Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 23 |
Mobilspel
| Pågående | 19 492 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2010-01-09 15:20 | |
![]() | äggula Läste att äggula verkar vara lösningen på problemet med reseistenta bakkterier. Hönor kan bilda antikroppar och via dem och via äggulan kan vi få fram behandling mot bakterier. detta som varit ett av de största problemen inom sjukvården framöver. Man behöver inte behandla alls i så stor utsträckning med antibiotika om man får fram nya behandlingar denna väg. Så måste vi igen konstatera att djur och natur är lösningen på de mänskliga problemen. När ska vi lära oss att värdera detta högre och stoppa all rovdrift!? | |
| kleinp | 2010-01-09 15:51 | |
![]() | Räknas utnyttjande av fågelägg för att bekämpa bakterier som rovdrift? Räknas utnyttjande av mögelsvampar för att bekämpa bakterier som rovdrift? | |
| apbur | 2010-01-09 16:03 | |
![]() | magnusito, skulle du vilja förklara lite tydligare vad du upplever som ett problem? Anser du att det är fel i sig att utnyttja naturens resurser till vår, mänsklighetens, fördel? Skulle behöva en lite mer specifik gränsdragning där, annars återstår enbart kollektivt självmord. Ungefär. | |
| mrperfect | 2010-01-09 17:52 | |
![]() | så är vi då där igen, ska vi lära lejonen att käka gröt för att alla ska trivas? | |
| apbur | 2010-01-09 17:56 | |
![]() | Var är du mrperfect? Vilket resonemang bör man föra för att följden blir att vi måste lära lejonen äta gröt? | |
| BorderBeta | 2010-01-09 18:00 | |
![]() | mrperfect You lost me. men upplys mig gärna... | |
| mrperfect | 2010-01-09 18:16 | |
![]() | Att lejon är köttätare Att människor är omnivorer Att människor dessutom är högt utvecklade och kan utnyttja andra organismer till mer än föda Att exempelvis apor kan utnyttja hjälpmedel för att hitta föda Att exempelvis en del steklar kan lägga ägg inne i fjärilslarver som sedan äts upp inifrån medan de lever Att en del ( exempelvis, räv, kråka, mink och mås) kan sno ägg från fåglar för att äta upp det är inte bara människan som beter sig predatoriskt i naturen, läs på | |
| apbur | 2010-01-09 18:23 | |
![]() | haha, du missar en väldigt väsentlig del om det nu är den djuretiska frågan du försöker besvara. Vi har ett val. Ditt svar besvarar inte den etiska frågeställning någonstans. | |
| mrperfect | 2010-01-09 18:29 | |
![]() | Etiken borde vara att inte plåga andra arter (eller egen ) Äggulan skriker ju inte för att jag äter av den men däremot om jag skadar ett djur | |
| ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-09 18:30 | |
![]() | Äter du ägg så äter du ofödda barn... | |
| BorderBeta | 2010-01-09 18:32 | |
![]() | mrperfect Du har fortfarande inte fått med mig på noterna. Men om vi ska röra oss i så strama, icke-etiska aspekter, så kan du väl hosta fram en bild där en bökande gris får det att vattnas i munnen på en granskande människa. Annars blir nog etiska aspekter något mer än metaperspektiv, nämligen själva kärnan. Och du menar, seriöst, att det att i onädan döda djur inte är att plåga dem? *du gör mig mer och mer konfunderad* | |
| BorderBeta | 2010-01-09 18:32 | |
![]() | ölgubbe Sanningen är att man äter mens. Inte jag då, eftersom jag är vegan. | |
| ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-09 18:33 | |
![]() | så du äter inte ägg då antar jag? | |
| janne121212 | 2010-01-09 18:34 | |
![]() | Nämen ölgubbe då, de ägg vi äter blir inte några "barn" inte ens kycklingar. Äggen är obefruktade. Konstigt att sådana kunskaper verkar försvinna i vårt högteknologiska samhälle. | |
| ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-09 18:34 | |
![]() | Mens äter man väl knappast om man äter ägg? Om du tar ett ägg från stackars hönans rede så är det ju hennes barn du ska göra pannkakor av... | |
| janne121212 | 2010-01-09 18:35 | |
![]() | Nu blir det värre och värre man äter inte mens heller man äter ett obefruktad ägg punkt slut. | |
| ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-09 18:36 | |
![]() | Ägget är väl knappast obefruktat när det kommer ut ur hönan? Ska tuppen sätta på det efteråt då? Lär mig. | |
| janne121212 | 2010-01-09 18:38 | |
![]() | Det finns ägg som befruktas av tuppar, de innehåller ett embryo som blir till en kyckling. Hönor kan också lägga ägg som inte blivit vefruktade av en tupp därav liknelsen med mens. Alltså ett icke befruktad ägg lämnar hönan och äts av oss. | |
| mrperfect | 2010-01-09 18:39 | |
![]() | En del ägg är obefruktade, typ alla som man använder till människoföda, de befruktade blir det kycklingar av | |
| ölgubbe - Ej medlem längre | 2010-01-09 18:39 | |
![]() | mm gott. då har jag lärt mig nåt idag också. | |