Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magga | 2009-12-28 09:48 | |
![]() | Resa till Kina! Jag ska iväg till Kina om en månad vilket ska bli skiiitkul.. Jag och min kompis ska bo på hotell i Ningbo nära Shanghai tillsammans med hennes bror. Vi kommer antagligen att besöka Peking och klampa lite på Kinesiska muren, men mer än såå har vi inte hunnit planera. Är de någon som varit i Kina och/eller vet vad man kan hitta på i Peking/Shanghai/Ningbo eller i Kina överhuvudtaget i februari? Är det något speciellt man behöver tänka på? tack | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 10:11 | |
![]() | Hejsan! Jag kan komma med många goda tips om Kina. Jag har studerat i Beijing och bott i kinesisk familj samt rest runt i halva Kina. Shanghai och Beijing (Peking är uråldrat namn, använd Beijing, tack :)) är underbara städer men framför allt är det de mindre städerna/byarna och landsbygden som tilltalar i Kina och som ni borde besöka. Ningbo har jag inte vart i och kan inte säga något om. Jag har heller inte vart i Kina i feb utan bara på våren och sommarn. Särskilt Beijing har ju många parker och annat som är jättefina och grönskande på sommarn och då kan man gå i timmar. De är ju inte lika lämpade på vintern. Mina föräldrar var i Beijing i november och det var för kallt för att gå runt i parkerna och annat en längre tid men det var ju ändå fantastiskt att se. Så självklart ska ni ändå kolla in dem. Detta får räcka så länge. Kan tipsa mer senare. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-28 10:27 | |
![]() | SÅ roligt för dig. Hur länge ska ni vara där? Vad är du intresserad av? Vad är det ni vill se och uppleva? Muren borde man iofs inte missa, men med eller utan den, så skulle jag personligen åka till Yunnanprovinsen och verkligen åka runt där i massor, besöka byar, bekanta mig med folket, vandra i naturen mm mm. Mycket kan du läsa dig till på nätet, förslagsvis; www.kinaportalen.se/ - De har bland annat resor till Yunnan, så ur deras resebeskrivning kan tips om den provinsen fås... | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 10:31 | |
![]() | Jag håller med föregående. Yunnanprovinsen är underbar. Där finns mysiga städer som t ex Dali och Lijiang. Men åk inte med nån jävla charter. Sen vill jag rekommendera Guangxiprovinsen med sitt karaktäristiska landskap av en massa kullar. | |
| magga | 2009-12-28 10:35 | |
![]() | Tack för tipsen johanjos, självklart stavas det Beijing;) | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 10:37 | |
![]() | Så säg lite vad du är intresserad av så kan jag tipsa om lite i Shanghai. För dit ska du väl i början av din resa? Hur länge ska ni vara i Kina? (Lite avgörande för vad i Kina ni hinner med etc) Är det bara Kina ni ska till. | |
| magga | 2009-12-28 10:39 | |
![]() | Miss Yoco tack ska titta på det, vi ska vara där i 20 dagar, jag vil gärna se mig omkring i de stora städerna och även de mindre byarna och landet. Men nu har jag fått mitt visum, kan man åka till dessa provinser utan att ha ansökt om att få besöka dessa? | |
| magga | 2009-12-28 10:40 | |
![]() | Vi kommer att bo i Ningbo, men flyger till Shanghai först. Vet inte om vi kommer att åka dit mer under resan, vet inte hur långt det är. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 10:43 | |
![]() | Oj 20 dagar bara. Ja då hinner ni ju inte resa runt så mkt. Yunnan blir ju svårt att få tid till, då det ligger i sydösta Kina, nära Tibet. Det kanske ni får ta en annan gång. Men Ningbo ligger ju nära Shanghai, varför ska ni flyga? Du ansöker om visum till Kina, inte speciella ställen i landet. Det står i ansökan att man ska skriva ner provinser, städer etc men det är nte så noga. Det är bara att man har en hyfsad plan för sin resa. Det kan ju vara bra att skriva med det stället man ska till först liksom. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 10:47 | |
![]() | Ni kanske får ta landet nån annan gång med. Både Shanghai och Beijing kräver minst 1 vecka var för att hinna se nånting och få en känsla av staden. Jag stannade själv i Shanghai två veckor. Det krävdes för det är en underbar stad. Blev positivt överraskad då jag hade vissa fördomar mot staden innan. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 10:49 | |
![]() | Sen rekommenderar jag sidan backpacking.se. En riktig resesida. Där lär du få garanterat fler svar än på Betapet. :) Fast iofs har du ju redan kungen på Kina här ;) | |
| magga | 2009-12-28 10:59 | |
![]() | johanjos, alltså jag menar att vi flyger till shanghai från europa. sen kommer vi ta tåg eller buss till ningbo. Okej, min kompis bror pluggar i ningbo o bor på hotell där som vi också tänkt bo på så antagligen kommer det att vara utgångspunkten för våra resor. men jag funderar på om vi kanske ska bo i beijing eller shanghai några dagar iaf... | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 11:02 | |
![]() | He he okej. Läste fel mellan raderna. Ja ni borde stanna minst en vecka i både Beijing och Shanghai. De övriga dagarna skulle ni ju kunna spendera i Guangxiprovinsen. Varför stannar ni så kort tid i Kina? :) | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 11:13 | |
![]() | Några dar bara i dessa 16- och 18-miljonsstäder fyller inte så stor funktion. Ni kommer bara irra runt då och inte uppleva så mkt. | |
| odin - Administratör | 2009-12-28 11:25 | |
![]() | Vill inte låta negativ, men att kalla Bejing för en underbar stad tycker jag är att tai. Intressant är det adjektiv jag skulle använda om man inte gillar en miljard bilar och 30 vånings betonghus överallt. | |
| Bao | 2009-12-28 11:37 | |
![]() | Peking är högintressant för det kulturella arvet. Har aldrig tyckt om Peking, varken staden eller människorna jag träffat. Shanghai är en mycket trevligare, modernare och även vänligare stad. Tycker du om konst kan jag rekommendera M50 i Shanghai, största centret för modern konst och konstnärer i Kina. En tripp från Shanghai till Suzhou, Hangzhou eller Zhouzhuang kan jag rekommendera. Det finns många intressanta platser överallt i Kina. Vad vill du se - kultur, historia, konst, natur eller modern arkitektur? | |
| magga | 2009-12-28 11:48 | |
![]() | Hm... jag tycker 20 dagar är ganska lagom, vi kommer bo hos min kompis bror som pluggar i Ningbo. Men det kanske är för kort tid jag vet inte... Det var inte tänkt att det skulle bli en resa runt hela Kina liksom, mest kolla städerna o småbyarna runtomkring där vi bor. Har inte planerat så mycket, min reskamrat bor på Island så det är lite svårt o sätta sig o planera tillsammans.. Hoppas det blir bra ändå :S känns lite jobbigt att åka på egen hand o behöva fixa allt själv utan någon resebyrå. Bao, jag vill se allt möjligt.. bara det funkar i februari | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 12:00 | |
![]() | odin: Hur mkt har du vart i Beijing? En miljard bilar? Visst är det högtrafikerat men det är ju inget som förstör. Vi kör mer bil här i västvärlden. Vad har du sett av Beijing eller inte sett? Det finns nämligen lite mer än betonghus och en massa bilar. Du har inte ens vart i hutongerna och gamla Beijing? Beijing är en väldigt gammal stad och inte lika modern som Shanghai men håller på att bli det. Kvarter rivs och folk tvingas ut på gatorna tyvärr. Så det är inte alltid modernisering behöver va underbart. Du menar att gamla städer utan inglasade varuhus och skyskrapor inte kan vara underbara städer? magga: det är ju det som är det sköna - att åka själv och slippa resebyråer som bara är skit och tar överbetalt. Vi har nog väldigt olika livsstilar. Jo, 20 dagar kan ju va lagom om man har ett liv här hemma och bara ska hälsa på. Själv har jag vart i Kina 4,5 månad sammanlagt och fortfarande finns det massor kvar att se. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 12:02 | |
![]() | Resebyråer tar ut 15000 för att boka en buss till himmelska fridens torg i Beijing. Det kostar 2 kr med tunnelbana. Däremot kan jag rekommendera er att lära er lite kinesiska, iaf skriva ner lite tecken eftersom i stort sett ingen kan engelska. De som kan, kan väldigt väldigt lite och råkar du stöta på dem, kommer du ändå inte höra va de säger :) | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2009-12-28 12:05 | |
![]() | Oj, det jag skrev om moderniseringen var inte riktad till dig, odin uta mer till bao. Bao: Gillar du inte Beijing för att det inte är lika modernt som Shanghai? Människorna i Beijing finner jag väldigt vänliga och trevliga. Då just Shanghai är en vanligare och modernare stad följer också på det att är mer lurendrejeri och jobbiga människor där. | |