Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade23
Mobilspel
Pågående19 747

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DodgeJourney2010-03-18 11:38
Antal inlägg: 68

Dödshjälp
Hur är eran inställning till dödshjälp? Är den berättigad, i så fall när är den berättigad? Ska staten överhuvudtaget bestämma över om en person vill leva eller dö. Har familjen något att säga till om (främst äldrevården då)? Skickar med en länk från AB som i nuläget är högintressant!
www.aftonbladet.se/d...67 98377.ab

Enkeli82 - Ej medlem längre2010-03-18 11:40
Antal inlägg: 353

Jag tycker att det ska finnas dödshjälp.
Djur lider o dom får dö på sättet men inte människor så det är klart orättvist och så, hon kan inte ens andas själv utan måste ha hjälp o.s.v det är ju ett jäkla trist liv o klart man förstår att hon vill dö.
Så tycker att det ska finnas dödshjälp för människor som lider mycket och stort, inte hjälpa dom som lider ganska utan lider stort, typ inte kan andas själv o.s.v..

Enkeli82 - Ej medlem längre2010-03-18 11:41

Jag tror att jag skulle vilja dö om jag lever i hennes sits ...
Jag skulle inte ens må bra alls....

Baronessan_2010-03-18 11:52
Antal inlägg: 44

Håller med. När man hör vilka smärtor/plågor vissa patienter har sista tiden i livet tycker jag man ska få välja själv. Man kan väl ha ett liknande system som för donation av organ så att det finns dokument på patitientens vilja gällande detta.

DodgeJourney2010-03-18 11:59

men frågan är då om staten ska bestämma om du ska få ta ditt liv eller ej? För är det så, så äger du inte ditt liv till fullo eller?

Enkeli82 - Ej medlem längre2010-03-18 12:04

Det är UPP till människor som ska bestämma själv tycker jag.

apbur2010-03-18 12:06
Antal inlägg: 9699

Hur gör man med dem som inte kan föra sin talan?

Baronessan_, ett sådant testamente eller kontrakt måste i så fall vara exakt formulerat. Man måste ta med alla möjliga scenarier där man kan tänkas vilja dö. Det räcker inte med att skriva: "när mitt liv blir ovärdigt så vill jag ha dödshjälp".

DogdeJourney, så kan man inte säga. Du äger däremot inte rätten att tvinga någon annan att ta ditt liv.

Megaherz2010-03-18 12:11
Antal inlägg: 3304

Är det mord att döda någon som vill dö?
Är det okej att staten ska börja döda folk "organiserat"?
Hur känns det för de som måste stänga av alla apparater osv?

Är egentligen för dödshjälp, men tror att det kan bli svårt att införa. Speciellt i konstiga lilla Sverige. OM det nu skulle införas tycker jag inte att dödshjälp ska utföras utan en grundlig psykologisk undersökning, det finns säkert många som i stundens depp säger att de vill dö, och de finns det som verkligen vill dö. Man måste kunna göra en skillnad på det med

Baronessan_2010-03-18 12:25

Självklart inte dödshjälp utan personens tillstånd.

Baronessan_2010-03-18 12:29

Magaherz...vi kan väl ha det som i länder där det är ok. Att läkare (tror de måste vara minst 2) först konstaterar att patienten inte har långt kvar att leva och att han/hon kommer att dö av sin sjukdom till 100% då borde det vara upp till var och en av oss precis som med organdonation.

DodgeJourney2010-03-18 12:30

apbur, jo i vissa länder så är det så. Någon måste ju stänga av maskinerna, vare sig de vill eller ej!

Baronessan_2010-03-18 12:34

Det finns ju ingen djurägare som inte skulle avliva ett djur som låg i respirator eller liknande. Naturligtvis ska vi skillja på djur och människor men det är ju lika synd om båda och varför ska vi plåga människan MER än våra djur om denne också samtycker?

apbur2010-03-18 12:36

DodgeJourney, du sa att man inte ägde rätten till sitt liv i Sverige. Jag svarade dig att det var fel att säga så.

Jag ställer mig fortfarande lite frågande till vad ni anser ska ligga till grund för aktiv dödshjälp. Är det lidandet i sig eller är det viljan att dö?
Får en person som är till synes frisk begära dödshjälp?
Om det är lidandet i sig som mycket ska ligga till grund för dödshjälp, hur gör vi då med dem som inte kan ge sitt tillstånd?
Om det är omoraliskt att hålla någon vid liv som lider, så är det väl lika omoraliskt att hålla någon vid liv som inte kan föra sin talan och dessutom lider.

devilseye2010-03-18 12:40
Antal inlägg: 224

Ojojoj. En extremt svår fråga. efter att ha levt nära personer som dött och tynat bort så vill jag säga ja, men samtidigt är det en oerhört komplicerad fråga eftersom det finns rätt många om och men.
Personligen tycker jag tex inte en person som är synbart frisk ska ha rätt till dödshjälp utan jag tycker absolut att en kraftig funktionsnedsättning eller obotlig sjukdom ska vara ett krav. Men det är ju bara mitt subjektiva tyckande.

devilseye2010-03-18 12:40

Tynat bort och dött ska det ju självklart vara, inte tvärtom ;-)

Baronessan_2010-03-18 12:42

apbur...Återigen precis som vid organdonation, om personen inte kan föra sin talan men det finns ett dokument där denne godkänner dödshjälp så är det ju ok. Har du inget donationskort så får ju ingen läkare ta dina organ...samma princip.

devilseye2010-03-18 12:44

Om personen inte kan föra sin talan så kan man ju ha ångrat sig även om man sagt si eller så innan. Tror nog att ett krav måste vara att man kan räknas kommunicera tillbörligt annars tror jag det är svårt.
*återigen mitt subjektiva tyckande*

apbur2010-03-18 12:45

Baronessan_, du har redan fått mitt svar på det. Försök formulera dödshjälpsfrågan till en Ja/Nej-fråga.

Skulle du vilja svara på om du vill ha dödshjälp? Ja eller nej?

Mamik2010-03-18 12:55
Antal inlägg: 278

Av erfarenhet vet jag att man anpassar sig efter sin livssituation, så något som förefaller outhärdligt, när man är friskt, är okej när man sitter där.
Därför anser jag att livstestamenten, skrivna när man är friskt är vansinnigt.

I det aktuella fallet hoppas och tror jag att det inte är aktuellt med dödshjälp för henne än, men att hon vill säkerställa att hon får dö när hon känner sig mogen.

Jag skulle utan att tveka gett min mor en dödlig morfindos, två dagar före hennes faktiska död, om jag varit säker på att inte bli dömd för mord. Det största problemet här ligger i doseringar, man behöver läkarhjälp för att veta mängderna som krävs.

Min mor och jag försökte att planera för hennes självmord, men när det var dags kunde hon inte utföra det själv.

Baronessan_2010-03-18 12:57

Jag skulle direkt skriva på ett formulär och godkänna dödshjälp för mig.
Förutsätter då att jag inte kan föra min talan och att det som jag sa förut finns två läkare som bekräftar att jag inte har långt kvar.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?