Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 499

Forumkategorier

Användare Inlägg  
leker2009-12-26 12:21
Antal inlägg: 733

Nackspärr :(
Såg fram emot ledigheten efter ett par slitsamma veckor inför Jul.
Mycket tunga lyft och än mer stress..

Igår morse låste sig då hela nacken.
Kunde inte röra huvudet och värken var ett faktum.

Idag är det ännu värre :(
Kan inte lyfta armarna och det har gått ned lite i ryggen.

Finns ju inte mycket man kan göra i dessa dagar när alla är lediga.
Bara att försöka härda tills på måndag, då vår naprapat (kopplad till företaget) börjar igen.

Så nu undrar jag helt enkelt om ni har några knep som kan hjälpa eller lindra smärta lite iaf.
Tabletter, värme och vila är det jag kör på nu. Dock hjälper det inte alls, kan inte vila för det gör så ont :(

Tacksam för goda råd

Bitte - Administratör2009-12-26 12:22
Antal inlägg: 24221

Har du en spikmatta lägg dig en stund på den i sånna fall

Bitte

leker2009-12-26 12:23

har inte det. Skickar iväg gubben för att skaffa en :) tack för rådet.

emmylish2009-12-26 12:31
Antal inlägg: 406

Min mamma hade en nerv i kläm tidigare i höstas, och hennes naprapat sa att hon absolut inte skulle lägga något varmt på, utan det var kyla som gällde. Vetekudden skulle ligga i frysen istället för micron.

leker2009-12-26 12:35

emmy: ja, det är ju inte lätt att veta vad det är, när det inte finns en naprapat som jobbar än :(

Lill-IT2009-12-26 12:38
Antal inlägg: 31605

Ta värktabletter (ipren och panodil, en av varje) och försök att röra på dig så mycket du förmår.
När det gör ont så spänner man musklerna runt om också och då gör det ännu mer ont. Allra bäst hade det varit om du kunde ta något muskelavslappnande.. men det får du gå till läkare för att få.

Comeon - Ej medlem längre2009-12-26 12:42
Antal inlägg: 456

När jag får nackspärr så brukar det inte vara nacken som spökar egentligen utan det kommer från en punkt längre ner i ryggen.
Be din sambo massera lite lätt utmed ryggraden, inte på ryggraden givetvis men runtomkring och utåt från ryggraden.
Om han hittar någon punkt som gör extra ont så be honom massera intensivt på den.

Det gör skitont men lättar efter ett tag.
Nu är det ju inte säkert det är lika för dej men hos mej så är det så. Min dotter är speciallist på att hitta den där punkten:-)
Det är som en låsning och när den masseras så lättar trycket i nacken.

Lycka till! (nackspärr är den värsta sortens värk som jag vet, man blir helt handikappad)

lillan-682009-12-26 13:00
Antal inlägg: 77

Spikmatta, voltaren-T och panodil hjälpte mot ryggskott, kanske kan vara ett tips även för nackspärr!!

Krya på dig

leker2009-12-26 13:17

spikmattan är på ingång :) ska bli intressant att testa..

Tack för alla råd.. ni är för goa! :)

mrperfect2009-12-26 13:21
Antal inlägg: 11437

Råd ett: sitt inte vid datorn........... :)

-Butterfly- - Ej medlem längre2009-12-26 16:40
Antal inlägg: 219

Nackkudden Nexcare som finns på apoteket är bra. Endera kan man ha den i frysen eller värma den i micro....när det gäller nacken brukar det hjälpa bäst på mej att lägga på den frusen eftersom det kalla gör att svullnaden som ofta blir går ner lite. Inte för länge dock...3x 20 min brukar jag köra.
Sen Paracetamol och Ibuprofen i kombination...som Alvedon och Ipren exempelvis.

Maja G2009-12-26 16:43
Antal inlägg: 10730

leker: Så gjorde jag precis för ett år sedan och inget hjälpte..Gick till doktorn och blev sjukskriven i 4 veckor!!!!
Diskbråck i två kotor..Inget att leka med och vila/värktabletter var det som gällde och efter det har jag varit relativt smärtfri...Tar tabletter direkt om jag får ont nu och går även på massage regelbundet. Använder spikmattan också mycket...

alcohol2009-12-26 16:44
Antal inlägg: 101

börjar bli gammal #0 ? :)

rufs2009-12-26 16:49
Antal inlägg: 312

stretcha ut nacken även om det gör ont Jag har gått hos en sjukgymnast som är enormt duktig o det enda han gör e att han draaaaar ut musklerna så vrid på huvudet sakta tills det spänner åt alla håll gör det flera ggr om dagen jag lovar det släpper trots att smärta kan vara vidrig
kram o lycka till

Robbanov - Ej medlem längre2009-12-26 16:56
Antal inlägg: 648

Jag skulle inte rekommendera stretching innan jag vet vad som förorsakar nackspärren.
Sök hjälp av expertis på området. Ta smärtstillande så länge.

leker2009-12-26 17:02

tack till er alla.

Idag har jag bastat, duschat hett, legat på spikmatta, stretchat lite och försökt röra på mig en hel del.

Lite, pyttelite mer rörlig är jag nu. Smärtan e densamma.

På måndag ska jag söka för det.
Har hafft återkommande problem på precis samma ställe innan, fast aldrig såhär illa. Så man vet ju aldrig om det är något annat fel än.

mrperfect2009-12-26 17:04
Antal inlägg: 11437

Nej jag håller verkligen med Robbanov om att stretching skall undvikas i det akuta stadiet!!

man skall inte göra någon som gör ont!

Vila är viktigt!

Maja G2009-12-26 17:17
Antal inlägg: 10730

Håller med mister och robbanov till punkt och pricka!

Kolla med fabbo doktorn på måndag och börjar fingrarna att domna så åk till akuten. Pekfingret och långfingret tappade jag känseln på och det var inget vidare alls det...

leker2009-12-26 18:22

Nu har jag blivit lite lätt blå på axlarna och framåt nyckelbenen.. Blir lite rädd nu :(

Inte i närheten av där jag har ont ju

toovrida2009-12-26 18:26
Antal inlägg: 121

åk till akut mottagningen så du får hjälp....

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?