Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 380 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| falafelibröd | 2009-12-01 14:20 | |
![]() | Blodgivare Jag några funderingar med anledning av denna artikel: svt.se/2.22620/1.179...bl odgivare Alltså jag förstår inte, snälla förklara för mig. Varför måste homosexuella män avstå från sex i ett år? Hur är det med heterosexuella kvinnor som ställer upp på analsex då? Eller människor som har sex i största allmänhet? Är det verkligen sant att HIV och Hepatit förekommer mer bland homosexuella män? Varför är det så i sådana fall? Jag är ledsen, men jag kan hittills inte förstå varför homosexuella män skulle vara värre drabbade av dessa sjukdomar. Det finns ju hur många som helst som har analsex oavsett läggning och kön. | |
| HumbleBug | 2009-12-01 14:28 | |
![]() | ... *tuggar popcorn i avvaktan på en hetsk diskussion om analsex* ... | |
| Bergarn1 | 2009-12-01 14:30 | |
![]() | Det handlar om riskgrupper och generalisering. Tänk om det bara hade gällt lesbiska kvinnor. Då skulle F! se till att det blev stora rubriker i aftonbladet.... | |
| Lusse Lelle - Ej medlem längre | 2009-12-01 14:33 | |
![]() | Men det är ju inte analsexet i sig som ger HIV... Är du tillsammans med en smittfri partner kan du ha sex i vilket hål som helst utan problem. Att man smittas lättare vid analsex beror på att man oftare "går sönder" där bak... Ja, det är sant att HIV och Hepatit förekommer mer bland homosexuella män och injektionsmissbrukare. Läs gärna vidare på t ex RFSL´s hemsida... | |
| Mimikryp | 2009-12-01 14:34 | |
![]() | Jag kan bara hålla med om att det är jäkligt konstiga regler! Precis som du skriver har ju även (en del) heterosexuella också analsex. Och HIV smittar väl lika "bra" vid vaginalt sex som vid analt dito? Så grejen är väl att man inte ska ha oskyddat sex, oavsett penetreringshål och kön på sexpartner..? | |
| falafelibröd | 2009-12-01 14:36 | |
![]() | Ja det är ju lite det som är min poäng. Jag tycker det är diskriminerande. | |
| Lusse Lelle - Ej medlem längre | 2009-12-01 14:38 | |
![]() | Men jag förstår inte varför det är diskriminerande? Det är ju ren fakta att just sprutnarkomaner och homosexuella män ÄR överrepresenterade. Dvs här i Sverige. Åker du t ex till Sydafrika så är unga barn/tjejer överrepresenterade. | |
| HumbleBug | 2009-12-01 14:39 | |
![]() | Har man valt att vara öppet homosexuell har man redan valt att bli diskriminerad av samhället - på alla håll och kanter. Så är det bara... livet alltså... Life stinks shit... apropå analsex... | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-01 14:41 | |
![]() | Jag _tror_ att det även kan ha att göra med att homosexuella män har fler sexpartners totalt sett. Dessutom är det en myt att de flesta homosexuella män har analsex. Tror jag. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-01 14:43 | |
![]() | Finns det statistik på det jaap? Eller är det professionell expertis bland läkarna att homosexuella har fler sexpartners totalt sett? Vilken orättvisa, tycker jag. | |
| vit dvärg | 2009-12-01 14:49 | |
![]() | är väl bättre sådär än som det var innan, att inga män som haft någon form av sexuell erfarenhet med en annan man fick ge blod. något en vän till mig fick höra när han kom dit för att ge blod. han skulle inte experimenterat så mycket som tonåring... | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-01 14:55 | |
![]() | Steve: Förmodligen. Mina påståenden brukar kunna backas upp av statistik. Det finns det statistik på. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-01 14:57 | |
![]() | Okej jaap. Då är det statistiskt säkerställd orättvisa då. Fan också. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-01 15:01 | |
![]() | Det finns ju som nämnts bara två anledningar till överrepresentationen av HIV hos homosexuella: antingen idkar de samlag på ett sätt som gör att sjukdomen oftare överförs eller så har de sex med fler människor. Därmed inte sagt att sveriges kommuner och landsting (SKL), svensk förening för transfusionsmedicin, socialstyrelsen och läkarförbundets rekommendationer är bra. Det har jag faktiskt ingen aning om, och jag skiter nog i vilket. Det är ju bara att ljuga om man verkligen vill ge blod. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-01 15:05 | |
![]() | Eller har fler tillfälliga sexuella relationer... (Fast det kanske alltid innebär fler partners totalt sett...?) | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-01 15:08 | |
![]() | HomO anser att problemet är att många generaliserar kring bögar(se ovan). Det ultimata vore så klart om personer bedömdes individuellt och inte utifrån att de är homosexuella. Bl a Ottar tar ofta upp den här problematiken: www.rfsu.se/homosexu...e_ blod.asp | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-01 15:10 | |
![]() | Blodgivarcentralen generaliserar även kring de som varit bosatta i Afrika de senaste sex månaderna. Jag förmodar att det handlar om en kostnadsfråga. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-01 15:10 | |
![]() | Tror problemet är att sjukvården inte har resurser för att göra individuella bedömningar. Det skulle antagligen innebära att alla potentiella blodgivare skulle behöva screenas, vilket skulle göra det oerhört dyrt och tidskrävande. Nu sållar man på schabloner istället, eller jag menar statistik! ;) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-01 15:10 | |
![]() | Deja vu Jaap! Känner du mig? | |
| upan | 2009-12-01 15:21 | |
![]() | Tja, om man nu ska fortsätta på diskrimineringsspåret så är det ju ganska många som diskrimineras. Alla under 50 kilo. Tänk om jag har jättemycket blod fast jag bara väger 49.5! Kvinnor ska ha ett Hb på 135, män 125. Tänk om jag inte har nån mens trots att jag är kvinna! Man försöker faktiskt skydda folk från blodsmitta. Tycker det är värt det trots att nån blir förolämpad. | |