Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 502

Forumkategorier

Användare Inlägg  
väsköte - Ej medlem längre2010-01-01 10:55
Antal inlägg: 11

SAOL13 ej konsekvent.
Jag reagerade första gången jag var inne här och såg att SILK SCREEN var godkänt, ganska lustigt för mig som gammal grafiker.

Silkscreen borde det skrivas precis som de andra tryckmetoderna offset, djuptryck och boktryck. Eller, oh hemska tanke, borde alla särskrivas så här: OFF SET, BOK TRYCK, DJUP TRYCK OCH SILK SCREEN.

Mycket störande då ord som man i dagligt tal använder som ett i en ordlista skrivs som två ord. Man kan då undra vad det är för jeppar som gjort ordlistan och hur lite de vet vad som är gångbart i verkligheten.

Bitte - Administratör2010-01-01 11:05
Antal inlägg: 24221

Ordlistan skapas av Svenska Akademin , så det är väl där du ska klaga i sånna fall

Bitte

The_Idiot - Ej medlem längre2010-01-01 11:07
Antal inlägg: 66

Man kan ju inte lägga ett särskrivet ord i scrabble, så varför ta upp det här?

väsköte - Ej medlem längre2010-01-01 11:08

Kolla in regelsidan så ser Du exemplet!

Pingiskillen - Ej medlem längre2010-01-01 11:10
Antal inlägg: 947

Undrar hur mycket Björn Ranelid skulle offra för att bli invald i akademin?

Bitte - Administratör2010-01-01 11:10

Men har du kollas om ordet verkligen finns i SAOL

Bitte

Bitte - Administratör2010-01-01 11:12

Och om du nu inte gillar regler och annat varför ens vara här då ??

Bitte

Mitch Ryder - Ej medlem längre2010-01-01 11:14
Antal inlägg: 631

Jag tvivlar på att det är enbart Saol som gäller. Ibland nekas ett ord för att godkännas sedan. Yen och arra är två exempel.

Pingiskillen - Ej medlem längre2010-01-01 11:15
Antal inlägg: 947

Regler och annat är till för att brytas.

Bitte - Administratör2010-01-01 11:16

Vilka ord är godkända?

Betapet följer rekommendationerna från Svenska Scrabbleförbundet. Det betyder att alla ord i den 13:e upplagan av Svenska Akademiens Ordlista (SAOL13) som står som egna uppslagsord i fetstil och är minst två bokstäver långa är godkända. Det finns ett par smärre undantag:

Ord som innehåller tecknen som inte är en bokstav; t ex ABC-BOK och SUPER-8.
Ord som endast ingår i ett flerordsuttryck som står som ett eget uppslag, t ex SILK SCREEN.
Ord med stor bokstav i som pH och Dalarna får spelas, detta är en ändring mot tidigare version av reglerna som Betapet använde t.o.m. september 2007

Ord med accenttecken som ALLÉ och PIETÀ är tillåtna att lägga utan hinder av att accenten inte finns med på bokstavsbrickan.

De flesta fetstilta uppslagsord i SAOL står i sin grammatiska grundform. Det betyder att böjningar som *HUNDAR, *KÖRDE eller *FINARE inte kan läggas. Dock finns ett antal oregelbundna böjningar upptagna som egna uppslagsord. Mängden av sådana har utökats väsentligt i och med den 13:e upplagan. Med oregelbunden avses byte av vokalljud (som i NYPA-NÖP-NUPIT och FOT-FÖTTER), avvikande böjningsmönster (HA-HADE-HAFT, ÖGA-ÖGON) och några adjektiv och adverb som kompareras med helt andra ordstammar (DÅLIG-SÄMRE-SÄMST, GÄRNA-HELLRE-HELST)

Mer information kan fås på Svenska Scrabbleförbundets
www.scrabbleforbundet.se/

Från spelregler

Bitte

monew2010-01-01 11:18
Antal inlägg: 823

Han gillar väl regler, som konsekvens. Jag håller med, det heter inte "silk screen"

skandal att misshandla språket så!

Kolbxbo - Ej medlem längre2010-01-01 11:19
Antal inlägg: 1161

Det verkar vara typiska låneord från engelska som försvenskats och anammats i en företagskultur.
Jag begriper inte varför folk inte kan säga det svenska ordet när det finns.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2010-01-01 11:23
Antal inlägg: 631

Men varför godkänns plötsligt ord som nekats tidigare?

Bitte - Administratör2010-01-01 11:26

När nekades dessa ord, då har då funnits med sedan SAOL 13 infördes i alla fall

Bitte

blue_moon2010-01-01 12:05
Antal inlägg: 9713

Väsköte, jag håller med om att SILKSCREEN borde vara ett ord och inte särskrivet! Skicka förslag till Svenska Akademien med bra motivering så kanske det dyker upp i 14:e upplagan av SAOL!
www.svenskaakademien..._S AOL.aspx

väsköte - Ej medlem längre2010-01-01 12:18

Det handlar inte om att jag inte gillar regler, men för att en regel skall vara verkningsfull måste den vara konsekvent. Att enbart luta sig mot SAOL13 är ett sätt att alltför enkelt komma bort från huvudfrågan.

Du har fyra tryckmetoder som skrivs olika trots att de alla från början i verkliga arbetslivet använts som ej särskrivna ord. Jag menar att antingen skrivs alla ihop eller så särskrivs alla.

De är sådana här småsaker som kan göra att folk inte tycker det är kul att fortsätta spela.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-01 12:23
Antal inlägg: 456

Väsköte jag är tämligen säker på att betapet inte kommer avfolkas nånsin pga det du nämner.
Det kommer ständigt nya medlemmar som gillar att hänga här av olika skäl. Sen får vi ju inte glömma att sidan är faktiskt gratis!

katalias - Ej medlem längre2010-01-01 12:34
Antal inlägg: 2032

Om man tittar på regelsidan och exemplet som TS nämner, så kan man läsa sig till att SILK SCREEN inte godkänns. Tvärt emot vad TS skriver.

Noctera2010-01-01 12:40
Antal inlägg: 25

Jag förstår ju att det blir tråkigt att spela om allt går ut på att man vill kunna lägga silkscreen...

Att luta sig mot en SAOL13 är väl utomordentligt bra - då finns det klara regler för vad det gäller.

Att sitta här i betapetforum och gnälla över någon särskrivning som du tycker är orättvis känns lite barnsligt. Om ordet silkscreen är så viktigt för dig tycker jag som en del andra här att du bör höra av dig till Svenska Akademien - det går bra att kontakta dem per telefon på nummer: 08-555 125 00.

Gott nytt år! ;)

kajix2010-01-01 12:45
Antal inlägg: 7767

både SILKE och SKRIN är godkända

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?