Spelrum
Giraffen20
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 380

Forumkategorier

Användare Inlägg  
delta92009-11-15 01:51
Antal inlägg: 1041

Varför mediterar ni, och på vilket sätt?
Jag kom på en sak senast jag mediterade, nämligen att man (iallafall jag och mina medidationsmästare jag lärt mig grunderna av) strävar efter att inte tänka på någonting alls.
Att släppa på alla automatiska tankar och känslor och även intryck.

Under en av mina mest givande meditiationer kom jag på att det är omöjligt att stänga av till 100%.

Då slog det mig att det man (återigen, jag) strävar efter i meditation om man har avstängning/avslappningsf ilosofi i sin meditation, är att förebereda sig för hur det "känns" att vara död.

Så, hur och vaarför mediterar ni?
Är det någon som kanske håller med i mina tankar om Ingenting-heten som en Perfekt meditation skulle inneburit?

carlmartin - Ej medlem längre2009-11-15 02:26
Antal inlägg: 4590

jag mediterar för att släppa taget. låta allt vara som det är. för att uppleva det som sker utan att döma eller göra motstånd. det är skönt.

delta92009-11-15 03:56

och hur gör du det?

Necrophagist - Ej medlem längre2009-11-15 22:39
Antal inlägg: 13

Well, jag skulle vilja påstå att no-thought tillståndet ligger närmare själva brytpunkten mellan vakenhet och sömn än brytpunkten mellan liv och död. När jag första gången "föll igenom", om man ska formulera upplevelsen på något sätt, så började min kropp sova fast mitt medvetande var kristallklart.

Mitt tillvägagångssätt är enkelt och går fort. Jag sätter i regel alltid ner med ögonen stängda (även om det inte är ett måste för mej längre). Jag lyssnar och känner hur luft sugs in genom munnen och näsan, ner i lungorna och sen ut igen. Genom att lyssna på min andning så är min hjärna för upptagen för att fundera. Så fort jag har tagit ett eller två andetag så börjar direkt mitt huvud bli tungt och vill liksom falla framåt. Synkroniserat med att jag böjer huvudet framåt några grader så får jag perspektiv i min inre syn.
Om du blundar med ena ögat så reduceras din förmåga att uppskatta avstånd ganska drastiskt. På samma sätt ser jag det mesta i 2D när jag blundar, tills jag antingen håller på att somna eller mediterar, för då börjar min hjärna uppfatta avstånd och jag mina visioner (oavsett om dom är flimmer, fraktaler eller realistiska bilder) får ett helt annat liv.

Well, när jag har kommit så här långt så är:

- Min kropp fullständigt bortdomnad. Jag kan ärligt talat inte VETA att jag ens har en kropp, om jag inte rör ett finger eller vickar på foten, men då rubbar jag meditationen.

- Något som påminner om smärtstillande "rinner" ner från huvudet, ner över axlarna och fortsätter ner i magen och runt mitt könsorgan, men även ut i armarna hela vägen till fingertopparna. Detta vad det än är känns väldigt hälsosamt haha :) Sömn är bästa medicin sägs det. Återigen samspelet mellan sömn och meditation.

Ungefär så långt har jag kommit. Jag vet inte riktigt hur jag kommer längre, mer än om jag sitter längre, men även om jag snabbt kommer dit så orkar jag sällan med mer än 20 minuter.

Kul att höra att fler mediterar. Hur gör du för att nå tillstånden du eftersträvar?

Madonnanann - Ej medlem längre2009-11-16 17:11
Antal inlägg: 14

Mora Xella 2009-11-16 16:25
"delta9: Är man hjärndöd från början så behövs inte meditation. "

Och detta påstående kanske utifrån din egen, personliga erfarenhet, Mora Xella?
Så du mediterar med andra ord inte?

halalgren2009-11-16 17:23
Antal inlägg: 59

Mediterar för att få härtat att slå mindre slag när jag ska fridyka.

Mora Xella - Ej medlem längre2009-11-16 17:33
Antal inlägg: 229

Halal: Hjärndöd förstås, men hur gör du för att få hjärtat att slå MINDRE slag? Fysiologiskt svårt, men kanske vid begynnande hjärtdöd?

En Garde Rob - Ej medlem längre2009-11-16 18:53
Antal inlägg: 292

Kärt troll har många nicks. :-)

yrlis2009-11-16 19:15
Antal inlägg: 66

Vad är det för skillnad mellan meditation och mindfulness?

Ades2009-11-16 19:18
Antal inlägg: 162

Det är två olika ord.. Sen så är det upp till varje människa vad dom associerar till orden..

nippertippan2009-11-16 19:27
Antal inlägg: 792

Jag mediterar över bibelord.

connyboy872009-11-16 19:36
Antal inlägg: 20

Jag mediterar för att försöka lyckas med astral projektion.

YlBjörn2009-11-16 21:56
Antal inlägg: 502

Mediterar när jag sover. Då flyger sinnet runt och hämtar all möjlig information och bygger upp det jag sabbat under dagen.

Psykonauta - Ej medlem längre2009-11-16 22:07
Antal inlägg: 4

Kör oftast liggande chakrameditation eller avslappningsmeditation. Mest för förhöjt drömmande, astralprojektion och för att hamna i det spännande och fördjupade tillståndet mellan sömn och verklighet där allt möjligt kan hända!
Har lyckats meditera mig till ett tillstånd av intighet en gång (tror jag), men då blev jag så uppspelt att jag tappade det med en gång!
Delta9: skulle "döden" beskrivas som intighet menar du?

delta92009-12-02 02:02

psykonauta: ja, om definitionen ska appliceras på mig dvs.

kan inte uttala mig om hur er död kommer att vara, jag tror döden är lika individuell som Lycka.

livet blir vad man gör det till. döden borde vara likadan, fast lite mindre jävlig hoppas jag :D

Smultronet81 - Ej medlem längre2009-12-02 02:08
Antal inlägg: 205

åh, hade varit jättekul att kunna detta!!

delta92009-12-02 02:24

smultronet: du kan. alla kan :)

Smultronet81 - Ej medlem längre2009-12-02 02:26
Antal inlägg: 205

Ja kanske det, men inte bara sådär helt plötsligt, man måste ju ha någon som lär en? Gå någon kurs eller något...

delta92009-12-02 02:31

nejdå du kan lära dig meditera på egen hand.
kan du slappna av och inte grubbla på att du tappade ett glas i förrgår, så kan du meditera.

sätt dig bekvämt, slappna av så mycket du kan så har du grundmeditation där ^^

potthuve - Ej medlem längre2009-12-02 10:37
Antal inlägg: 197

jag mediterar när tråkiga människor pratar med mig, fast dom tror jag lyssnar.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?