Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 486

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kallegu2009-12-27 08:43
Antal inlägg: 8

Ohyfsat beteende
Jag retar mig på spelare som snabbt skriver ett avslutningsord (tfgm) och sedan direkt lämnar spelet. Jag får då inte en chans att säga något själv.

Tråkigt och ohysat tycker jag också att det är, när en spelare inte orkar ge en enda kommentar i den händelse jag skriver något till honom/henne.

lycopersicon2009-12-27 08:49
Antal inlägg: 355

Det här ältas titt som tätt både här i forumet och inne i spelrummen. Det är nog bara att acceptera att vi alla är olika och vi är här av olika anledningar. Spelar man dessutom snabba spel hinns det inte med att småprata. Själv hälsar jag alltid i början av matchen och tackar för matchen när den är slut. Brukar även klämma in ett grattis om jag har förlorat. Däremot har jag slutat svara när man direkt får frågan "ålder" eller "var bor du" eller "är du singel". Jag har helt enkelt inget intresse av att chatta eller få nya vänner.

myra64 - Ej medlem längre2009-12-27 09:02
Antal inlägg: 578

Å andra sidan kan man ju vara lite förutseende när det är 4-5 brickor kvar och redan då skriva in tfgm/tt/hej då eller vad man nu vill skriva och bara trycka enter när sista bokstaven läggs.
Jag själv sitter inte och väntar på att folk ska skriva sitt tfgm, utan det gör jag innan och när slutsignalen går så skickar jag och kryssar sedan ner fönstret!

I övrigt håller jag med lycopersicon om chattandet.

TomasLeonard2009-12-27 09:03
Antal inlägg: 1563

Jag skulle aldrig få för mig att skriva grattis när jag förlorat, det passar sig helt enkelt inte, enligt min mening.

Att gratulera ngn för att ha slagit en är oerhört fånigt och opassande tycker jag, jag har aldrig varit med om att ngn schackspelare säger grattis till den som slagit honom, jag tycker det implicit skulle betyda att ngt speciellt hade skett.
Detta fenomen har jag bara sett här på betapet.

ölgubbe - Ej medlem längre2009-12-27 09:06
Antal inlägg: 120

Kallegu: "Tråkigt och ohysat tycker jag också att det är, när en spelare inte orkar ge en enda kommentar i den händelse jag skriver något till honom/henne."

Varför det? Personen du spelar med kanske tycker det är tråkigt och ohyfsat med en massa babbel när man försöker koncentrera sig på spelet...?

Vad gäller användandet av ordet "grattis" i samband med rullning t ex så ser jag det som en förolämpning.

Mammarie2009-12-27 09:07
Antal inlägg: 323

Dom som vill chatta under spelets gång vill bara störa ens koncentration....så känns det i allafall!

lycopersicon2009-12-27 09:12
Antal inlägg: 355

Tja, jag ser det som vilken match som helst. Nog brukar man gratulera vinnaren i en tennismatch eller pingismatch eller vad tusan som helst. Men jag tycker det är helt ok att man inte gör det. Har slutat bry mig för längesen om folk hälsar eller tackar för matchen. Vi är alla olika som sagt. Däremot retade en sak upp mig nyligen. Jag hade två blanka och la ut en rull som jag har för mig slutade på -are. Då kommenterade motspelaren det med typ "två blanka och en billig rull". Varför inte bara hålla tyst?

ryla2009-12-27 09:26
Antal inlägg: 31

jag tycker att det hör till att man tackar för spelet o att man grattar till att det går bra . det hör lite till uppfostran , sen om man inte vill småprata under spelet är väl en annan sak . jag tycker det är kul med lite prat när man spelar.

gnill2009-12-27 09:46
Antal inlägg: 1942

Som sagt, vi är alla olika, och spelar under olika förhållanden. Att kategoriskt påstå att folk är ohyfsade för att de inte följer det som är ens egen idé om etikett verkar ganska trist.

Själv spelade jag under en period ofta medan jag ammade (kanske det som bidrog till att sonen lärde sig läsa redan vid fyra?), bara med en arm ledig och ja, då fanns det ingen chans att skriva hej, tack eller göra nåt annat än stänga ner fönstret när jag var klar. Dessutom fanns det så få stunder det gick att spela då med småbarn och jag ville inte slösa de minutrarna på meningslösa fraser.

Sen finns det några jag spelar mot ofta här numera och då känns det mera meningsfullt att byta några ord. Men jag hänger inte upp mig på om andra tycker/gör likadant eller inte.

Peddape2009-12-27 10:59
Antal inlägg: 647

Jag håller med TS om det där med att tacka sjukt fort och sen lämna. Skriver man nåt 0,5 sek efter matchens slut och sen lämnar 0,5 sek efter det så tycker jag det är bättre att lämna direkt utan att skriva nåt.

Skriva och inte ge chans till replik= buuuuu!

Affirmative - Ej medlem längre2009-12-27 11:08
Antal inlägg: 28

Det har hänt att jag, när jag skrivit tfm innan spelet är slut, blivit närapå utskälld just därför att det inte är slut än. Haha.

Och betänk att det finns de som inte skriver något alls - tänk om jag då skrivit tack osv och personen inte svarar mig utan bara klickar ur - det är ju ännu värre!! ;) Nä, skämt och skidor. Jag tackar för mig, 'nuff so. Orka bry sig vad motspelaren tycker om det. Klagar h*n så ska jag nog börja kräva ett kraftigt handslag och ögonkontakt istället...

Fö grattar jag bara till fantastiska rullningar (händer sällan eller aldrig) och pratar bara med de jag känner.

Jymden - Ej medlem längre2009-12-27 11:11
Antal inlägg: 1183

Hmm....Ja ett simpelt tack vore i sin ordning tycker jag med. Tar högst 10 sekunder. Fast det klart, ägnar man 2-3 timmar betapet om dagen så kanske man inte har tid med det.

13359912009-12-27 11:19
Antal inlägg: 376

Jag skriver alltid i starten av spelet,
hej å lycka till,avslutar med tfgm ell tfm och ett gtv
om jag loosar.
För mig hör det till god ton!

Och jag skriver alltid grattis om motståndaren rullar,
och snyggt om jag tkr det är ett snyggt ord som
motståndaren lägger.

Å,ena sidan har jag slutat bry mig om motståndaren
inte skriver ngt,alla är vi olika,
men jag kommer alltid köra med min stil.

Ässät2009-12-27 12:00
Antal inlägg: 4824

Hur många såna här trådar ska startas? Jag brukar säga tt...väntar till den andra säger nåt, tar det däremot lång tid innan det kommer nåt så går jag. Man har la inte hele dan på sig haha

Ässät2009-12-27 12:01
Antal inlägg: 4824

Jaha nu har jag inget kort alls.. buhu, buhu..buhuuuuuuuuuu *s*

magga2009-12-27 12:05
Antal inlägg: 2533

Men man får väl göra som man vill. Man kanske har sjukt bråttom eller bara vill stänga av datorn och gå o lägga sig...

pion ekrot2009-12-27 12:05
Antal inlägg: 3340

Alla onödiga superförkortningar som hh och tt retar mig. Heil hitler och nyhetsbyrån TT är det enda jag ser framför mig. Att man skriver "tfgm" och sen lämnar direkt utan att vänta på svar retar mig inte alls.

eeistan2009-12-27 12:13
Antal inlägg: 1542

smaken är som baken delad alltså

Tanten M - Ej medlem längre2009-12-27 12:17
Antal inlägg: 5126

En massa småsnack som om det va en spelkväll hemma vid köksbordet går fetbort.
Hejsan o tfgm räcker gott o väl. Sen lira under tystnad o tryck på krysset.
Spelar inte för att få socialt umgänge, mest för att fördriva tiden.
Är ibland inne på andra sajter där det finns en chatt i anslutning till spelet. Blir galen att det inte går att stänga ner.
Det är iaf bra med Beta. Under tiden man spelar slipper man se snacket "utanför" om man väljer det.
Oftast e det ändå samma personer som berättar sitt eländes livshistoria. Orka!

PowerYoga2009-12-27 12:24
Antal inlägg: 713

Håller med Tanten M ovan, dock kan jag tycka att bara skriva h är jävligt onödigt, hur svårt är det att skriva två bokstäver till... "hej" eller skit i att skriva något alls.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?