Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade44
Mobilspel
Pågående20 170

Forumkategorier

Användare Inlägg  
monew2010-01-07 10:07
Antal inlägg: 823

Koka Grodor, Frysa Orm
Hejsan,
En vän till mig ville bli av med sina guldfiskar på minst smärtsamma vis. Han ansåg att spola ner dem i toaletten var smärtsamt för fiskarna, så han kokade upp vatten och släppte ner dem där i.
Jag tycker det låter som en grym metod. Men å andra sidan, vad ska man göra? Djuraffären ville inte ha tillbaks dem.
En annan vän lade sin orm i frysen. Jag vet inte om det var för att den skulle gå i dvala, som de brukar göra på vintern, men han glömde den där i 3 veckor, så den frös väl ihjäl.
Vi hade en diskussion om detta och försökte googla.
KAN man frysa ner en orm för att den sedan ska kunna vakna?
Sen berättade någon att det bästa sättet att döda en groda på var att lägga dem i vatten och koka upp, då de tydligen acklimatiserar sig och bara domnar bort. Till skillnad från att stoppa dem i kokande vatten, då de hoppar ur.

Någon som vet hur ormar fungerar? Och hade inte toaletten varit en bättre sista utpost för gulfiskarna?
Vad ska man egentligen göra med husdjuren?

monew2010-01-07 10:18

Hallå? överlever en orm minusgrader?

Linders - Ej medlem längre2010-01-07 10:22
Antal inlägg: 1943

Man kanske inte ska skaffa husdjur om man inte kan ta hand om dom.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 10:23
Antal inlägg: 1821

Bra frågor monew!

Ett tämligen humant (mänskligt) sätt att avliva en guldfisk på torde vara att först koka en nål (för att ta död på bakterierna), sedan skonsamt köra nålen genom guldfiskens hjärta, gärna medans han eller hon fortfarande befinner sig i sitt eget vatten så att han (hon) inte stressas genom att tas upp ur vattnet.

Jag har nyss utnämnt mig själv till ormexpert, och kan därför meddela dig att det beror lite på vad det är för orm. Det finns ormar som anpassat sig för att överleva de kalla vintrarna i Manitoba, Kanada. Tricket är att de käkar upp sig rejält och sedan går in i dvala och lever på det fett de samlat på sig.

För att kunna frysa ner sin orm och sedan få den att vakna, bör man alltså först ge den mycket mat.

monew2010-01-07 10:24

Nej, självklart.
Jag har inga husdjur. Men rent biologiskt, hur fungerar det?

monew2010-01-07 10:25

Okej Steve, jag minns inte vad det var för orm. Men killen var väldigt Biologi/zoologi-kunnig och jag tror han gjort det tidigare.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 10:30

Det låter lite grymt tänker jag. Att stoppa sin orm i frysen. Jag har konsulterat google och finner mest rednecks som diskuterar hur länge man kan frysa en skallerorm (död). Länge är svaret, "but dont forget to double bag it"

monew2010-01-07 10:38

klart det är grymt. varför gör man såna saker?

monew2010-01-07 10:38

Jag hade nog haft mina eventuella husdjur tills de dog av sig självt.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 10:47

Det kan ju också vara grymt, monew - beroende på husdjurets skick!

Jag tror man brukar rekommendera att ta sitt husdjur till en veterinär, så kan de stå för själva avrättningen. Jag tror inte de har rätt att neka något djur, stort som litet. T.o.m. oförsäkrade och insmugglade djur tror jag de tar sig ann.

monew2010-01-07 10:52

ja, tänkte på det med.
Vad är så jobbigt med guldfiskar?
Men om man inte byter vatten osv, så lider de kanse av försurning.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 10:55

Pratar du med dig själv nu? Eller har någon sagt att det är jobbigt med guldfiskar? Jag personligen finner dem väldigt "low maintenance". De är tråkigare än vad de är jobbiga, anser jag personligen.

Troligen dör de till slut om man inte byter vatten osv, ja.

monew2010-01-07 10:55

Jo, men eftersom han ville bli av med dem. Störde de inredningen? Var de högljudda?

monew2010-01-07 10:56

Kanske han han som kokade guldfiskar avslöjat mer om sitt rätta jag genom denna handling? Då min kompis tyckte det var rent barbariskt gjort.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 11:03

Eftersom jag har (passivt) stött kokning av levande hummer, krabbor samt musslor så vore det motsägelsefullt av mig att hålla med din vän om att det barbariskt att koka sin guldfisk. Jag tror de somnar in ganska sött under uppkokning, men jag kan ju ha fel.

Guldfiskar har, som jag antytt, en tendens att kännas jävligt tråkiga. På så vis, rent psykologiskt, så kan de faktiskt störa inredningen. Blockera energin så att säga. Och sannolikheten att man skall finna någon ny personlighet hos en guldfisk som på något vis skall få en att ändra uppfattning om hur jävla tråkiga de är är ganska låg skulle jag vilja säga (i egenskap av självutnämnd guldfiskexpert och amatörpsykolog).

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 11:08

(För eventuella smygläsare som funderar på att ge sig in i diskussionen - ja, jag gör en analogi mellan guldfisk och andra ihavetlevandedjur, såsom hummern.)

monew2010-01-07 11:20

men vi vet fortfarande inte om han lät dem ligga i när vattnet kokade upp, eller hällde i dem när det redan kokande.
Och Steve, en bild vore på sin plats.

monew2010-01-07 11:22

(haha, jag kan inte direkt ringa upp honom i efterhand: "vi har diskuterat dig, hur gjorde du egentligen?")

monew2010-01-07 11:22

det blir Seinfeld av alltihopa :)

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 11:44

Nä, du komma över det pinsamma med att erkänna för din vän att du diskuterat hans djurhantering i ett offentligt forum och fråga helt enkelt.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?