Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 206 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| annakarineli | 2009-11-16 11:45 | |
![]() | Varför ingår inte synundersökningar i vanliga vården? En liten fråga här apropå skatter, tandläkare och vad som ingår i landstingets vård och kostnader eller inte: Ögonen?! Tänderna kan jag i vart fall i mångt och mycket påverka. Inte alla kan det pga medicinska skäl och så, men ögonen... Jag har mig veterligen inte gjort något för att påverka att min syn inte är den bästa. Varför hittar man inte optikerna på sjukhus? Känns helidiotiskt att samma person som bedömer min syn har ett vinstintresse i att jag köper dyra linser och glasögon. När jag bodde i München en period fick jag veta att en viss del av glasögonkostnaderna subventionerades. Kan ha varit av motsvarande försäkringskassan eller så. Hörapparater är väl inget man måste betala multum för eller? Inte så att jag vill ha ett par DG-glasögonbetalda, men ett visst basbelopp kanske? Någon som kan förklara för mig varför det är så här? | |
| Dyslekso | 2009-11-16 12:00 | |
![]() | Det är en bra fråga. Uppenbarligen anses när- och långsynthet vara mer av normaltillstånd (och inte sjukliga tillstånd) än problem med tänderna. Att synen kan undersökas och rättas till utan ingrepp kan också spela in. Allt som kräver ingrepp anses som sjukligt och därmed stödberättigat, eller? | |
| annakarineli | 2009-11-16 12:12 | |
![]() | Men dålig hörsel behandlas ju inte lika och kräver heller inga ingrepp... Nej jag förstår verkligen inte detta. För mig som använder linser är kostnaderna per år rätt dyra. Tack och lov för internetshopparna, men kostnaderna är ändå som lägst 2500:-/år. Skulle jag ha både undersökt och köpt linser hos optikerna skulle kostnaderna ha varit 1000-1500:- högre. Då har jag dessutom inte de nyaste varianterna av linser... Och helst bör man väl ha ett par glasögon att varva med också... | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-16 12:13 | |
![]() | Vad blir då nästa steg? Ska offentlig sektor bota politikernas kort- och trångsynthet? | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-16 12:16 | |
![]() | Skämt åsido så är svaret att de småkrämpor som människan rår för själv - dåliga tänder, fetma, okunnighet, depression - tenderar att förvandlas till så kallade ''klassfrågor'' och attraherar därför offentliga medel i Sverige. | |
| apbur | 2009-11-16 12:29 | |
![]() | Jag är inte så säker på att hörselhjälpmedel subventioneras om det inte rör sig om en direkt skada eller sjukdom eller om man inte anser att nedsättningen är gravt handikappande. | |
| vindsus86 | 2009-11-16 12:33 | |
![]() | nästan sjukare tycker jag det är att man måste betala för mensskydd. | |
| apbur | 2009-11-16 12:36 | |
![]() | Varför det? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2009-11-16 12:36 | |
![]() | Deprission? Rå för själv? Jomenvisst, vi väljer ju att deppa ner oss. Andra orsaker finns ju inte... | |
| vindsus86 | 2009-11-16 12:37 | |
![]() | varför det är sjukt att man måste betala för mensskydd? för att det är en kostnad varje månad för kvinnor, men inte för män och det är dyrt. | |
| apbur | 2009-11-16 12:39 | |
![]() | Män äter väl generellt mer än kvinnor. Tycker det blir lite märkligt när man börjar jämföra på den nivån. | |
| vindsus86 | 2009-11-16 12:42 | |
![]() | män måste inte äta mer, men det blir ganska otrevliga följder om kvinnor låter bli att köpa mensskydd. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-16 12:44 | |
![]() | Jo, vi behöver mycket mer kalorier per dag. | |
| Bergarn1 | 2009-11-16 12:47 | |
![]() | Då borde ju i sådana fall de med eksem få gratis eller kraftigt subventionerade hudsalvor. De med allergi borde ju få gratis clarityn, eftersom de kan inte rå för att de är allergiska mot pollen. De som har känslig hy borde ju rimligvis få subventionerad solskyddsfaktor. Kvinnor borde få subventionerade tamponger, eftersom de inte kan rå för att de är kvinnor. De med inkontinensbesvär borde få subventionerat inkontinensskydd. Varför ska bara de med synfel särbehandlas egentligen? Och tänk på alla stackare som har dåligt immunförsvar, måste köpa alvedon och andra läkemedel för att få bort trycket över bihålorna när influensan kommer. Get the picture? Jag är inte så sugen på att betala 50% i skatt.... | |
| Dyslekso | 2009-11-16 12:47 | |
![]() | Menskopp ftw? :) annakarinelli: Det behöver inte kosta så mycket att skaffa glasögon, och linser måste man ju faktiskt inte använda. | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-16 12:50 | |
![]() | Jaap: Man rår inte nödvändigtvis för depressioner själv - de beror väldigt ofta på problem med signalsubstanserna i hjärnan. Och får man då medicin för att komma tillrätta med det problemet kan det i många fall leda till muntorrhet vilket i sin tur kan ge tandproblem. Dessutom har vissa av naturen tunnare emalj och tänder som på andra sätt är mer i riskzonen för karies etc. Fetma kan bero på problem med metabolismen (dock förnekar jag inte att det ofta beror på självvalda dåliga vanor). Slutsats: Ge fan i att skuldbelägga för saker man inte nödvändigtvis kan rå för. Det leder knappast till mindre problem på området och mindre klasskillnader. För övrigt är det jävligt dumt att referera till depression, fetma och till och med dåliga tänder som småkrämpor. Depression och fetma är grunden till inte alls ovanliga dödsorsaker. Åter till trådens ämne: annakarineli - Jag håller med dig. Synen påverkar allmänhälsan, och skall därför i min mening ingå i ett större vårdsammanhang som vi alla skall kunna ta lika del av. Rimligtvis skall alla ha samma rätt till vård, och det är vård det är fråga om när det gäller syn, hörsel, tänder, övriga kroppen samt den mentala hälsan. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2009-11-16 12:51 | |
![]() | Bergarn1: Jag pyntar med glädje mycket mer i skatt om jag kan få all vård gratis, men oroa dig inte - det kommer inte att hända... | |
| Bergarn1 | 2009-11-16 12:51 | |
![]() | Surmulen: Gör inte allt jag skrivit också det, påverkar allmänhälsan? | |
| Surmulen - Ej medlem längre | 2009-11-16 12:53 | |
![]() | Menskopp indeed. Engångskostnad (nåja, man kan ju behöva förnya den någon gång med ett par tre år emellan...), inte parfymerad med saker som ens innandöme säkerligen inte gillar, låg åtgång av råvaror och mycket lite avfall for the win! :D | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-16 12:53 | |
![]() | De flesta arbetsgivare är också skyldiga att tillhandahålla s.k. terminalglasögon. | |