Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 194

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-10-28 00:38
Antal inlägg: 17500

Vegetarisk "Snabbmat" och annan
snabbmat, gjord av tex kött osv. . . Här är frågan: Jag och sambon dividerar om detta - vad är billigast?

Han drar upp Willys priser på tex Quornfärs (typ 28 kr/påse och det är väl 350 g i eller nåt sånt) och liknande och gastar sen om mina fläskkotletter som han handlade en gång till mig för 105 kr/kg ...det är inte speciellt ofta vi handlar kött för 105 kr/kg men jodå, det minns han. Ofta köper jag billigt kött som köttfärs, kotletter ja (men inte för 105 kr / kg).

Och sluttampen är att han tycker, av ekonomiska skäl att vi alla i familjen borde övergå till att äta vegetariskt. Jag menar att visst kan man äta billigt vegetariskt, men då ska det vara lagade rätter man gör hemma, inte Hälsans Köks snabbmat som i mina ögon är svindyrt.

Detta är alltså inte nu en fråga om vad som är moraliskt rätt och inte rätt att äta - utan ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Lever vegetarianer (slöa såna som köper den snabbmat som finns att tillgå) billigt?
Nån som är vegetarian här och som kan ge svar?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2009-10-28 00:40
Antal inlägg: 1338

Ur snabbmatssynpunkt skulle jag svara: 1-0 till den blivande hustrun.

david_i2009-10-28 00:43
Antal inlägg: 373

Beror väl på hur slö man är. Om man bara ska köpa färdiglagat/halvfabrikat så finns det väl sämre utbud av vegetariskt - prismässigt är det ungefär det samma.

Om man har någon som helst energi att göra enkel mat med linser, bönor etc (som inte kostar många kronor per portion) som proteinbas så blir det naturligtvis mycket billigare än att köpa kött.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2009-10-28 00:47

Jag syftade alltså på sådan snabbmat som är färdigförpackad och bara ska värmas i micron. Som david_i säger, så blir det en hel del billigare om man bara är beredd att plocka fram en kastrull. Typ.

le-lou2009-10-28 00:50

david - jag förstår när du tar upp den absolut hemlagade maten, att den blir billig. Däremot kanske jag inte ändå håller med när det gäller hur mkt protein man får i sig för det priset, om man jämför med kött....

le-lou2009-10-28 00:51

och nej, som jag skrev så gäller detta den vego-snabbmaten, inte den hemlagade.
Har man grisar att slakta själv så blir det förmodligen ganska billigt det också.

micro1132009-10-28 00:53
Antal inlägg: 17542

350 g för 28 kr - näe då är mitt kött mycket billigare, både ox och fläskköttet

Uisge-beatha - Ej medlem längre2009-10-28 00:56

Jo, men de färdigförpackade vegetariska rätterna är iaf än så länge dyrare än de andra. Dessutom är det ofta reducerat pris på de vanliga om man köper ett gäng - det har jag aldrig sett på veggokäket.

Evy_832009-10-28 01:06
Antal inlägg: 366

Mitt tips är att jobba hårdare eller byta jobb så man slipper fundera på vad det kostar.

OldBull2009-10-28 01:21
Antal inlägg: 1

Snål tjockis=lycklig tjockis? Säkerligen kan du och dina barn spara någon guldtia på att lyfta de hembeställda vegetariska pizzorna du nämner mot att snåla in på någon billigare och nyttigare föda, t.ex klassiskt Bacon-fläsk. Om du förbiser misstagen du gör med dina barn finns en hel värld där för att beskåda dem.

le-lou2009-10-28 01:44

"Snål tjockis=lycklig tjockis? Säkerligen kan du och dina barn spara någon guldtia på att lyfta de hembeställda vegetariska pizzorna du nämner mot att snåla in på någon billigare och nyttigare föda, t.ex klassiskt Bacon-fläsk. Om du förbiser misstagen du gör med dina barn finns en hel värld där för att beskåda dem."

Det där begrep jag inget av om jag ska vara helt ärligt, ändå har jag läst om det tre gånger redan.

Evy_832009-10-28 01:52
Antal inlägg: 366

le-lou, han/hon antar att du köper färdiglagad snabbmat typ Billys och andra pizzor m.m. Det skrev du dock inte.

micro1132009-10-28 01:55
Antal inlägg: 17542

le-lou
Det är ju bara att titta på kilopriset, så ser man vad som blir billigast.

Ett kilo qourn verkar ju ligga på 85-90 kr kilot, och köttfärs t ex brukar man ju få för 49 -59 kr kilot.
Jag brukar handla vardagskött och fläskkött på extra pris också, och det brukar ligga mellan 50 -70 kr kilot.

Så jag förstår inte hur qourn skulle blir billigare åt hela familjen.

landed_in2009-10-28 02:12
Antal inlägg: 12

tofu är snörbilligt och enkelt att laga till med kryddor. supersmockat med proteiner och extremt fettsnålt. dessutom är inte köttfärs någon snabbmat. den måste ju tillagas minst lika väl som bönor eller linser.

david_i2009-10-28 02:16
Antal inlägg: 373

"jag förstår när du tar upp den absolut hemlagade maten, att den blir billig. Däremot kanske jag inte ändå håller med när det gäller hur mkt protein man får i sig för det priset, om man jämför med kött"

Vet inte om jag förstod dig korrekt, men 100 g linser innehåller exempelvis 24 g protein. 100 g köttfärs innehåller 19 g protein. För att ta ett exempel på måfå.

Ett kilo linser kan man väl köpa för ca 20 kr - lättare att hitta ännu billigare om man köper större förpackningar. Det var förvisso länge sen jag åt, och köpte, kött men jag har svårt att tänka mig att det går att hitta köttfärs så pass billigt?

www.recepthjalpen.se...tf ars.html
www.recepthjalpen.se...in ser.html

Däremot om man ska köpa quorn eller någon färdiglagad sojafärs så är den ju precis som micro skriver något dyrare jämfört med köttfärs.

miljonären - Ej medlem längre2009-10-28 07:51
Antal inlägg: 1133

tacos med tex quornfärs, finns också såndär påse med sojafärs.

miljonären - Ej medlem längre2009-10-28 07:53

jag förstår inte problemet?
Du har en man som ser ut som David Duvochny (eller vad han heter)
OCH han är vegetarian?
Fattar du inte vilken LYCKTRÄFF!
sluta gnäll
ät vegetarisk, få bättre hy, kropp och se yngre ut
Grattis!

miljonären - Ej medlem längre2009-10-28 07:56

bönor och linser och quorn och sojaprotein innhåller MER protein än kött (mer lättupptagligt för kroppen)
dessutom är det en lögn att människan skulle behöva mer än 2.5gram om dagen
Tror ni mig inte?
lyssna på Anthony Robbins, han har svaren och källorna
usa har mörkat mkt inom näringslära.

och jag har toppvärden, äter sällan protein från andra källor än grönt och soja
jo ibland fisk det är sant

wildcard2009-10-28 08:38
Antal inlägg: 1966

Jag köpte nöthjärta härom dagen för 40 kr/kg och då hörde jag senare att det var ett relativt högt pris, eftersom detta egentligen inte är en efterfrågad produkt.
Detta tillredde jag i ugnen, låtsades att det var en stek (dvs följde ett stek-recept) och fick en delikat rätt att äta.
Slå det, sambon med Quorn för ca 120kr/kg. Kan han inte räkna eller vad är det för fel på honom?

miljonären - Ej medlem längre2009-10-28 08:45

lol

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?