Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 500 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jesper M | 2010-01-05 01:08 | |
![]() | detta kan inte stämma: www.aftonbladet.se/n...63 81559.ab eller vad säger ni? kulan som väger max 20-30g kan väl omöjligt innehålla den energi som krävs för att tränga igenom ett tak, samt skallben? | |
| Mikael Ström - Ej medlem längre | 2010-01-05 01:13 | |
![]() | Att överhuvudtaget tro på något aftonbladet skriver anser jag som ett bevis för att man är urkorkad. Tur att du luftar dina tvivel här Jeppe, annars hade jag nog varit tvungen att omvärdera dig :) | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-01-05 01:17 | |
![]() | Vad sägs om JFK:s dödande kula då, den är också fin. | |
| apbur | 2010-01-05 01:20 | |
![]() | Men, det beror väl helt på i vilken hastighet kulan kommer. Med det resonemangen kan man ju inte döda någon med en kula. | |
| Maad Max | 2010-01-05 02:19 | |
![]() | om den faller fritt då den vänder så kommer den accelerera enligt g (ca 9.82m/s) tills det att den finner sin maxhastighet som definieras av vikt, volym och form. Men eftersom det är omöjligt att veta hur stort luftmotsåndet är då vi inte känner till den horisontella rörelsen (vinkeln av skottet) osv så kan vi uppskatta att kulan når en maxfart av ca. 70m/s alltså ca 250km/h Har svårt att tro att kulan skulle kunna ta sig igenom sten och sedan penetrera skallbenet på ett barn. Men om det var ett hål eller liknande i taket, kanske något takfönster eller vad som helst som var öppet så kan den ju ha dödat pojken, men det låter skumt! | |
| micro113 | 2010-01-05 05:43 | |
![]() | Det är ju lite skumt att de kan ange ett avstånd på tre kilometer som kulan har färdats - men de vet inte varifrån den kommer eller vem som sköt. Så hur har de fått fram avståndet - undrar jag? | |
| HumbleBug | 2010-01-05 09:25 | |
![]() | Ja, det finns gott om vackert målade takfönster i kyrkor. Det är liksom till för att släppa in ljus i kyrkorna... .... Fast det låter lite väl otroligt ändå ... | |
| kajix | 2010-01-05 09:34 | |
![]() | skulle ett skott rakt upp i luften döda när den kommer ner i huvet på skytten? | |
| mrperfect | 2010-01-05 10:05 | |
![]() | Jag håller med om att det låter konstigt men ifall man skjuter ett skott rakt upp så kommer ju kulan att stanna någonstans i ett vändläge högt upp och när den sedan faller ner igen så kommer den att ha samma hastighet vid jordytan som då den avlossades ifall man inte tar hänsyn till luftmotståndet. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-01-05 10:08 | |
![]() | Istället för kvasi-intellektuella diskussioner om rimligheten i hur pass dödande en kula från ett gevär är, så kan man ju börja med att kolla upp alternativa källor - närmare Georgia, Atlanta t.ex. Aftonbladet har snappat upp fragment som är baserade på spekulationer och i vanlig ordning presenterat dem som fakta: Hur som helst, man behöver inte ens komma närmare Georgia än Storbritannien för att få lite mer substans: 1. Ingen vet varifrån skottet avfyrats eller från vilket vapen (AK 47 är ett antagande baserat på ammunitionen, och 2. avståndet som är 3 miles (inte kilometer) är också baserat på "up to 3 miles away"). Då kan man också läsa att "But most likely, the shooter was about a half mile away and the gun was tilted at about 30 or 40 degrees, not straight up, he said." (Kelly Fite, a former ballistics expert at the Georgia Bureau of Investigation's state Crime Lab) Vilket förefaller rimligt, www.telegraph.co.uk/...-a way.html | |
| milly25 | 2010-01-05 10:18 | |
![]() | Skriv och fråga Mythbusters:) dom gubbarna kollar ju det mesta. Tror det gjort något liknade test... länken till mythbusters på YouTube. www.youtube.com/resu...am p;oq=myt | |
| kajix | 2010-01-05 10:22 | |
![]() | ja det har de www.tvsquad.com/2006...-f ired-up/ | |
| kajix | 2010-01-05 10:26 | |
![]() | hur är er polska? www.youtube.com/watc...Wb K_zxCFTQ | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-01-05 10:29 | |
![]() | Åter igen, det säger väl sig självt att så länge inte någon har avfyrat ett gevär inne i kyrkan, så har skottet inte avfyrats RAKT UPP I LUFTEN! Alltså kan vi lägga undan alla gymnasiefysiksspekulation er fritt fall och luftmotstånd. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-01-05 10:30 | |
![]() | Vi får höja oss lite över aftonbladet själva tycker jag, om vi nu skall göra någon poäng av deras tveksamma journalistik. | |
| ANDERStG | 2010-01-05 10:30 | |
![]() | Jag är rätt säker på att terminalhastigheten för en kula är lägre än utgångshastigheten den får från ett gevär. Ergo, det är osannolikt att den skjutits nästan rakt upp. Men rakt siktad är den nog lätt farlig även efter en träbarriär. | |
| ANDERStG | 2010-01-05 10:31 | |
![]() | Osannolikt därför att jag inte tror att terminalhastigheten är tillräckligt farlig. | |
| b0xEr - Ej medlem längre | 2010-01-05 11:07 | |
![]() | Om vapnet som använts verkligen var en Ak 47 så har ammunition av kaliber 7.62x39 använts. Vikten på den kulan är 7.9 gram. /7.62x39 är en ren militär kaliber. Rysk från början./ Sträckan 3 km och även 3 miles (4.8 km) kan förefalla lång men är definitivt ingen omöjlighet, då förutsatt att vapnet avfyrats i en vinkel och inte rätt upp för i sånt fall hade kulan givetvis hamnat mycket närmare skytten. Terminal velocity är omöjligt att beräkna när man inte vet alla fakta, alltså vinklar, vind, avstånd, öppna takfönster, trätak, plåttak och liknande. /Terminal velocity betyder den hastighet kulan behöver för att vara dödlig./ | |
| ANDERStG | 2010-01-05 11:16 | |
![]() | boxer: Inte enligt konventionen. en.wikipedia.org/wik...l_ velocity | |
| b0xEr - Ej medlem längre | 2010-01-05 11:36 | |
![]() | Du måtte vara en enkelspårig själ ANDERSTg. Hahahaha Var det det enda du läste alltså? Sista raden? Låt mig då säga så här så att du får ro i själen: vi kan kalla det precis vad du tycker känns finfint. Jag och killarna jag jobbar ihop med använder i vilket fall det uttryck jag skrev. Det intressanta är väl ändå att när man sätter vapen i händerna på blåbär så kan vad fan som helst hända och det finns det nog inget någon kan säga nåt om. Inte ens blåbärens favoritställe wikipedia. :) | |