Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 134

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sanlin2009-11-04 13:20
Antal inlägg: 1462

Skolmaten
Blev smått chockad när dottern kommer hem från skolan och berättar om skollunchen de fick idag! De hade fått pannkakor och det är ju inget fel på detta men tillbehören till pannkakorna var dessa: sylt, socker ,grädde och en jättestor skål med CHOKLADSÅS!!! Man har väl inte chokladsås på pannkakor??!! De fick också själva ta av dessa tillbehör och många av barnen tog ju massor av vissa saker såklart (i vanliga fall så får de sylt till pannkakorna och inget av det andra).

I skolan är det visserligen barnens önskevecka vad det gäller maten men även om några barn hade önskat chokladsås så ställer man väl inte fram det ändå?
Nån mer som hört talas om något sådant galet ang skolmaten?

Yonderboy - Ej medlem längre2009-11-04 13:30
Antal inlägg: 1661

När jag jobbade som Lärare i höstas fick vi Soppextrakt och mjuktbröd och potatis, jag tror till och med att en rysklägerfånge skulle ställt sig tveksam till den maten!

sanlin2009-11-04 13:43

Annars brukar maten i vår skola vara ganska bra för det mesta men tyckte det var lite väl "häftigt" och ta fram chokladsås dock....

Kewla2009-11-04 13:44
Antal inlägg: 195

rent allmänt är skolmaten KASS! jag har gått i skola i 12 år och är inte kräsen egentligen, men skolmaten är horribel!
Föräldrar borde vara med sina barn i skolan nån gång och testa maten.
Det är helt ärligt inte gott med okokta gummi potatisar, överkokt pasta eller simmig sås utan någon smak i.
Den mesta maten dryper av fett och man starkt ifrågasätta näringsinnehållet i den.

Gällande maten din dotter fick i skolan så har jag ALDRIG hört talas om liknande! går hon i privatskola?

Limer2009-11-04 13:45
Antal inlägg: 1214

Där jag jobbar ska skolbespisningspersonalen ha en stor eloge för hur de med så liten matpenning (tror inte ens det handlar om över tian/portion) kan trolla fram god och varierande kost.
Alltid minst fyra olika sallader att välja på och två rätter.

Så att påstå att skolmaten i Sverige generellt är dålig är att ljuga, det finns lysande undantag.

sanlin2009-11-04 13:45

Nej det är en vanlig kommunal skola.

sanlin2009-11-04 13:47

Vet att de inte kan trolla med skolmaten med de få pengarna som finns att få. Men det var inte det jag menade med tråden heller. Det var mest bara så chockerande med chokladsåsen. Och som jag skrev så är maten på vår skola för det mesta helt ok. :)

sanlin2009-11-04 13:48

Finns det ens någon (oavsett i skola eller ej) som äter chokladsås till pannkakorna?? *nyfiken*

Yonderboy - Ej medlem längre2009-11-04 14:05
Antal inlägg: 1661

Jag tycker att skolmaten har varit generellt bra under åren, de är bara de senaste 4-5åren enligt mig som maten på sinna håll varit undermålig beroende på pengar och försumelse

oomegaa - Ej medlem längre2009-11-04 14:18
Antal inlägg: 12

vafan är det att bråka om? låt dem äta chokladsås
fyfan att bråka om en sån sak?
sinnessjukt
jantelagen eller?

E_Cantona2009-11-04 14:21
Antal inlägg: 1765

Handlar väl mer om att man vill att barnen ska få bra mat och det där var ju bara en massa socker.

Förmodar att oomegaa inte har barn själv.

caughtbock2009-11-04 14:32
Antal inlägg: 7699

Ja chokladsås och grädde var väl att ta i... Om man äter pannkakor som efterrätt är det ju okej, då brukar jag ha vispgrädde till, plättstyle.
Skolan har dock ett ansvar att barnen får i sig en välkomponerad måltid som de kan hålla sig pigga på i några timmar så där vet jag inte hur de tänkte...

oomegaa - Ej medlem längre2009-11-04 14:32

nej jag har 14 katter

sås-claes - Ej medlem längre2009-11-04 14:42
Antal inlägg: 401

var det barnens önskevecka och de fick chockladsås EN gång så är det väl inget att bråka om? Skillnad om det vore t ex en gång i veckan. Om barnen hade önskat chockladsås (vilket jag antar att de hade gjort) så var det väl en fin gest att uppfylla deras önskan?

Chokladsås till pannkaka, vet inte om det låter så gott.. lite väl sliskigt för min smak. Men å andra sidan äter jag senap till det mesta.. så smaken är väl som baken :)

Skolmaten är väl rätt okej, sett ur vuxna ögon. Men som barn gillade jag den verkligen inte. Hade praktik på min gamla skola, då åt jag som en häst! Man har väl blivit mindre kräsen kanske.

oomegaa - Ej medlem längre2009-11-04 14:48

chokaldsås-claes! ;)

caughtbock2009-11-04 14:54
Antal inlägg: 7699

Barnen ska inte få önska mat utan får helt enkelt äta det de blir serverade!

Men det är ju bara min åsikt. ;P

Sote2009-11-04 15:01
Antal inlägg: 3557

Jag arbetar själv i skolkök och kan hålla med om att det var att ta i att servera chokladsås till pannkakorna trots att det var barnens önskevecka. Visst kan man någon enstaka gång festa till det men då gör vi det till mellanmålet istället-det finns ju inte tid att äta efterrätt. Vi arbetar för att hålla så lågt sockerintag som möjligt på vår skola/förskola och satsar på bra mat. Vi tillagar det mesta själva förutom pannkakor, köttfärsbiffar/bullar och panerad fisk. Det är en ren fråga om personalresurser för kunskapen och viljan har vi men vi är bara två personer som arbetar och det är ett kombinerat skol och förskolekök vilket innebär frukost,lunch och mellanmål. Dessutom äter vissa på avdelning (dukad vagn) och det ska förberedas mellanmålskorgar /utflyktskorgar i princip varje dag. Vi kan heller inte baka då lokalen är utformad så att vi inte har någonstans att göra det där inte övrig matproduktion pågår. Detta för kontamineringsrisken då vi har fler glutenintolerenta. Våra barn är väldigt nöjda med maten här men min egen femtonåring som går på en annan skola i kommundelen berättar hur dålig maten är där och av hans beskrivning så måste jag hålla med(även min äldre som gick på samma skola) kompisarna säger samma sak. Klagar dom så säger skolledningen bara att maten visst är bra så det är liksom ingen ide. Han får ta med sig pengar så han kan köpa macka i kiosken dom dagar han inte får i sig något för annrs kommer han hem med huvudvärk. Nu är han inte sörskilt kräsen men tycker att det kan finnas ätligt kött i grytan och inte bara sås. Dom serverar dessutom varje dag matresterna först och ställer dagens huvudrätt sist så vilket resulterar i att den blir morgondagens restmat. Konstigt. Salladen står allra längst bort vilket även det är tokigt. Gröt serveras som alternativ när det är soppa och till råga på allt så tar maten alltid slut när det är populär mat så dom som kommer sist får nån nödmat. Jag vet ju att man om man jobbar på rätt sätt kan göra mycket med dom resurser man har så jag blir ganska frustrerad men det är känsligt att klaga då jag isåfall får min egen rektor på mig då dom har nära kontakt. Jag vill ju inte få problem själv för att jag lägger mig i.Svår nöt det där.

sanlin2009-11-04 15:37

Tycker det är en jättefin grej att barnen får ha en önskevecka! =)
Häromdagen fick de då t ex tacos och det är ju jättebra! Men just detta med chokladsåsen var lite o ta i tyckte jag. Nu var det så att någon hade önskat det och visst är det ju bra att de uppfyller önskemål men det får vara till en viss gräns.

Annars så är det som jag skrivit tidigare inga större problem med maten i vår skola utan tycker personalen trollar bäst de kan. De har t ex ett jättestort salladsbord med hur mycket olika grönsaker som helst. :)

E_Cantona: Instämmer!! :)

Finlirare - Ej medlem längre2009-11-04 15:47
Antal inlägg: 116

Sverige är ändå fantasiskt, här kan det ses som ett problem om barnen, under deras önskevecka i skolbespisningen, blir serverad den "knasiga" blandningen chokladsås&pankaka :-)
För majoriteten av jordens skolelever är en daglig skolbespisning nå't de bara drömmer om...
E_Cantonna...aha, det säger Du :-))

sanlin2009-11-04 15:51

Nu var det inte hela jordens barn det skulle handla om Finlirare för där finns det ju helt klart olika förutsättningar i olika länder men det är en helt annan diskussion.....
:)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?