Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2010-01-09 18:40
Antal inlägg: 4590

projektion - en grundförutsättning?
vi föds. vi dör. därimellan upplever vi en sak eller två.
vi har instinkter. men bortsett från dem - innehåller vår (personliga) värld något annat än det som vi på något sätt har vari i kontakt med - erfarit? (vi läser om, talar med andra om saker vi inte själva har upplevt - dessa räknar jag också som erfarenheter)

om våra egna erfarenheter är det vi har att hålla oss till - är vi då som projektörer som lyser vårt ljus på olika filmdukar (människor vi möter, platser vi besöker...) och spelar upp våra gamla erfarenheter blandat med det nya vi ser?

är projektion en grundförutsättning för människan?

jag tror att det är så. jag undrar varför inte detta är något det talas mer om.

ofta talar någon om att "andra människor är dumma som inte förstår mig".

hur skulle de kunna göra det om de inte hade erfarenheter som korrelerade med förstnämndes?
ibland talas det om empati som förmågan att sätta sig in i andras situation. kan man ha empati för något man inte förstår?

vad tycker och tänker du om detta?

mrperfect2010-01-09 18:47
Antal inlägg: 11437

Jag har glömt vad man menar med projektion, vad menar du?

karinoe2010-01-09 18:50
Antal inlägg: 1

Jag tänker att hela livet är att kamma hem projektioner. Tänker alltid på detta. Men tänker att man projicerar för att det är nödvändigt.

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-09 19:05

mrperfect - jag menar att när jag ser din bild tror en del av mig att jag vet lite hur du är.

pion ekrot2010-01-09 19:17
Antal inlägg: 3340

Man kan oberoende av eventuella projektioner göra ett antagande att väldigt många människor har ett känslospektra som liknar det man själv har - och utifrån det kan man tänka sig att när du är ledsen så känns det ungefär som det känns när jag själv är ledsen, och så kan man känna empati utifrån det. Eller kanske välja att bete sig empatiskt. Jag vet inte hur mycket av empatin som är inlärt kontra medfött, det är väl också individuellt.

Hur som helst kan man ju känna med någon som är i sorg även fast man inte varit med om exakt samma utlösande händelse själv, men också samtidigt ha en förståelse för och en ödmjukhet inför att man inte exakt kan veta hur den andre känner sig. Jag tror också att en del verkligen känner det andra känner - medlidande istället för empati kallas det.

"är projektion en grundförutsättning för människan?"

Förstår inte riktigt vad du menar med det där.

BorderBeta2010-01-09 19:21
Antal inlägg: 233

Jag tror på att se igenom dessa olika överenskommelser, projektioner och färdigtryckta mallar.
Människan kan ändå.
Det visuella i "projektionerna" är så kraftfullt att vi tror att vi är beroende av dem, de ÄR våra alternativ.
Det är fel. Och jag vet att friheten sitter i att verka utanför dessa.

magnusito2010-01-09 19:24
Antal inlägg: 5006

Projektion är en försvarsmekanism som i början av livet är helt nödvändig. Vi omfattar inte med vårt förstånd eller våra erfarenheter så mycket att vi kan uttrycka våra behov till någon annan än genom att projicera ut känslor på omvärlden. Omvärlden kan bearbeta deesa känslor till en egen förståelse om vad som är pågång. På så sätt kan omgivningen tillfredsställa oss och vi lär oss successivt att skälva identifiera våra behov och att kommuincera dem verbalt.

I vuxen ålder kan vi i pressade och kritiska lägen där vi inte omfattar det som händer ta till dessa strategier på ett mer omedvetet sätt.

Starkt hopkokat om projektion. Kul fråga!!!

Satyra2010-01-09 19:35
Antal inlägg: 4561

Jag tror att människan fungerar så ja, att vi söker i vår minnesbank efter liknande upplevelser för att kunna förstå det vi möter. Har vi inte en exakt erfarenhet så tar vi det som är mest likt.

Och finns det inte något som ens liknar, ja då får man använda fantasin och föreställa sig själv i liknande situation så gott det går.

Tror också att man absolut kan känna empati där man inte har någon egen referens alls - genom föreställningar/fantasi. Men man kan ju ändå aldrig riktigt förstå en annan människa - ens om man har exakt likadana upplevelser med sig i bagaget, för var och en tolkar ändå upplevelsen på sitt sätt, utifrån en massa annat som ryms i bagaget.

"jag tror att det är så. jag undrar varför inte detta är något det talas mer om."

I mina "kretsar" talas det om detta i alla fall. :-)

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-09 19:38

pion - ""är projektion en grundförutsättning för människan?"

Förstår inte riktigt vad du menar med det där.

om du och jag läser samma bok kommer vi inte att se samma bilder inne i huvudet. bilderna är personliga. jag tänker att vi möter verkligheten på precis samma sätt. våra tolkningar av det vi upplever är personliga och hänger ihop med den "upplevelsesmassa" som vi besitter. ordet "piano" startar en mängd associationer hos oss bägge, men inte samma associationer. dessa associationer kallar jag projektioner - vilket säkert är en term som ofta används annorlunda.

jag ser det som helt basic. något som är så självklart att det glöms bort.

pion ekrot2010-01-09 19:42
Antal inlägg: 3340

Ja, det ser jag också som något självklart. Därför är det skönt och bra att vara klar och tydlig. :)

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-09 20:12

magnusito - "Projektion är en försvarsmekanism som i början av livet är helt nödvändig. Vi omfattar inte med vårt förstånd eller våra erfarenheter så mycket att vi kan uttrycka våra behov till någon annan än genom att projicera ut känslor på omvärlden. Omvärlden kan bearbeta deesa känslor till en egen förståelse om vad som är pågång. På så sätt kan omgivningen tillfredsställa oss och vi lär oss successivt att skälva identifiera våra behov och att kommuincera dem verbalt."

jag tycker att förmågan att identifiera och uttrycka våra behov till omvärlden är rätt outvecklad hos de flesta vuxna människor jag möter. klart man klarar av att köpa en hamburgare och beställa ett hotellrum, men det är lite si och så med att förklara vad man menar eller prata om sina känslor på ett sätt som andra kan förstå. detta är givetvis en projektion :)

mrperfect2010-01-09 21:34

Eftersom jag spelar piano så får jag miljoner bilder då jag hör ordet piano :)

En annan reflexion är att i vissa sammanhang tycker jag projektion verkar jobbig, exempelvis tycker jag det är jobbigt att få beröm för jag vet inte hur jag skall bemöta det, det brukar urarta till att jag blir ännu mer skrytsam och odräglig , det är illa nog som det är. de personer som berömmer mig kanske gillar att själva få beröm. är detta en skillnad mellan manligt och kvinnnligt? Kvinnor sägs ju vilja få beröm ideligen medan vi män inte bryr oss...åtminstone en del män.

Då jag höll på med idrott så tappade jag i viss mån koncentrationen då man hejade på mej , man brukar ju anse att glada tillrop under idrottsutövning ökar förmågan. det funkar inte så på alla..... jag är väl inte som andra ? Då funkar inte projektion i DET sammanhanget.
ifall någon annan råkar ut för något tråkigt vet jag inte vad jag skall säga. Ifall jag själv gör det så brukar jag kunna hantera det utan större besvär och tycker att folk överreagerar då de säger att jag kan prata med dem ifall jag behöver, det har inte behövts ännu.

( jag börjar låta som Ranelid eftersom jag bara pratar om mig :D )

magnusito2010-01-09 21:40
Antal inlägg: 5006

Ja Carl martin, det kan du ha rätt i!

Satyra2010-01-09 22:03

"de personer som berömmer mig kanske gillar att själva få beröm. är detta en skillnad mellan manligt och kvinnnligt? Kvinnor sägs ju vilja få beröm ideligen medan vi män inte bryr oss...åtminstone en del män."

mrperfect - Jag har med åren blivit bättre på att både ta emot och ge beröm. Tror att man blir bättre på det i takt med ökad självkänsla faktiskt. Det du beskriver om "skrytsam och odräglig" har med självförtroende att göra, vilket är något annat än självkänsla. ;)

Sägs kvinnor vilja få beröm dagligen? :-O Har aldrig hört det faktiskt. Eller självupplevt det. Alla vill väl i och för sig få beröm/uppskattning, nu och då åtminstone, men att det skulle vara mer uttalat för kvinnor? Tror inte det stämmer och om jag tänker efter så tycker jag nog det verkar vara mer ett manligt behov att få höra hur jävla bra de är. hehe ;-)

Linn79 - Ej medlem längre2010-01-09 22:15
Antal inlägg: 4279

Män bryr sig - precis lika mycket som kvinnor. Alla vill få uppskattning/beröm. Har adrig sett någon skillnad mellan män och kvinnor, däremot mellan olika individer.

Apropå empati - ja man kan känna empati inför saker som man inte själv upplevt, men det kan ibland kräva viss ansträngning när man inte förstå situationen. Vissa saker vakrkn kan eller vill jag förstå eller känna empati för - men det finns de som hävdar att innan man uppnår ett stadie när man kan känna medkänsla för alla människor, uppnår man inte heller fullständig lycka.

mrperfect2010-01-09 22:23

Ni är så vackra mina damer...å fyf-n va bra jag är :D

TomasLeonard2010-01-09 22:49
Antal inlägg: 1563

När jag läser ts inlägg tänker jag att detta var rörigt, flummigt och skrivet med flera satser som helt saknar logisk uppbyggnad.

Projektion som grundförutsättning för människan? Lmao, vad menas med denna flummiga mening överhuvudtaget?

Säger som Tegne'r "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta".

Frälsaren - Ej medlem längre2010-01-09 22:51
Antal inlägg: 63

Tomas, starta en tråd om knäböj och andlig uppbyggnad nu där du undervisar pöbeln i språk, filosofi och skivstångsteknik.

apbur2010-01-09 23:01
Antal inlägg: 9699

"ordet "piano" startar en mängd associationer hos oss bägge, men inte samma associationer. dessa associationer kallar jag projektioner - vilket säkert är en term som ofta används annorlunda.

jag ser det som helt basic. något som är så självklart att det glöms bort."

Ok, du ser det här som en självklarhet, tycker det glöms bort och tycker det ska talas mer om.
I vilket sammanhang är det viktigt att belysa?
Jag fattar verkligen inte vad du vill ha sagt.

Satyra2010-01-09 23:08

mrperfect - det DÄR däremot är ett ok för mänskligheten - att kvinnor ska få beröm till största del genom sitt utseende och en man för sina prestationer. Fast det hör ju kanske inte till det här trådämnet förstås ... ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?