Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 5 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 712 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-21 12:10 | |
![]() | Vart går gränsen? Jag är en ganska principfast person som inte flyttar på mig i onödan om jag inte tycker att jag bör göra så. Vid vissa tillfällen kanske det är dumdristighet men det tar förbannat mycket emot att andra bara för att de sitter i en bättre sits ska få företräde. Anledningen till detta i dag är att jag blev påkörd av en taxi i håla där jag bor därför att jag inte flyttade på mig när den kom åkande bredvid mataffären. Man kan kanske tycka att jag borde ha flytta på mig men torget i håla är inte trafikerat på något sätt och det finns parkeringar i nära anslutning till torget och matvaruaffären har en egen i direkt anslutning till dem. Resultatet av detta mankelimang blev att taxin körde på mig med ena backspegeln. När jag sedan konfronterade denne om det hela så sa han bara att jag inte hade flyttat på mig och mer eller mindre fick skylla mig själv, han skulle ju kunna hämta folk vid affären när som helst. Nu fanns det ingen risk för att jag skulle bli skadad av denna påkörning men jag tycker ändå att det är graverande att bilisten inte väjer för gångtrafikanten på ett torg där det är skyltat bilförbud. Ska jag verkligen behöva ta hänsyn till en bil på ett sådant ställe oavsett om det finns plats för bägge eller ej? Säg vad ni tycker, jag är medveten om att åsikterna kommer att bölja men låt höra vad ni har att säga och var objektiva tack. Jag har även an annan upplevelse av en liknande händelse då jag med berått mot blev påkörd av en person känd från TV. Denne släppte handbromsen på bilen och körde på mig vid en bensinmack. Givetvis gäller denna fråga också bilister vs gångtrafikanter vid övergångsställe. Ett ställe där jag vid i alla fall ett tillfälle sulat en full 33 cl läskeburk i sidan på en ej stannande bil. | |
| Robbanhof - Ej medlem längre | 2010-03-21 12:21 | |
![]() | Så prestigefull är inte jag. Om det kostar mig fem sekunder extra att vinka förbi en bil vid ett övergångsställe så bjuder jag på det. Man ska försöka att vara lite smidig här i tillvaron, tycker jag. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-03-21 12:24 | |
![]() | Det beror väl på vilken livsfilosofi man har: man kan reta upp sig i förvissningen om att man har rätt, eller så kan man vara skönt smidig som Robbanhof. Jag tror att den sistnämnda strategin är bäst för välbefinnandet. Det är klart att man måste sätta ner foten ibland, men det gäller att välja sina strider ... | |
| Cybertron | 2010-03-21 12:27 | |
![]() | Argumentet "skyll dig själv" funkar inte riktigt. Bara för att en person inte flyttar på sig har man väl ingen rätt att köra på honom/henne. Sen bör man kanske som ensam människa av kött och blod alltid visa lite hänsyn till några ton bil? I en närkamp tenderar människan att förlora. Värre tycker jag att det är med människor som går rakt in i en. Jag är en ganska kort och liten person, vilket tydligen legitimerar att längre och större personer går på just det ställe där jag står. Det, om något, kan irritera mig. | |
| La bruja | 2010-03-21 12:40 | |
![]() | Robban-du har en bra inställning till livet och tillvaron. Varför göra saker svårare än dom är bara för en princip. Jag sparar på krutet tills det verkligen gäller viktiga saker i annat fall tycker jag också att lite smidighet och vänlighet funkar bra. Det är bara jag som kan göra så att jag känner mig tillfreds egentligen. Vill jag bitcha och hålla mig till principer i livets alla situationer så blir det ju jobbigt och irriterat för det mesta men om jag väljer att bemöta omvärlden med en smidigare attityd så mår jag ju bättre själv i längden. | |
| HumbleBug | 2010-03-21 12:44 | |
![]() | Att söka bråk som du uppenbarligen gör är dumt och barnsligt. Idiotiskt rent ut sagt. Vill du ha bråk kommer det bara att straffa dig själv. Hoppas du inte råkar för allvarligt ut, men det kanske bara är en tidsfråga... Jag tillåter mig att vara skarp eftersom jag själv har varit precis likadan. Och jag har varit väldigt nära att råka illa ut eftersom jag ibland nästan sökte bråk. Nu har jag lättare att låta saker gå och inte ta lika hårt på saker och ting. Jag har tack och lov ett "större hjärta" nu än då, för att använda ett uttryck från en annan kultur. Principfast? Du vet inte varför en annan människa väljer att göra en viss sak vid ett visst tillfälle, hur vågar du döma en människa för små skitsaker? Respektera den andre personens sätt att vara och ta själv hänsyn. Det är viktigare (för din egen säkerhet och hälsa) att själv visa förståelse än att vara korkad och "principfast". | |
| speedwagon - Ej medlem längre | 2010-03-21 12:49 | |
![]() | Kostar det något extra att flytta sig de säkert 15 centimeter som det handlade om? Om man ser att det kommer en bil så flyttar man väl på sig, även om det är på torget? Är man så principfast (korkad i detta fall) så man inte flyttar sig så undrar jag vad TS gjort om det kommit en traktor för snöröjningen eller sandningen? Hade du inte flyttat dig då heller? Eller var det just för att det var en taxi och DU bestämde att den inte fick köra fram och hämta en kund, eftersom kunden kunde åka när som helst? Om det varit en ungdom som kommit på bredställ i sin volvo 240 runt ett hörn så hade du stått kvar och undrat varför h*n inte tagit någon hänsyn till att du stod där då eller? Det är ju färdtjänst det handlar om här, vilket i just detta fallet gör att kunden inte kan gå fram till parkeringen (i detta fall runt kundvagnsgaraget) även om den ligger i direkt anslutning till butiksingången! Det ger inte chauffören rätt att köra på dig, men som fotgängare så har du ju en breeeed gågata att gå på, så varför inte ta steget åt sidan för att göra det smidigt för alla?? Jag menar nu att h*n vill ju stanna så nära entren som möjligt för att "gamla Agda/Knut" inte ska behöva gå så långt när det är halt och risk för att ramla. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-21 12:49 | |
![]() | Humble, visst det ligger mycket i det du säger och jag vet att man kan råka illa ut men ska man därför bara låta saker gå en förbi. Faktum är ju att den som är motståndaren också kan råka illa ut om denne håller sin attityd. Nu ska jag väl tillägg att pga. snömängden detta år och att den ligger i stora högar så skapar detta problem med var man som fotgängare ska ta vägen på sådana ställen där det vistas både folk och bilar, man ska väl inte behöva kliva in i en snöhög full med hundskit bara för att undvika att bli påkörd? | |
| Mouche - Administratör | 2010-03-21 12:50 | |
![]() | Risottos tråd handlar inte om svenska språket som sådant, utan om det ni kan läsa om i hans begynnelseinlägg här ovan. Ta nu och respektera det i fortsättningen. Några stycken inlägg är raderade. Mouche | |
| Ftang - Ej medlem längre | 2010-03-21 12:51 | |
![]() | Med det där beteendet åker du på stryk förr eller senare Risotto. Är det värt ett brutet käkben, käken fastsurrad med ståltråd i 2 månader och leva på flytande näring i sugrör? Stolthet är så jävla onödigt tycker jag... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-21 12:52 | |
![]() | Speed, ovan gäller nog ditt inlägg, det var en stor snöhög dit jag kunde ha flyttat mig. | |
| speedwagon - Ej medlem längre | 2010-03-21 12:55 | |
![]() | Om du nu snackar konsum, efter hur du beskrev det, så är det inte speciellt mycket snö på torget, om det var NU vi snackar om! Snöröjningen har varit skitbra runt konsum och gågatan, så just utanför där taxi brukar köra in finns knappt ingen snö alls vad jag kan se. | |
| bj-olle | 2010-03-21 13:00 | |
![]() | en utlänning frågade mig om ryktena om sverige som extremt passivt-aggressivt stämmer. jag sa ja. hur gick det med läsk-situationen? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-21 13:14 | |
![]() | bj, den bilen stannade inte utan körde bara på trots att han säkert hade en lackskada att ta hand om senare. Han visste väl att han hade gjort allvarligt fel och skulle åka dit på en anmälan. Det är ett antal år sedan nu dock. | |
| bj-olle | 2010-03-21 13:19 | |
![]() | "Man ska försöka att vara lite smidig här i tillvaron" gillar jag. samtidigt är det jävligt skönt när nån pallar upp principerna ibland. gick läsken att dricka? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-21 13:22 | |
![]() | Svar nej, den låg utspridd över vägbanan. | |
| DennisPlz | 2010-03-21 13:52 | |
![]() | Hellre fel och oskadad än rätt och invalidiserad. | |
| Ftang - Ej medlem längre | 2010-03-21 13:57 | |
![]() | Risotto: skulle du gjort samma sak om bilen varit en svart Cheva med ett antal Hell Angels? Jag är säker på att du först kollade att det var en tandlös gubbe bakom ratten i taxin innan du gick till verket. | |
| Robbanhof - Ej medlem längre | 2010-03-21 14:01 | |
![]() | Bara för protokollet: Hells Angels åker på små fina motorcyklar. :-) | |
| speedwagon - Ej medlem längre | 2010-03-21 14:02 | |
![]() | Vi har inga tandlösa gubbar i taxibilarna här.. :) Bara snyggingar!! | |