Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 389 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Liftactiv | 2009-12-18 11:30 | |
![]() | Religionsfrihet, vara eller icke vara? Mycket diskussioner om islam här och var. Själv anser jag ALL religion vara av ondo om den på något vis påverkar någon annan än mig själv. Jag vill verkligen inte pådyvlas den rädsla och det förlegade synsätt som mången religiös har inför Gud den allsmäktige. (En "Gud" som _enligt mig_ är en fantasifigur och inte mer förståelig att leva sitt liv efter än vad Fantomen eller Smurfarna är.) Religion bygger på rädsla och hot som alltid varit en "morot" i kristendomen såväl som i bl.a. islam och katolicism. "Gör du inte rätt hamnar du i helvetet." Är det verkligen "rätt"? Att "tvinga" sitt lilla, ofta oförstående, barn att inte delta i julmyset på dagis för att man är Jehovas t.ex. Är det verkligen "rätt"? | |
| pion ekrot | 2009-12-18 11:35 | |
![]() | Definiera religion. Eller särskilj och förklara vilka religioner du menar. | |
| micro113 | 2009-12-18 11:42 | |
![]() | Liftactiv Fast skall vi då ens ha julmys på dagis -- om vi skall allianera oss från religionen så bör vi väl inte heller lära våra barn att delta i förberedelserna och festligheterna kring Kristi födelse? Det är ju också att pådyvla sina barn religion, och i och med att vissa barn stängs ute och inte kan delta så påverkar det i allra högsta grad andra. Personligen anser jag att all religion är god, om man väljer att tolka och ta in det goda i religionen, och all är ond om det är det straffande och begränsande man väljer att tolka in. Religionen i sig är vad man gör den till -- och det är tolkarna som är onda eller goda, inte Gud och inte religionen. | |
| Mincie | 2009-12-18 12:17 | |
![]() | Om jag fick en önskning så skulle jag i ett enda slag byta ut all religion mot humanism. | |
| ANDERStG | 2009-12-18 12:22 | |
![]() | "Regardless of implementation, the philosophy of all three groups rejects deference to supernatural beliefs and addresses ethics without reference to them recognizing ethics as a human enterprise. It is generally compatible with atheism[6] and agnosticism[7] but being atheist or agnostic does not make one a Humanist." Och tvärtom, humanism kräver inte att du är ateist eller agnostiker. Men whatever, jag är redan uttråkad. | |
| monew | 2009-12-18 12:24 | |
![]() | hur vet man om den påverkar nån annan än sig själv? egentligen | |
| pion ekrot | 2009-12-18 12:26 | |
![]() | Minice: Vad gör dig bättre än värsta sortens fundamentalist? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-18 12:29 | |
![]() | Att hävda att religion enbart är att ondo tycker jag är lite som att svära i kyrkan. Så till vida man inte skall idiotförklara de miljarder människor på denna jord som är religiösa, så skall man väl akta sig för att göra religionen till någon makt som enbart skulle vara av ondo. Vi har det bra, vi här på toppen av mänsklighetens näringskedja. Love all, serve all | |
| monew | 2009-12-18 12:31 | |
![]() | aha det är du som är illuminati, steve? | |
| Mincie | 2009-12-18 12:32 | |
![]() | Ingenting gör mig bättre...har jag påstått det??? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-18 12:33 | |
![]() | nä monew, du har inte genomskådat mig! Jag är the steve zissou, och mitt tidigare alias kan jag inte röja för då måste jag örfila dig. | |
| pion ekrot | 2009-12-18 12:35 | |
![]() | Nix - just checking! | |
| Mincie | 2009-12-18 12:36 | |
![]() | :-) ok | |
| monew | 2009-12-18 12:42 | |
![]() | steve jag vet vem du är | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-18 12:54 | |
![]() | Monew, jag vet inte var du bor | |
| stefanpb - Ej medlem längre | 2009-12-18 13:41 | |
![]() | Religon har använts på negativt sätt många gånger men likafullt på positivt .Ofta är det inte religonen det är fel på utan människor med makt som använder vad dekan för att förtrycka.Att säga att kristendomen skulle bygga på rädsla vittnar om att man inte vad kristendom är. | |
| CroCop86 | 2009-12-18 13:47 | |
![]() | Liftactiv: Är detta ett skämt?! | |
| dracena | 2009-12-18 14:20 | |
![]() | Formulerat lite konstigt "religion är av ondo om den påverkar någon annan än mig själv". Om religion påverkar dig är den av godo då? Apropå julmys på dagis, det tar väl oftast former av pyssel och bakning, jesus snackas det sällan eller aldrig om. Som ateist firar jag jul för att fira att det från och med den 23:e blir det ljusare och varmare ( här i verkligheten, inte i helvetet hehe ). Så vad tycker du liftaciv ( trådstartaren ), bör religion förbjudas eller motarbetas genom upplysning? | |
| Liftactiv | 2009-12-18 18:22 | |
![]() | dracena: - Ja, om jag använder mig av religionen för att påverka eller påtvinga andra så är den av ondo. Om jag enbart bejakar den för min egen skull och utan att "dra in andra" så är den knappast att kalla annat än okej. Tyvärr funkar det inte så. Föräldrar "tvingar" in sina barn i samma spår. Vissa religionsutövare är svåra att hindra ens att komma innanför ens egen dörr då de så gärna vill berätta om det gudomliga. Bara som exempel. Mängder av krig har förts och förs i religionens namn - och visst, naturligtvis är det en tolkningsfråga hur man gör - men jag tyckte nog att jag var rätt tydlig i min förklaring om att jag ogillar hur det påverkar ANDRA. Och nej micro113, julmys typ julpyssel och julklappar är inte kristet och därmed inte en påtvingad religiös tradition. pion ekrot: "Definiera religion. Eller särskilj och förklara vilka religioner du menar." - ALL religion (och jag var tydlig med det i trådstarten redan.) CroCop86: - Nej, jag skämtar verkligen inte! Men läs gärna om och rätt och kommentera med något av värde. | |
| stefanpb - Ej medlem längre | 2009-12-18 18:58 | |
![]() | liftaciv: Visst har krig förts i kristendomens namn, men då använd som en av flera ursäkter av makthavare. Sport,ekonomi mm har ochså använts för som medel i krig och förtryck .Ska de ochså brännmärkas ?Att människor missbrukar saker som religon och tex sport är endast de människorna skyldiga till.Var i nya testamentet uppmanas det till krig ? | |