Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 40 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 389 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| raiker | 2009-11-22 07:28 | |
![]() | Ett tips inför julen och "snälla" barn Jag har tre döttrar 22.19 och 7 år och dom stora har ALDRIG kommit överens ? när julen närmade sig tog jag tillfälle att få det lite lugnare, elakt ja kanske funkade ja. och dom stora har sagt att dom kommer göra likadant med sina blivande barn, 1 dec flyttar nämligen våran lilla tomte Nisse in och bor här till julafton då han åker med stor tomten hem igen efter julklappsutdelningen. Har du varit "snäll" och hållt iordning på ditt rum så ligger det en liten sak i strumpan när du vaknar på morgonen! brukar hända max en gång under dec att det inte ligger något på morgonen men inte en enda gång har dom frågat varför utan dom har vetat med en gång och förstått. En god vänn sa för något år sen hur kan du hålla på så det blir ju dyrt?! Det är inga dyra saker ca 5-10 kr st och det är det värt att ha det lugnt i huset, Bara ett litet jultips till den som vill ha ha det gott i jul | |
| Palini | 2009-11-22 09:41 | |
![]() | Frågan är väl vad som händer när Nisse flyttar ut igen. Jag vill inte låta som en glädjedödare, men att "mutor" funkar som en kortsiktig lösning kommer väl knappast som en överraskning för nån förälder? | |
| caughtbock | 2009-11-22 10:00 | |
![]() | Grattis till julefriden, om det ändå kunde vara så hemma hos oss! Dock tycker jag precis som palini. Är till och med för ganska hård uppfostran trots att jag själv är en riktig mes. | |
| mrperfect | 2009-11-22 13:24 | |
![]() | Då vill du ha en ridpiska i julklapp alltså caught... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-11-22 13:24 | |
![]() | Det låter ju trevligt att det funkar för er. Lite sorgligt bara, att döttrarna tar för givet att även deras barn ska leva i en evig terrorbalans. Själv hade jag nog försökt förhandla om hemmets förhållningsregler utan mutor och det känns lite som att köpa vänskap och kärlek. Inget för mig. | |
| Tess 08 | 2009-11-22 14:29 | |
![]() | Inget för mig heller, men så klarar mina barn av att samsas.. ibland :) Skulle ha mycket svårt att köpa grejer till dom bara för att de inte ska bråka... | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-22 14:33 | |
![]() | Men menar du att du kan locka de stora barnen som är 22 och 19 med Nisse och en muta på 5-10 kr?? Tycker nog det är bättre du försöker ta ett vuxet snack med dom hur man beter sig helt enkelt. | |
| emmylish | 2009-11-22 14:35 | |
![]() | Tror TS menar under barnens uppväxt..? | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-22 14:38 | |
![]() | Ok,,så kanske det var:-) Jag skulle ändå aldrig kunna tänka mej att använda mej av en sån teknik. Låter helt absurt i mina öron. | |
| BOSSE46 | 2009-11-22 15:05 | |
![]() | förbjud julen - ett satans gissel! gynnar bara stinna handlare! | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-11-22 15:08 | |
![]() | 22 och 19 år och de låter sig mutas som småbarn, något är skumt här. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-22 15:10 | |
![]() | Alltså, jag vet inte om jag gillar det här med mutning för att barnen skall uppföra sig. Då är det väl bättre om man tar bort förmåner när de gör något opassande? När jag var yngre och jag och syster bråkade, fick vi alltid en varning först och uppmaning om att reda ut det utan bråk. Fortsatte disskussionen på en otrevlig nivå, tog hon bort en förmån. t.e.x en del av veckopengen. Låter väldigt elakt och hårt, men det lönade sig i längden. Tycker personligen att är man 19 respektive 22 år, bör man kunna disskutera på en tämligen mogen nivå. Visst jag och min lillesyster som nu är 20 kan också hamna i rätt häftiga disskussioner. Men vi löser dom alltid tillslut utan att hamna i en krigszon. Sedan kan man ju tycka att de äldre döttrarna bode visa lite gott exempel inför din yngsta dotter. Jag och syrran har aldrig bråkar inför våra småbröder efterssom det sänder ut fel budskap till dom. Tycker du borde ta ett ordentligt snack med dina äldsta döttrar om det om så nu är fallet. Sedan tror jag så här, ger man sina barn för mycket materiella belöningar så fort de klarar av att uppföra sig. Så kommer dom förväntra sigf liknande belöningar i framtiden. Minns några vänner som när de var yngre fick pengar för sina bra betyg. Tex en femhundring för varje MVG. Tycker sådant är helt fel. Som sagt, ta ett ordentligt snack med dina döttrar, och be dom växa upp. Inte skall mamma behöva be dom om att städa sina egna rum och muta dom med gåvor för att de skall hålla sig i skinnet! Tycker dom verkar ha det väldigt avslappnat och bekvämt, kanske dags för dig att ställa lite krav? | |
| strom9030 | 2009-11-22 15:11 | |
![]() | Jag/familjen har slutat att köpa julklappar till varandra. Vi har resonerat och kommit fram till att vi alla redan har allt det nödvändiga för att ha det bra. Gemenskapen kring julbordet är höjdpunkten istället. Julklappshysterin och kommersen har förtagit lite av glädjen med julen och numer känns det mest som att det bara går ut på att "byta" pengar med varandra utan eftertanke och mening. Visst ska små barn få julklappar men måste det verkligen vara saker för tusentals kronor? Det känns som att vi har tappat distansen. Här har vi har istället valt att tillsammans gå ihop och skänka en gåva till människor som inte har det lika förspänt. Företrädesvis blir det något som kan bidra till att ge hjälp till självhjälp. Det kan handla om bidrag till skolböcker, att ge möjligheter för kvinnor till egen företagsamhet och självförsörjning i fattiga länder i form av ett par getter eller några kycklingar t.ex. Det finns massor av goda uppslag hos olika hjälporganisationer, ett exempel är www.actionaid.se/ . Är det inte det här vi borde lära våra barn och oss själva att julen handlar om egentligen? | |
| sorryme1 - Ej medlem längre | 2009-11-22 15:11 | |
![]() | Julen blir vad du gör den till BOSSE. Om du inte vil gynna stinna handlare så gör du inte det. Jag och mina stora barn ska bara äta gott och umgås. Möjligtvis så köper vi någon liten billig klapp och spelar hasarsspelet om dom. Vi umgås, äter god mat och myser tillsammans. Ingen hets eller köphysteri här inte. | |
| Tess 08 | 2009-11-22 15:12 | |
![]() | Det låter dock som hon menade att detta hände när de var små... Tycker iofs inte att det spelar någon roll, jag skulle aldrig försöka muta och dupera mina barn på detta sätt oavsett ålder. Kan de inte uppföra sig när de är tillsammans kan de få vara i varsitt rum till dess det blir mer tvingande att umgås (vid tex middag och sånt) sen borde SAMTLIGA lära sigg att man inte behöver gilla alla, men att man ändå ska kunna respektera alla. Det är viktigt att även barn får lära sig hyfs mot alla, även de som de itne gillar mest av allihop | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-11-22 15:12 | |
![]() | Detta påminner om en sketch från Little Britain. Någon? | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-22 15:14 | |
![]() | En ide vore ju att helt enkelt skita i att ge dom juklappar i år. Och att istället ge dom en slant var till att skänka till barn som har det mindre lätt här i livet. Tycker dina barn borde få en inblick i hur mindre lottade barn har det. Själv skall jag önska mig en liknande present i år av farsan. Skaffa ett fadderbarn vet jag, det har jag. Varje jul kan man skänka en extra slant som går till uppbyggningen av den lokala staden där fadderbarnet bor. Typ renovering av skolor, en slant till grödor, rent vatten, vaccin mm. | |
| Limer | 2009-11-22 15:18 | |
![]() | Som förälder gäller det att uppmuntra den goda och ignorera eller ta tag i det negativa som ungarna gör. Själv så har jag tillsammans med mina söner haft som tradition att efter varje utvecklingssamtal som visat på positiva sociala tecken gå ut och göra ett cafebesök. Det betyder inte att de främsta kriterierna är goda betyg eller resultat på prov utan att de visat sig vara schyssta mot kamrater och uppmärksamma gentemot lärarna samt att de gjort sitt allra bästa och inte slarvat bort sin tid. Jag tvingar dom inte.. de är fullt fria att helt strunta i det, de skulle fortsätta att få mat på bordet och tak över huvudet. Men kryddan i tillvaron (i detta fall en fika) är en belöning som man ska få för att man är värd den. | |
| raiker | 2009-11-22 18:04 | |
![]() | Det var naturligtvis när dom var små som jag gjorde detta och medans dom fortfarande trode på tomten. och om ni hade sett hur dom pysslade och fixade för att nisse skulle ha det bra, dom bäddade i dockhus och stälde in både mat och dricka varje kväll så han kunde äta (katten gillade det skarpt :) och om det kallAS mutor ge fan i julklappar och pressenter i alla dess former då? den som tycker att det är ett bra tips kan ta det och ni andra skit i det så enkelt är det | |
| Tess 08 | 2009-11-22 18:08 | |
![]() | Julklappar och födelsedagspresenter är väl INTE mutor utan just presenter de får en specifik dag. Det är väl rätt stor skillnad på det och på att de ska få en present bara för att de uppfört sig en dag...? Fast jag kan förstå att de pysslade och höll på, det skulle säkert mina tjejer göra också om vi hade haft liknande påhitt. | |