Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-01-08 23:41
Antal inlägg: 4561

Gamla trådar
Det här är inte en fråga till supporten nu, utan den här frågan ställer jag till medlemmar som nyttjar forumet.

Tycker ni att systemet med att spara trådar i åratal känns behändigt? Att fortsätta en ny tanke i ett ämne i en tråd som kanske funnits i två år och som har 2000 tidigare inlägg?

Själv tappar jag totalt lusten att skriva alls om jag först måste leta igenom forumet efter trådar som kan likna det ämne jag vill diskutera och sedan - om jag hittar ett sådant - behöva läsa igenom de hundra, ibland tusentals inlägg som redan skrivits i frågan (kanske som sagt då för flera år sedan till och med ...) för att se att det jag vill säga inte redan står där och sen fortsätta den diskussionen på sidan 179, typ. :-O

Är det bara jag som känner så?
Och som undrar varför och hur länge trådar arkiveras?
Är det mer störande att/om någon råkar öppna en tråd i ett ämne som redan diskuterats år 2008, än att behöva sätta sig in i vad 2300 andra tyckte i ämnet innan någon 2010 funderade kring samma sak?

De som förestår Betapet väljer ju såklart själva hur de ska göra och hur allt ska fungera och det får jag naturligtvis rätta mig efter, eller ge fan i att engagera mig i forumet - men jag hoppas ändå att jag kan få undra och tycka något om saken?! ;-)

Förövrigt är jag och har alltid främst varit här för att spela - men forumet intresserar mig emellanåt och då dyker dylika frågor upp i mitt huvud.

Minta2010-01-08 23:43
Antal inlägg: 20042

Jag håller med, trådar som är äldre än t.ex. två veckor bör inte väckas till liv om ingen vill.

Satyra2010-01-08 23:44

Tack för svaret Minta!
Själv kan jag nog sträcka mig till att trådar kan vara vid liv lite längre än så, men inte huuur länge som helst, tycker jag.

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-08 23:45
Antal inlägg: 5126

Tycker man ska fortsätta i gamla trådar o sluta va så klåfingrig o vilja skapa nya hela tiden.
Vill man diskutera ngt så finns det ju redan där.
Vill man inte läsa kan man ju bara yttra sin egen tanke så börjar det om...
Men viljan att skapa trådar för skapandets skull verkar vara mäktigare än lusten att trycka på Sök.

Bitte - Administratör2010-01-08 23:46
Antal inlägg: 24200

Jag anser att trådar ska sparas för ibland är det kul att själv gå tillbaka och läsa gamla trådar och diskussioner,, vissa ämnen är ju alltid lika aktuella oavsett om tråden är 1 dag eller 3 år gammal

Bitte

Minta2010-01-08 23:46

Jag tycker att det ett bäst-före-datum.

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-08 23:47

Du skapade en nästan likadan för bara ett tag sen som låstes, varför envisas med ÄNNU en ny...?

Minta2010-01-08 23:47

Jo, de bör få finnas kvar, men tvånget att väcka liv i en gammal tråd bara för att den handlat om en sak man vill ta upp, kanske på ett nytt sätt, kanske kunde tas bort.

Satyra2010-01-08 23:49

Tanten M - känner inte så alls, att det skulle handla om någon manisk vilja att skapa nya trådar för skapandet skull. Nu har jag ju inte vistats så frekvent i forumet genom åren i och för sig, men det jag sett har inte sett ut så i alla fall.
Tänker mer att det kanske skulle underlätta lusten att skriva, om man slapp söka efter snarlika befintliga trådar, åratal tillbaka, och med dryga 2000 redan skrivna inlägg.

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-08 23:50

Det kommer nya hela tiden. Om alla tror att det just de vill ta upp skulle vara ytterst intressant nog för att skapa en ny tråd så skulle forumet översvämmas av idiottrådar.
Allt (eller det mesta iaf) har redan tagits upp, så varför inte fortsätta där?

Se bara om det e ngt program på TV, inom loppet av en timme kan 5 trådar i samma ämne startas. Ibland undrar man om folk e helt blinda eller bara vill synas.

Q-tile - Ej medlem längre2010-01-08 23:51
Antal inlägg: 1319

Två veckor känns som en väldigt kort tidsrymd inom vilken att skapa en ny tråd. Gamla synpunkter är fortfarande intressanta för mig, och har ett värde även om någon ändrat åsikt. Allt tidigare som sagt blir inte relevant för att två veckor passerat. Nya infallsvinklar kan kompletteras av äldre, och tvärtom.

Jag tror en alltför regelbunden rensning kommer leda till en väldig massa liknande trådar och upprepande sysifosdiskussioner för den som är en ihärdig forumbesökare.

Bitte - Administratör2010-01-08 23:51
Antal inlägg: 24200

Tycker inte det är ett problem , utan som sagt rätt bra att kunna gå tillbaka och fortsätta diskussionerna i redan befintliga trådar

Bitte

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-08 23:51

Spela roll om det e flera tusen inlägg - ämnet e ju detsamma.
Bara att fylla i vad man nu hade i skallen o så plockar andra upp om de känner för att snacka om ämnet.

Satyra2010-01-08 23:52

Tanten M - Jag ställde en liknande fråga till supporten idag, ja - och fick ett halvt svar, som jag såg det, innan den stängdes snabbt som attan (eftersom supporten ansåg den som besvarad).
Ställer nu den frågan till medlemmarna, inte supporten, för att höra hur andra ser på saken. Inte för att jag är så klåfingrig att jag bara vill starta trådar för sakens skull.

Tanten M - Ej medlem längre2010-01-08 23:54

Men det kanske är så att även den här frågan finns i flera hundra trådar redan.
Om du kollar via Sök så hittar du säkert ditt svar. Från både medlemmar o support.

Det är ju just det, söööööööööööök!

Q-tile - Ej medlem längre2010-01-08 23:58

Jag tycker det skulle kännas som ett stort avbräck att gå till forumet för att söka upp alla trådar om säg världsliga djuplodande ämnen som säg sockervadd, och finna att det bara finns bevarat ett tjogtal inlägg från hela Betapets forumhistorik, som alla är alldeles färska. Det blir svårt att kategorisera trådar, och mycket härliga inlägg som har potentiellt mycket längre livslängd skulle dessvärre försvinna. Sedan att det försvinner saker som borde försvinna är bra, men det måste allt försvinna bra mycket onödigt för att det ska utgöra en fullvärdig motvikt, i mitt tycke.

Satyra2010-01-08 23:59

Mig stör det i alla fall att titt som tätt - (pratar nu INTE om enbart egna trådar för jag har faktiskt inte startat särdeles många under mina 5½ år som Betamedlem ;-)) - se en länk till tidigare trådar bland inläggen. Särskilt om det är trådar som är åratal gamla och med tusentals inlägg. Det stör mycket mer än om jag skulle bli tvungen att se en rubrik som är snarlik en jag redan sett.

Och angående platsbrist så skulle det ju lösas av sig självt om det fanns ett "bäst-före"-datum på trådarna. ;-)

Hur som helst var min point nu att se om någon annan än jag kände så och som jag hittills ser det så verkar ju de flesta tycka att det ska vara som det är.

Satyra2010-01-09 00:03

Tanten M - förstår inte riktigt vitsen med att ha så otrevlig ton som jag tycker att du har i dina inlägg. Varför ignorerar du inte bara min tråd om du stör dig på mig/den?

Miss Yoco - Ej medlem längre2010-01-09 00:07
Antal inlägg: 2521

Jag är också inne på de tankegångarna att gamla trådar kunde raderas och därmed ges utrymme för nya, friska trådar, nya fräscha tankar.

Så ett bäst-före-datum vore nog inte så dumt, på en månad - eller två, till exempel...

Q-tile - Ej medlem längre2010-01-09 00:07

Föreslagen lösning: Skriv fler inlägg av min karaktär, ingen verkar läsa dem.
Ibland önskar jag att jag hade en skithet bild intill mina inlägg, så att åtminstone första meningen lästes oftare. ;-)

Just i Supportdelen är ju ett arkiv av relevanta svar på vanliga frågeställningar mycket värt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?