2009-10-25 00:50
Antal inlägg: 80

Halloj! Tack för alla svar! Brukar spionera ibland och även spela mot mig själv. Men på något sätt så ger man (jag) ju inte allt. Jag är ju inte här för att bli världsmästare direkt, men det vore ju kul att öka lite i rank... :-) Hur gör jag för att spela orankade matcher? Har även laddat ner "Frank", där får man ju tips och råd om förslag på ord och man spelar ju mot sig själv. Är inne på scrabbleförbundet och kollar ord... Men när jag väl är i en match så har jag glömt det mesta.... Och det är ju så att en del högrankade inte vill spela mot folk med lägre rank.... Men jag kämpar på! Återigen, tack för tips! Vi kanske syns i någon match någon gång... :-)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?