Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 379

Forumkategorier

Användare Inlägg  
delta92009-10-21 20:01
Antal inlägg: 1041

Narkotika
Här tycker jag att vi ska diskutera ämnet Narkotika.

Har du ett barn som brukar eller missbrukar?

Vart tycker Du att gränsen mellan beroendeframkallande mediciner och ren narkotika ska dras (antidepp som man kan få abstinensliknande besvär av, och bensodiazepiner osv osv)?

Har du brukat eller missbrukat?
Hur tog Du dig ur det isf.

OBS! Helst inget "Legalize it!" snack. Jag vet mycket väl vart jag står i den frågan och vill någon diskutera såna frågor så får ni hemskt gärna skicka ett meddelande till mig, annars blir tråden en kaotiskt tråd med unga "reggaerökare" sas.

Personligen har jag ett relativt tungt missbruk i mitt bagage med relaterad kriminalitet som jag inte är stolt över, men som jag är helt ärlig om.

Ställ gärna frågor så svarar jag ärligt. Jag är ingen "knark är bra" eller "Knark är skit"-människa, jag VET mycket väl hur droger fungerar på mig, mina vänner, fysiskt Och psykiskt så jag svarar gärna på seriösa frågor.

micro1132009-10-21 20:26
Antal inlägg: 17542

Du får ett kort svar av mig.

Gränsen ska dras vid medicintbruk -- dvs när man är så pass sjuk eller i behov av medicinen att man får den utskriven av läkare är det okej.
Annars inte.

Jag har själv erfarenhet av droger i ungdomen -- och är idag beroende av vissa mediciner, dock ej relaterat till tidigare erfarenhet, för min överlevnad helt enkelt.
Min åsikt är att det är två helt skilda saker -- då medicinering syftar till att uppnå en normal tillvaro -- och droger syftar till att berusa sig eller fly från tillvaron.

apbur2009-10-21 20:39
Antal inlägg: 9699

Missbruk blir ju då självmedicinering. Man nyttjar substanser för att uppnå en normal tillvaro.
Ibland är det skrivet på recept, ibland inte.

delta92009-10-21 20:40

Där håller jag med dig. Delvis.

Droger för Mig iallafall, är som du säger, ett sätt att fly verkligheten.

Tycker du själv att du är i en sorts "beroendeposition" gentemot dina mediciner? Och isådanafall, vad är det som skiljer just dig ifrån en gatumissbrukare som kanske tar exakt lika dos exakt lika ofta som du tar din/dina mediciner av exakt samma medicin för att uppnå exakt samma effekt?
Nu vet jag inte vilka eller vilken medicin du tar och det behöver du självklart inte skriva här.

Gränsen ska dras vid medicinskt bruk, men vad är Självmedicinering?
Första gången jag tog amfetamin (som f.ö finns som adhd/add-medicin) så medicinerade jag mot mig relativt nyligen fastställda add diagnos, och då jag började använda lugnande preparat så visste jag Att, men inte Varför, just den gruppen av mediciner, gjorde att jag helt plötsligt vågade gå på affären för att köpa mjölk t.ex.

Den första tiden åt jag en normal medicinsk dos av benzo, men blev kallad missbrukare bara för att det saknades ett recept för ett tillstånd som jag redan hade diagnos på (Social fobi/panik/depression/ång est var mina diagnoser då, och är det idag med plus mer.)
Jag tog det i medicinskt syfte då men det var ändå Narkotika.

Det stör mig ordentligt för då jag åkte fast för "narkotikabrott" de första gångerna så var det p.ga jag inte hade recept för det och då mådde jag inte direkt bättre och Trodde att jag behövde mer för att må bättre.

Voilá! Systemet födde inte, men gav missbrukaren Richard Strand från Östersund en rejäl rövspark i fel riktning i.om det att jag fick stämpeln "missbrukare" hur mycket jag än grät och bad och svor på att jag inte var hög utan jag var bara mig själv..

oj nu kanske jag hamnade OT.. jag vill bara få igång en diskussion om vad ni rara betapetare tycker. :)

delta92009-10-21 20:41

apbur: Missbruk blir självmedicinering?
Du tycker inte det är så att självmedicinering blir missbruk?

amandahug - Ej medlem längre2009-10-21 20:48
Antal inlägg: 608

- Har du ett barn som brukar eller missbrukar?
Nej

- Vart tycker Du att gränsen mellan beroendeframkallande mediciner och ren narkotika ska dras (antidepp som man kan få abstinensliknande besvär av, och bensodiazepiner osv osv)?
Saker man tar enbart för njutning ska vara olagliga, i sann Luthersk anda.

- Har du brukat eller missbrukat?
Nej

micro1132009-10-21 20:48
Antal inlägg: 17542

delta9

Jag förstår vad du berättar -- men jag det jag säger, att det läkaren skrivit ur är okej, det du får tag på på gatan inte.

Amfetamin mot ADHD, ja det stämmer -- men det är i så låga doser, så det uppnår du inte med självmedicinering, det blir i princip alltid överdosering.

Beroende av mina mediciner? Det beror på hur du menar.

Jag är bipolär - med allt vad det innebär i depression, hypo, ångest osv .... och utan mediciner har jag ett tvångssyndrom att ta mitt liv -- oavsett sinnestämning, vilket gör det svårstyrt.
Så för mig är det i princip livsuppehållande att hålla humöret inom vissa slag. I så motto är jag beroende av mina mediciner.

sector272009-10-21 21:02
Antal inlägg: 27

jag har ett barn som missbrukar narkotika

delta92009-10-21 21:07

micro:

Där tror jag våran meningsskiljaktighet ligger. "Det som skrivs ut är ok, men samma sak som folk köper av nån smutsig jävel på plattan p.ga över 10 år hos t.ex östersunds psykiatri inte lyssnar eller förstår problemen som beskrivs i tårfyllda samtal inte är ok"
MItt problem kanske ligger i att jag vet mer om mitt psyke och mående än mina läkare och vet vad som fungerar.

Du är de facto beroende av dina mediciner på samma sätt som random missbrukare, och det menar jag Inte som ett påhopp av något slag.

Jag är själv beroende av mina mediciner. Jag äter just nu Effexor Depot (3x75mg) så jag förstår exakt ditt "beroende" (alltså, ja. du förstår skillnaden :))

Amfetamin mot adhd. Du har helt rätt att det i princip, eller rättare sagt Alltid blir en överdosering, men det tar inte bort faktumet att det Hjälper mot allt det vi bokstavsbarn/vuxna lider av förutsatt att vi inte tar ett halvt gram amfetamin istället för t.ex den tredubbla dosen av den medicinska dosen Amfetamin 5mg. Men det var inte det du menade förstår jag.

Ni läsare får ursäkta att jag skriver så luddigt. Jag sitter och gråter p.ga självmordstankar osv och har mitt livs värsta depression just nu p.ga mitt "beroende" av antideppmedicinen jag började käka för en månad sen, och p.ga jag inte har någon koncentrationshöjande medicin för närvarande. Jag tål inte metylfenidat (Concerta/Ritalin) så den blev utsatt, men jag ska försöka skriva så klart jag kan så att ni förstår ändå. :S

uh nu dog den röda tråden i min söta skalle.
förlåt om jag inte skrev nåt vettigt svar micro113, jag ska se över tråden lite mer och försöka fokusera mer om ett litet tag :)

Amandahug: du skriver att "Saker man tar enbart för njutning ska vara olagliga".
Vad exakt menar du med det?

Jag äter fläskfilé för det ger mig en kulinarisk njutning.
Jag köper (vääääldigt sällan måste jag påpeka!) narkotikaklassade mediciner på den stora gatan för att uppnå ett normalt stadie av medvetande.
Jag dricker en öl på en fest för att uppnå njutning.

Vart tycker Du att gränsen går?

miljonären - Ej medlem längre2009-10-21 21:07
Antal inlägg: 1133

jag självmedicinerar kåvepenin mot urinvägsinfektion
fick grönt både från beta och vc

kram på er

apbur2009-10-21 21:08

delta, det var en kommentar till micros inlägg.
Har man väl börjat missbruka och bli beroende så tar man ju mer som "medicin" för sin abstinens.
Själv har jag bara brukat narkotika.
Om man nu inte ser första snorten som missbruk.
Vilket vore orimligt.

delta92009-10-21 21:08

sector27: vill du prata om det? skicka gärna ett meddelande till mig isf.. jag lider med dig lika mycket som jag Vet att mina föräldrar gör/har gjort. :( *kram*

delta92009-10-21 21:11

apbur: "en gång är en gång för mycket" NA <3 haha. nerå men seriöst.
en snort. helt ok i mina ögon.
dock är det jag antar du menar, amfetamin/metamfetamin, en stor kärlek och det värsta ödet som finns.

"Har man väl börjat missbruka och bli beroende så tar man ju mer som "medicin" för sin abstinens."
så sant så. men den inre "abstinens" som finns som man tar första snorten för, hur går dina tankar om den?

delta92009-10-21 21:12

kommentar till mitt föregående inlägg:

jag tror inte du satt och tänkte "aah. livet är så underbart! jag tror jag ska testa snorta detta som jag vet är knark" :)

miljonären - Ej medlem längre2009-10-21 21:16

lägg tråden under seriöst

jag har oxå erfarenhet av droger och vänner som dött av dito

ingen lek
man bör inte fastna i det
livet är roligare utan
jag säger som madonna
"droger funkar inte på mig"

däremot delta9 kan du lära dig av erfarenheterna
dessa kan ingen ta ifrån dig
många fd missbrukare har enorma djup och har fattat ett o annat
om de klarar sig ur det vill säga

GGerber2009-10-21 21:18
Antal inlägg: 3

miljonären: Kåvepenin är ju Penecillin som inte är berusningsframkallande på någon nivå om man inte blandar med alkohol etc. haha

Är helt liberal till Cannabis, andra droger klarar jag mig helt och hållet utan.

apbur2009-10-21 21:20

delta9, jag har inte den form av abstinens du talar om.
Jag känner till olika drogers effekter eftersom jag använt dem. Det är allt.
Känner ingen längtan.

Jag har aldrig använt droger när jag mått dåligt.

miljonären - Ej medlem längre2009-10-21 21:20

GG: jo jag vet

det var ett skämt

amandahug - Ej medlem längre2009-10-21 21:21
Antal inlägg: 608

delta9 2009-10-21 21:07:
   “Amandahug: du skriver att “Saker man tar enbart för
    njutning ska vara olagliga”.
    Vad exakt menar du med det?”

Det följer av resten av meningen som du inte brydde dig om. Vi har ett samhälle baserat på Luthersk moral, och detta skulle kollapsa om det blev okej att leva för sin egen njutnings skull.

delta92009-10-21 21:21

miljonären: jag tänkte lägga den under Seriöst, men jag trodde att det hade gett mindre svar och Upplyst mindre personer, och detta är en tråd jag skapade för att göra folk uppmärksammade och mer upplyst på allt som har med narkotika att göra.
både positiva och negativa saker med droger alltså, för hur jävligt det än är så är livet som lowlife inte bara negativt.

många fd missbrukare har ett djup. många missbrukare har samma djup även fast dom inte har tagit sig ur skiten till 100%. se bara på mig?

är det inte djupt, eller iallafall nobelt att gå ut med bild, namn, ort, erfaranheter och framförallt Ärlighet om ett sådant tabubelagt och generellt sett oförstått problem som narkotikamissbruk är?

det tycker iallafall jag
det var därför jag startade tråden :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?