Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 518

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fansterbanan2010-01-24 15:03
Antal inlägg: 265

grizzlymat??
Har nagon av er sett dokumentarfilmen Grizzlyman? den handlar iaf om en man som levde sina 15 sista sommarhalvar mitt i Alaskas vildmark bland grizzlybjornarna innan han tillslut blev uppaten av en. mannen som kom med sitt lilla flygplan for att hamta upp honom under sommarslutet sag uppifran och beskrev hur han sag en grizzly sta och kaka ur brostkorgen pa nagot som man befarade vara hans bjornalskande van.

Anledningen att jag skriver nu ar den har; Jag och min sambo planerar att i sommar aka till Alaska och campa i tva veckor....
han tycker jag ar jattetontig som nu ar LIVradd efter att ha sett den dar filmen och faktiskt overvager att inte aka alls, och menar att det liksom ar "en del av vildmarkslivet" ??
ar det nagon som vet hur pass stor, eller forhoppningsvis liten, risken ar att bli uppaten av en bjorn nar man val ar dar?

Linn79 - Ej medlem längre2010-01-24 15:06
Antal inlägg: 4279

Skulle tro att risken är liten - för jag antar att ni kommer prata med någon researrangör/guide om vart det är lämpligt att campa och vilka områden ni ska undvika.

monew12010-01-24 15:13
Antal inlägg: 231

jag tror de gillar blåbär

fansterbanan2010-01-24 15:16

jo men han ar inte sa intresserad av att folja nagra researrangortips. men det maste ju vara livsfarligt att bara klampa runt dar som man kanner for.

Phelan2010-01-24 15:29
Antal inlägg: 167

Du får väl se det såhär - det tog en kille som verkligen ville umgås med grizzly 15 somrar att bli uppäten. Lite svårflörtade tycks de ändå vara!

LisaLong2010-01-24 15:47
Antal inlägg: 2725

ett tips tänk bara på att INTE använda tex parfym, deodorant etc. Likadant att ni inte har mat inärheten där ni sover

_Tezza_2010-01-24 15:50
Antal inlägg: 447

Låter livsfarligt!!

Men det är det att sitta hemma i köket och käka också om man inte tuggar ordentligt, satte Lasagne i halsen nyss!

Klart du ska åka:)

RITAD2010-01-24 15:59
Antal inlägg: 94

Jag såg den där filmen. jag tänkte hur han vågade, men det är ju i alla fall otroligt han han fick 15 somrar med dom. De gick in och ut i hans hus, det var fantastiskt. men nu vet jag ju hur det slutade. Inte bra, inte bra alls

YamahaJet2010-01-24 16:09
Antal inlägg: 2239

Jag har varit och campat under dessa förhållanden EN natt i mitt liv, i den Jämtländska skogen, då vi blev väckta mitt i natten av att något mycket tungt strövade runt utanför vårt tält. Jag förstod aldrig riktigt innebörden av "paralyserad av skräck" tills dess.

Förslagsvis bör ni åka just till den svenska fjällen istället. Den bjuder på ungefär likadan natur som Alaska, det är närmare och våra svartbjörnar ska visst vara mycket mindre aggressiva än grizzlybjörnarna.

ray jones 4e - Ej medlem längre2010-01-24 16:38
Antal inlägg: 24

Varför ställa en sådan här fråga på detta forum, där sannolikt ingen har svaret, när du istället kan använda Google?

Scarpetta - Ej medlem längre2010-01-24 17:00
Antal inlägg: 1154

Grejen med Grizzlyman, var att han inte respekterade björnarnas revir & var alldeles för närgången, då han trodde att han hade en speciell kontakt med dom. Det finns garanterat guider som vet var man kan campa riskfritt. Men är du livrädd, kanske du ska överväga att inte åka, då du antagligen inte kommer kunna njuta av den vackra naturen på samma sätt.

KenKarlsson2010-01-24 17:53
Antal inlägg: 93

Jag är inne på rays linje här.

fansterbanan2010-01-24 17:56

ray jones har du googlat nagonting pa sistone? for dar far man lika manga olika typer av svar, skillnaden ar att pa ett forum kan man ha en faktiskt konversation.

YJ bjuder fjallen pa samma natur som alaska? naa....
och sa visste jag faktiskt inte att det bara fanns svartbjornar i sverige. men dom ar val inte sa mysiga dom heller

Nasty Nimrod2010-01-24 17:59
Antal inlägg: 1063

Dokumentären är bra. Jag går på majoritetens linje här, om du pratar med erfarna guider först, och följer vanligt bondförnuft, borde risken vara minimal.

fansterbanan2010-01-24 18:02

scarpetta
det ar sant, men om du sag den och kommer ihag att han blev (och hans flickvan...huu) uppatna en sommar nar han stannade langre an han hade gjort tidigare. de vanliga bjornarna som han hade bekantat sig med alla aren hade alltsa forflyttat sig och det var en ny, frammande bjorn som till slut snaskade upp dom. :S
jag skulle sakert njuta av vistelsen valdigt mycket men ibland behover man bara lite reassurance.

LisaLong2010-01-24 18:19

ray jones 4e vem dog och gjorde dig till ledare över forumet? Man får väl starta vilken tråd man vill?? Denna är väl tio gånger bättre än trådar som "vad gjorde du för en halvtimme sen" osv

LisaLong2010-01-24 18:24

Det är annars Brunbjörn vi har i Sverige

Scarpetta - Ej medlem längre2010-01-24 18:30
Antal inlägg: 1154

Så det spelar roll vilken vilken björn det är som attackerar? Låter konstigt. Moralen i filmen är ju att lämna björnarna ifred. Själv tycker jag han var helt hjärndöd som gav sig in i det från början. Inte så konstigt egentligen, med tanke på att han bränt alla sina hjärnceller med diverse droger. Som sagt, man ska respektera björnarnas revir (vilka de än må vara), annars får man skylla sej själv. Ta kontakt med turistinformationen i Alaska, så vet dom vad/hur du ska göra.

LisaLong2010-01-24 18:31

Det här kanske är en länk som ger tips www.pathfindertravel...ar ker-usa/

fansterbanan2010-01-24 18:48

ja men, vad bra tack sa mycket. sa kan jag lugna mina nerver lite.

for ovrigt sa tror jag att grizzlybjornar ar mer aggressiva av naturen an t ex svart- eller brunbjornar. men det ar klart att blir man val attackerad sa spelar det nog inte nagon roll vilken art det ar.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?