Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 206 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| abramelin | 2009-11-01 15:56 | |
![]() | 5 böcker ni anser måste läsas Jag känner att jag behöver tips och inspiration på riktigt bra böcker att läsa, och sådana som borde läsas av alla. Vad jag anser bör läsas, och har lästs av mig: Cormac McCarthy - The road: en fantastiskt välskriven bok om en postapokalyptisk tillvaro för en far och hans son. Umberto Eco - Foucalts pendel: Eco levererar där Dan brown misslyckas fatalt med sina kalle anka-krypton. Ett Davinci code för vuxna. Brett Easton Ellis - American Psycho: Samhällskritisk chockerande och underhållande, ingen bok man läser vid matbordet. Chuck Palahniuk - Choke: Snäppet bättre än fight club av samme herre enligt mig. Lagom galen och skruvad bok som höll mig fast i sitt grepp. Robert Anton Wilson/Robert Shea - Illuminatus trilogy: måste erkänna att jag ännu inte läst klart denna, men borde läsas för att den är en riktigt kultklassiker. Fylld med humor, droger sex och alla tänkbara konspirationer. | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2009-11-01 16:46 | |
![]() | Då drämmer jag i med: Att leva ett liv, inte vinna ett krig av Anna Kåver Vart du än går är du där av Jon Kabat Zinn Mio min Mio av Astrid Lindgren Mosippan av Elsie Johansson Dårens dotter av Mian Lodalen God läsning! | |
| Tubsocka - Ej medlem längre | 2009-11-01 17:08 | |
![]() | 1. "Felaktigt dömda" (JK:s rapport som kom ut som bok. Det är en skrämmande läsning om hur det brister i förundersökningar och hur felaktigt dömda kan få sitta inne i år) 2. "Lasermannen" av Gellert Tamas. 3. "Tre bröder" av Christian Holmén och Dick Sundevall som handlar om det så kallade "Rinkebymordet" och även där om brister i rättssäkerheten. 4. "Likhet inför lagen" av Christian Diesen. Som handlar om hur olika domarna blir beroende på vem som är åtalad och vilken domstol det rör sig om. Redan sista? Hoppsan, vilken ska jag då välja? Tar några stycken på den platsen "Gärningsmannen är en kvinna" av Anna Wetterqvist och Suzanne Kordon. "Med kallt blod" av Truman Capote Men detta är ju "eländes elände"-böcker så för att tipsa om något roligt... Alla (utom "Fakta om Finland") böcker av Erlend Loe! | |
| marcus_aberg - Ej medlem längre | 2009-11-01 17:29 | |
![]() | Stieg Larsson triologin om "millenium" Jens Lapidus - "snabba cash" och "aldrig fucka upp" enjoy! | |
| shosho | 2009-11-01 17:32 | |
![]() | Shantaram - av Gregory Roberts. Delvis självbiografisk, helt otrolig historia om rånaren på rymmen som hamnar i Bombay, i slummen och bland glassiga knarkkurier, i fängelse och i Afghanistan. Slukarbok! Hälften av en gul måne - av Chimamanda Ngozi Adichie. Biafrakriget på 70-talet. Här träder människorna fram, vanliga familjer, en begåvad flicka på universitetet, en begåvad liten kille som trädgårdsarbetare, etc etc, och så kommer kriget, och svälten kryper närmare och närmare. "Tänk på barnen i Biafra" - ja, här är de. Ändå är det en upplyftande och fantastisk bok, och det är som om man känner personerna efteråt. Ryszard Kapuscinskis böcker om Afrika. Hans personliga intryck efter 40 års resor i Afrika. Varmt, nära, intressant, lättläst. Karta för vilsna älskande - av Nadeem Aslam. Om pakistanier i ett segregerat Storbritannien, kulturkrockar, kärlek och en mordhistoria. | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2009-11-01 17:40 | |
![]() | Håller på att bli en überpretto tråd detta.... Ingen kommer våga gå in och tipsa om Hästarnas dal, Sprängaren och Jackie Collins samlade verk :o) | |
| delta9 | 2009-11-01 17:51 | |
![]() | Shantaram. Brave New World - Aldous Huxley. En bok där han skriver om en fiktiv värld där han subtilt pekar på vad han befarar att vårat samhälle skulle bli på den tiden då han levde och efteråt. The doors of perception / Heaven and Hell - Aldous Huxley Veronica bestämmer sig för att dö *minns inte författaren* Baize-Moi. *hittar inte boken grr* | |
| China Doll | 2009-11-01 18:00 | |
![]() | Bibeln Koranen Upanishaderna Zhuang Zi Illiaden Finns en del Buddhistiska verk och mytologiska verk från olika länder. Läs och få mer förståelse för andra, bli smartare och få ett bättre liv! | |
| fansattra | 2009-11-01 18:50 | |
![]() | Att leva ett liv, inte vinna ett krig av Anna Kåver Jerusalem av Selma Lagerlöf Skjut inte hunden av Karen Pryor Vem är det som bestämmer i ditt liv av Åsa Nilsonne Svarta Ballader av Dan Andersson 4 kvinnor och en man - men vilken man sen! | |
| mrperfect | 2009-11-01 20:09 | |
![]() | Strindberg: Hemsöborna Alistair MacLean : Kanonerna på Navarone Solschenitsyn: En dag i Ivan Denisovitjs liv Gustav Fröding : Dikter ( finns nog flera utgåvor ) Ingvar Kamprad: Plånbok , alltså, inte för att läsa utan ... :) | |
| winddrinker | 2009-11-01 21:21 | |
![]() | Per Anders Fogelström-sviten om Stockholm Profeten av Khalil Gibran Pianisten av Wladyslaw Szpilman Skumtimmen med Johan Theorin (och uppföljaren Nattfåk förstås) Nils Holgerssons underbara resa av Selma Lagerlöf | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2009-11-01 22:31 | |
![]() | "Pojken" böckerna,alltså pojken som kallades det osv. Astrid Lindgrens barnböcker,oj då blev visst fler än 5 :=) Stieg Larssons triologi Diana Gabaldons böcker ,där det flammande korst ingår,minns inte hur många det är men några riktiga luntor är det iaf. Hannah böckerna,serie med många delar,skriven av Brandon nånting om jag inte minns fel Tre systrar också en serie,kommer inte ihåg författaren Camilla Läckbergs böcker finns en hel del till också ...... | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2009-11-01 22:33 | |
![]() | Mamma Mu böckerna måste ju bara med på listan | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-11-01 22:37 | |
![]() | öster om eden röda rummet janne dunder en släkting till mig skrev janne dunder. jack kameliadamen | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2009-11-01 22:41 | |
![]() | 1. Harry Potter böckerna (1-7) av J.K Rowling 2. Pojken som kalldes Det-serien (1-3) av Dave Pelzer 3. Flugornas Herre av William Golding 4. Djungelbarn av Sabine Kuegler 5. TYSKUNGEN av Camilla Läckberg | |
| SweetestDown | 2009-11-01 22:47 | |
![]() | Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams och Extremt Högt och Otroligt Nära av Jonatan Safran Foer. Kommer bara på dessa två. | |
| Patrek | 2009-11-11 16:38 | |
![]() | Moment 22 av Joseph Heller - väldigt rolig och väldigt galen satir om andra världskriget. Historien om Michael K av J.M. Coetzee - roadtrip med en harmynt osmart snubbe som folk ser ner på. Onåd, I väntan på barbarerna samt ungdomsår av samme författare är också otroligt bra. Kafka on the shore av Haruki Murakami - fantasi och verklighet blandas på ett nöjsamt vis Harry Potter - På engelska! alla lustiga dialekter och uttryck förstörs av svenska översättningen. Lättläst underhållning med bra öga för detaljer Utvandrarserien av Vilhelm Moberg - Jag fick helt klart en större förståelse av både Sverige och USA av att läsa den. | |
| Alabaster | 2009-11-11 17:12 | |
![]() | Måste hålla med om det mesta ovan - himla bra böcker ni läser, kära betapetare! Men glöm inte att också läsa: "Vems lilla mössa flyger" av Barbro Lindgren (som står i min filosofihylla bredvid Betrand Russell och Hegel) Aksel Sandemoses 'Moraliska essäer' och 'Moraliska epistlar' - oändligt mycket bättre än titlarna låter! Samme Sandemoses mästerverk "Varulven". "Birdsong" av Sebastian Faulks, svensk titel "Fågelsång". Roman om första världskriget som förändrade min syn på historien och hoppeligen förbättrade min förståelse för hur det har blivit som det är. Garcia Marques "100 år av ensamhet" - kanonläsning; en slukarbok! Mycket nöje! | |
| Mikael Ström - Ej medlem längre | 2009-11-11 17:44 | |
![]() | Das Kapital - Karl Marx Manufacturing Consent - Noam Chomsky Röde Orm - Frans G Bengtsson Dumskallarnas Sammansvärjning - John Kennedy Toole Dvärgen - Per Lagerkvist | |
| virre_89 | 2009-11-11 18:19 | |
![]() | Trainspotting - Irvine Welsh, helt fantastiskt bok som borde läsas av alla, handlar om ett gäng skotska knarkare typ. Allt går sönder - Chinua Achebe, handlar om en nigeriansk by när kolonisatörerna kommer, mycket bra. Om friheten - John Stuart Mill, om man inte redan förespråkar demokrati och yttrandefrihet gör man det efter att ha läst den här. Rötter - Alex Haley, om slaveriet i USA, också en mycket bra tv-serie. Please kill me - Legs McNeil, om punkens historia. | |