Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 126 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| CroCop86 | 2009-10-27 20:05 | |
![]() | Säkerhetskontroll... Jag upplever ofta att folk (speciellt från Norden) av någon anledning alltid har en negativ syn på säkerhetskontroll på flygplatser. Det ska alltid ifrågesättas om VARFÖR de måste bli kontrollerade och ofta med en jävlig attityd. Däremot, kommer de till USA eller något annat land där säkerhetspersonal har mer befogenhet, så är det inga frågor utan då lyder alla. Hur kommer det sig? Anser du att säkerhetsansvariga på flygplatser i Norden bör ha mer befogenhet än det de har nu och hur känner du när du ska flyga och måste bli kontrollerad? | |
| -50- | 2009-10-27 20:11 | |
![]() | Mer befogenhet......personale n är inte där för att jävlas med folk utan för att minimera riskerna......har egen erfarenhet vid stora möten att folk blir skitsura vid kontrollerna det är ju inte en kroppsbesiktning som ska utföras. | |
| wildman | 2009-10-27 20:16 | |
![]() | Perrsonligen anser jag att det är kraftigt överdriven risk och att man silar mygg och sväljer kameler. Men jag skulle adrig ha en otrevlig attityd mot dom som står där, det är ju bara deras jobb. | |
| Inkstfrnhger - Ej medlem längre | 2009-10-27 20:17 | |
![]() | Det är ett sundhetstecken, att bo i ett samhälle där man vågar ifrågasätta säkerhetskontroller och inte blir livrädd. För övrigt är säkerheten på USA:s inrikesflyg rätt taskig, slappare än i Europa. | |
| Inkstfrnhger - Ej medlem längre | 2009-10-27 20:17 | |
![]() | Mer befogheten att göra vadå? | |
| Okreh | 2009-10-27 20:20 | |
![]() | Flyger cirka 20-30 resor ToR från Sverige ned till Bryssel/Köpenhamn/Oslo m.fl. Flyger även inrikes ett par gånger per år. Har personligen aldrig sett eller hört någon opponera sig mot säkerhetskontrollerna egentligen. Det folk är mest irriterade på (vilket jag kan hålla med om) är att säkerhetskontrollerna oftast är underbemannade. Att två-tre enheter står nedsläckta medans kön tar cirka 20-30 minuter att ringla fram. Har man inte då "Fast Track", så kan det vara drygt. Det är då kommentarerna kommer om att det är onödigt, krångligt och besvärligt med kontrollerna, men de klagomålen är egentligen inte på systemet som sådant. Skulle det vara kortare köer, skulle inte kommentarer fällas. | |
| micro113 | 2009-10-27 20:22 | |
![]() | De har långtgående befogenhet -- och behöver absolut inte mer. Däremot kanske folk skulle inse nödvändigheten av kontrollen och sluta bete sig som barn. | |
| CroCop86 | 2009-10-27 20:30 | |
![]() | Inkstfrnhger: Det är INTE meningen att folk ska vara livrädda, eller rädda överhuvudtaget för den delen. Jag anser det inte vara sunt att klämma ur sig, "vill du att jag ska dra ner gylfen också så kan du få smaka på nåt?" eller, "mmh, tycker du mina bröst är stora?", eeeeller... Nej, ingen vits i att dra tusentals av såna korkade saker man fått höra. Tycker det är idiotiskt att vi ska säga att det är ett SERVICE yrke i förstahand, så folk inte blir så avskräckta. Vad fan är det du ska bli rädd för om du inte har något att dölja? Okreh: Du har kanske haft tur, eller otur, det kan vara lite underhållande, dock helt jävligt att det kommer ur vuxna människor. Att säkerhetskontrollerna är underbemannade är ingenting som bör gå ut över säkerhetspersonal, det är ju inte deras jobb att anställa fler. Ja, "Fast Track" kan vara det bästa som hänt dem som har tillåtelse att gå där, men det är inte alla. Där finns det också folk som reagerar helt jävligt. Som t.ex "Jag har ju för i helvete betalat 13 000 för den förbannade biljetten för att få det bästa men jag får inte gå genom Fast Tracken?! Tack för en jävla bra service!". Ha ha ha. | |
| CroCop86 | 2009-10-27 20:34 | |
![]() | micro113: En man börjar bete sig konstigt, går fram och tillbaka i kön och kliar sig i huvudet och ser nästan galen ut. Men så blir han lugn och börjar skynda sig fram i kön, fram till alla muslimska damer som bär slöja och sliter av dem. En efter en... Folk börjar bli förbannade men ingen vågar gripa in, så de skriker åt säkerhetspersonalen att gripa in, men det enda de får tillbaka är att de inte har möjlighet, vänta till polisen kommer... Bör de inte kunna gripa in i sådana tillfällen menar du? | |
| dinom8 - Ej medlem längre | 2009-10-27 20:43 | |
![]() | Har man rent mjöl i sin påse så opponerar man sig inte mot obefogade säkerhetskontroller. Alla som klagar är terroristsympatisörer. | |
| Evy_83 | 2009-10-27 20:45 | |
![]() | CroCop, du jobbar i norden vad jag kan utläsa, då är nordborna överrepresenterade i ditt s.k "fulhetsindex" (de är säkert mest påverkade också av alkohol). Övriga nationaliteter tror jag drar sig för att vara dryga utomlands då de inte kanske inte kan språket så bra. Jag har rest väldigt mycket och sett väldigt lite ifrågasättande av säkerhetspersonalens arbete, tror dock att det förekommer en del. Om du hade jobbat med säkerheten på Finlandsfärjorna tror jag du hade fått fullt upp (det är olika klientel). I USA har de en ganska hård attityd i början ibland för att ifrågasätta dina syften, men när det väl är OK blir de servicevänliga. | |
| Inkstfrnhger - Ej medlem längre | 2009-10-27 20:46 | |
![]() | Det första fallet du redogör för är ett solklart fall av ofredande; och bör resultera i en polisanmälan. Fallet med mannen som går omkring i kön och rycker slöjor av folk bör tas om hand av personer med adekvat utbildning, poliser eller ordningsvakter. Han begår sannolikt också brott. Och att begå brott är straffbart och alltså inte ok. | |
| CroCop86 | 2009-10-27 20:49 | |
![]() | Evy_83: Ja, men jag tror inte att man kan höra allt. Jobbar du med det dock, då du! Det är alltid massa ifrågesättande om varför det ska vara så, och varför de inte får med sig den jävla kniven. Ofta, "Tycker du jag ser ut som en terrorist, gör du det?!", eller "NEJ" Jag VÄGRAR! Detta har jag köpt nyligen, jag vägrar ge ifrån mig det!", "DUUU slutar tafsa på mig, NU!". Hahaha, åh, det är patetiskt! | |
| CroCop86 | 2009-10-27 20:54 | |
![]() | Inkstfrnhger: Ja, jag förstår vad du säger. Men förstår du mig? I centrala Säkerhetskontrollen så är det ju De som jobbar där som har ansvar för säkerheten, men de kan inte rycka in i sådana situationer. De har också utbildning, självklart inte lika lång som polisutbildning, men mycket längre än en ordningsvakts. Ja, det fallet är solklart, så är också många andra. Men det finns inte tillräckligt med poliser som kan ta sig dit så fort, vad sker då? Ingenting?! Man får bara vänta till de är på plats, vare sig det tar 3 minuter eller 30. Det är ju helt jävligt! | |
| Evy_83 | 2009-10-27 20:59 | |
![]() | Jag tror en lösning är att du visar en mycket hårdare attityd direkt och säger åt dem att hålla käften o dylikt. Du kanske verkar mesig i ditt kroppsspråk. De som tjafsar emot hade jag varit besvärlig emot. | |
| Inkstfrnhger - Ej medlem längre | 2009-10-27 20:59 | |
![]() | Er arbetssituation är säkert dålig, om den har jag verken kunskap eller åsikter. | |
| CroCop86 | 2009-10-27 21:04 | |
![]() | Inte för att låta sån, men Jag om någon är nog inte mesig i mitt kroppsspråk eller något annat. Det är ganska tydligt! Men vissa människor väljer bara att strunta i allt sånt. Deras beteende får ju konsekvenser om de beter sig så mot mig, men det är inte alla som vågar eller vill. | |
| Evy_83 | 2009-10-27 21:10 | |
![]() | Tyvärr är det skillnad om det står en liten tjej eller en stor man i denna fråga. | |
| CroCop86 | 2009-10-27 21:11 | |
![]() | Evy_83: Faktiskt inte! :) Mina 167 cm och 52 kg slår vilken man som helst. ;) | |
| micro113 | 2009-10-27 21:13 | |
![]() | CroCop86 Det låter för mig mycket konstigt. Jag har inte hört talas om något som får titulera sig säkerhetskontroll med ansvar för säkerheten som saknar sådan befogenhet. Det skulle ju innebära att de hade lägre befogenhet än alla och envar -- som ju faktiskt kan göra ett envars gripande vid den situation som du beskriver. Säkerhetspersonal per definition brukar ha utökad befogenhet -- och tidigare -- vet ej hur det ser ut idag -- hade de rejält utökad befogenhet just på flygplatser. Frågan är om du talar om säkerhetspersonal eller om du talar boardingpersonal om fått utökad uppgift att kolla väskor. | |