Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 346

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2009-12-07 19:46
Antal inlägg: 7442

Vi som är MOT Tors Torn
Gå med i min Facebook-grupp :-)

www.facebook.com/gro...am p;ref=mf

Om ni inte vet vad Tors Torn är så kan ni ju gå med i alla fall så kanske ni får rating på Betapet ;)

Sammanfattning:
"En grupp för oss som är MOT att Tors Torn blir byggda. Det finns starka krafter som är för, men vi vill visa att det även finns en hel del Stockholmare som är mot detta projekt. Förstör inte den fina innerstadssiluetten med höga hus som byggs endast för att tillfredsställa borgarrådens hybris!"

Sona2009-12-07 19:50
Antal inlägg: 79

Mer skyskrapor år folket!

lsaw2009-12-07 19:51
Antal inlägg: 351

Fån DN: "Den nya visionen av Tors torn är höga trappstegsformade tvillingtorn. Ett ska rymma ett forskningscentrum, det andra ett hotell. Tornen och området norr om dem blir det absoluta centrumet i Norra stationsområdet med en framtida tunnelbanestation, affärer och en rund publik byggnad som ståtlig punkt till den avlånga park som ska ligga mitt i det nya området, som totalt får omkring 3.500 bostäder.

Den första etappen rymmer 2.500 bostäder och omkring 10.000 arbetsplatser, många av dessa inom sfären högre utbildning och forskning."

Behöver inte Stockholm det?

Bitte - Administratör2009-12-07 19:52
Antal inlägg: 24221

Med !! Hur mycket raiting får jag =)

Bitte

warnerve2009-12-07 19:52
Antal inlägg: 18

Haha, aldrig hört talas om.

odin - Administratör2009-12-07 19:54

"Arbetet med Stockholms omvandling går i en rasande fart, projekten är många och stora och behandlas med grupprabatt. Samrådsförfarandet hetsas fram och avkortas till ett minimum. Medborgarnas möjlighet att få tid att yttra sig och få full inblick är därför kraftigt begränsad. Illustrationerna visar därtill bara ett litet utsnitt av verkligheten likt en reklambild som vill förmedla en känsla. Verkligheten om den blir bygd blir en annan. Det hela andas maktfullkomlighet.

Ett skrämmande exempel är tillbyggnaden av Röda Bergen med TORS TORN vid Torsgatans mynning och Torsplan. Spårområdet och Torsplan är idag trista miljöer och de nya byggnaderna visas i huvudsak från denna sida. En bild visare dem från Torsgatan då de efter det kritiska samrådet till allas förvåning breddats och höjts från 102 meter till 143 meter. Tornen är inte heller unika då de kopierar John Portmans Embarcadero Building i San Francisco.

Stadsbyggnadskontorets perspektiv visar inte tydligt hur stora tornen är och endast en kunnig person ser detta direkt. Tors Torn blir cirka 8 gånger så höga som de befintliga angränsande hyreshusen vid Torsplan. Tors Torn kommer att dölja solen och deras slagskuggor kommer att nå långt in i den världsberömda trädgårdsstaden Röda Bergen. Så våldför sig dagens stadsplanerare på det under 1920-talet stadsplanerade unika värdet i Röda Bergens utemiljö med parker och trädgårdar! Varför!?

Röda Bergen byggdes då Stockholm växte och pga bostadsbrist av stiftelser, boföreningar och bosparkassor, för tuberkolosdrabbade hushåll, lägre tjänstemän och för äldre såsom i Blomsterfonden. Lägenheterna är anspråkslösa, de flesta är små och ofta enkelvända. De drabbas också av tornens skugga. Utemiljön har sedan 1920-talet kompenserat den lilla boytan och att vistas ute är ett omistligt värde. Det är just det värdet som är kulturskyddat enligt lag. Detta vill nu stadens beslutsfattare demolera genom valet av placering av Tors Torn! Varför!?

Idag äger Stockholmshem hyreshusen i de två kvarten (område 47) som ligger närmast Torsplan och Tors Torn. Hyresgästerna i allmännyttan står tydligen så lågt i rang att de förtjänar att mista solen !"

odin - Administratör2009-12-07 19:55

Varför skall det vara ett egenvärde i att bygga skyskrapor? Det finns det överallt, det är inget unikt eller något häftigt att sträva efter. Det är ju den låga stenstaden som är unik! Ned med höga hus i stadskärnan. Bygg gärna fler höga hus i Kista.

Jag gillar verkligen husbyggen (skulle blivit byggingenjör istället...) men någon måtta får det vara!

Bitte - Administratör2009-12-07 19:59
Antal inlägg: 24221

Man kan aldrig gena med en detaljplan och samråd, konsekvensanalyser ska finnas även skuggstudier om det behövs,

Även om planer antas kan man alltid överklaga dom och även sedan bygglov

Bitte

gnill2009-12-07 20:18
Antal inlägg: 1942

Jag svarar ned denna länk
www.yimby.se/

Tinna2009-12-07 20:40
Antal inlägg: 20250

Höghus kan va trevliga. :D
Särskillt detta www.kristianstadsbla.../7 11199823

odin - Administratör2009-12-07 20:43

En post av länken YIMBY ger -1000p i rating!

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-07 20:58
Antal inlägg: 2521

<------ aaabsolut MOT-MOT-MOT.

Så, visst var det +2000 vi skulle få?

odin - Administratör2009-12-07 21:01

Skall fundera på det :-)

gnill2009-12-07 21:02

odin, vågar jag gissa att du bor i närheten av Röda Bergen?
*hukar för ytterligare -1000 i rating*

odin - Administratör2009-12-07 21:03

Hehe jag bodde där några år men bor nu några hundra meter därifrån... dock i närheten ja

gnill2009-12-07 21:13

Här i mitt område har vi (precis i kvarteret) tre stora nybyggen (och i närområdet massor, Enskededalen-Kärrtorp byggs ut väldigt mycket nu). Det skrevs protestlistor och inlagor, och mest full i skratt blev jag när några protesterare skrev att "barnen skulle få längre än 250 meter till närmsta grönområde" när en remsa (som jag aldrig sett nån leka på) skulle byggas bort. Vi talar här om villabarn, med egna trädgårdar!! :-). Nä, de ville inte få sin utsikt förstörd helt enkelt, men försökte hitta andra argument. Och det är ju det hela tiden att "bygg gärna, men nån annanstans". Men var 17 ska våra barn bo då? Och alla andra Stockholmare eftersom den här stan växer konstant och har en bostadsmarknad som... ja, ni vet ju alla hur den här. Så tycker jag att man måste omfamna nybyggen! Och flytta om det inte passar på den "egna bakgården". Söders torn t ex, löjligt stympat, alla med känsla för form ser ju att det var menat att vara högre!

Jag säger som nån annan, mera skyskrapor åt folket och gärna "på min bakgård". Eller kanske till och med hellre på min bakgård, priviligerad som jag är bostadsmässigt, än i ett stackars miljonprogramsområde, som snarare kan behöva fler röda stugor och "söderkåkar" och koloniområden...

zagg - Ej medlem längre2009-12-08 13:07
Antal inlägg: 298

Åh... vad trötthsamt med denna expansion av storstaden som regeringen så målmedvetet driver, till varje pris. Jag är helt klart emot Tornen (verkar lite Twin Towers över det hela för övrigt). Det stör inte bara den unika miljön i området, det blir för mycket folk på liten yta och det i sin tur är inte trevligt, utan leder till att man måste söka sig bort från stan. Läste att just området runt Norra station ska bli mer kompakt än övrig bebyggelse.
Jag är 100 % emot, men jag kan inte tänka mig att gå med i Facebok ens för detta ädla syfte.

ENAPEON2009-12-08 13:12
Antal inlägg: 456

Det framstår som aningen hånfullt mot stockholms hemlösa att bygga skyskrapor...

Pingiskillen - Ej medlem längre2009-12-08 13:20
Antal inlägg: 947

Zagg är inte mycket folk på en liten yta just vad som kallas stad.

ENAPEON2009-12-08 13:24
Antal inlägg: 456

Vad är din poäng pingiskillen? Att stockholm borde vara Tokyo?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?