Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 411

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-Butterfly- - Ej medlem längre2010-04-08 23:28
Antal inlägg: 219

LCHF-diet
Har nyligen läst och hört en del om denna kolhydratfattiga och fettrika diet vid behandling av typ 2-diabetes och viktminskning m m.
Är det någon här som har erfarenhet av den? Skulle vara intressant att få höra....

Bitte - Administratör2010-04-08 23:30
Antal inlägg: 24200

www.betapet.se/forum...-0 #1066053

Kolla i denna tråd ,, och testa även att söka på LCHF-diet så kommer det upp flera

Bitte

-Butterfly- - Ej medlem längre2010-04-08 23:32

Tack Bitte! Har läst mycket om det men skulle gärna vilja höra andras kommentarer och erfarenhet.

-Butterfly- - Ej medlem längre2010-04-08 23:33

Läste lite fel...tack...då kan denna tråden stängas tror jag :)

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-08 23:36
Antal inlägg: 1682

Jag tror det är en helt vansinnig diet för kroppen.

-Butterfly- - Ej medlem längre2010-04-09 10:22

Av vilken anledning BrokenString?

kvaturglon - Ej medlem längre2010-04-09 10:51
Antal inlägg: 472

äsch det är helt ok med lowcarb i en period

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 11:41

Jag anser att det är ett sätt att lura sig själv. Man går säkert ner i vikt, det har vi tillräcklig fakta för att tro på. Men hur ser kroppen ut på insidan?
Det glömmer många människor, de tror att smal kropp är lika med hälsosam kropp. Att tillföra kroppen för mycket fett höjer kolesterolvärdet och täpper till ådrorna.

Det kommer en massa nyheter som ska göra det lättare för människor hela tiden att gå ner i vikt, de luras med olika dieter hela tiden.
Men jag tror helt enkelt att det bara finns ett normalt och sunt sätt och det är det gamla hederliga att äta allsidigt, med måtta och röra på sig. Det finns inga mirakelkurer som håller livet ut.

Därmed inte sagt att man kan följa en sådan diet för ett kortare tag om man snabbt vill nå en viktminskning av någon anledning. Men ser man långsiktigt på det så tror jag det kan vara direkt livsfarligt.

DennisPlz2010-04-09 17:02
Antal inlägg: 4031

Dieten ingår väl i NBNP-kategorin? Ingen hjärna, ingen smärta. Alla ombord, ignoranståget avgår.

Lillstölla2010-04-12 00:08
Antal inlägg: 23831

Kan säga att LCHF-dieten fungerar utmärkt, min mamma är diabetiker och har fått ta grymma mängder insulin under lång tid, blivit skickad till dietister med galna idéer och hon tröttnade till slut på det så gjorde lite egna efterforksningar och hittade då LCHF, hon gick inte bara ner 10 kilo utan blev i princip insulinfri!
Så efter vad jag sett och hört från mamma, och pappa som inte heller kom undan dieten, så kan jag rekommendera det.

kvaturglon1 - Ej medlem längre2010-04-12 00:22
Antal inlägg: 28

gött lillstövel!

wildcard2010-04-12 10:29
Antal inlägg: 1966

Jag kan inte förstå hur man kan påstå att det skulle vara bättre (för hjärnan) att äta pasta, pannkakor, palt, kroppkakor, pizza mm kolhydratrik mat!

Jag skulle vilja se den forskning, BrokenString, som stöder din teori om att det i längden skulle vara farligt att äta mindre kolhydrater och mer vanligt "hederligt" fett.

Jag äter ganska mycket grönsaker och en del bönor, i dem finns det kolhydrater men betydligt mindre än i t.ex. potatis.
Jag trycker inte i mig stora mängder av fett men jag är inte rädd för det, så länge det är från främst animaliska källor. För det är det jag är övertygad om att vi är programmerade till att äta, inte mjöl.
Jag äter till varje mål en ordentlig köttbit.
Jag hittar inget fel i min kost, jag orkar träna riktigt bra på den, dessutom.

I morse käkade jag frukost (omelett på tre ägg) en timme senare ställde jag mig på crosstrainern i 40 minuter, kört ett 10-tal maskiner och sedan cyklat i bra tempo i drygt 20 minuter till.
Om en stund ska jag göra mig lunch, det är ingen brådska med det, omeletten räcker en stund till...

nippertippan2010-04-12 11:26
Antal inlägg: 792

Jag tror det är nyttigt att äta lite av allt i lagom mängder och motion ovanpå det. Då mår man säkert bra och går ner i vikt.

wildcard2010-04-12 11:34

nippertippan: Varför måste man gå ner i vikt?

Engla Mark2010-04-12 11:57
Antal inlägg: 8

Broken String m.fl..
Nej, att äta enligt LCHF är inte att lura sig själv. Själv har jag varit överviktig trots fettsnål kost och ett leverne helt "enligt boken" i större delen av mitt vuxna liv. 7 månader med LCHF har gjort mig 12 kilo lättare, sänkt mitt tidigare höga blodtryck med 25/10 och bytt min ständiga trötthet mot en känsla av att vara pigg och orka med Livet trots mindre sömn. Och ja..mina värden är utmärkta, även blodfetterna.

Jag har dessvärre även fått vänja mig vid att bli sågad jäms med fotknölarna av självutnämnda experter utan reell kunskap i ämnet.

-Butterfly- - Ej medlem längre2010-04-12 11:58

Det jag har läst hittills stämmer väl överens med vad både Lillstölla och Wildcard säger...

Även det här säger en del : www.dagensmedicin.se.../i ndex.xml

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-12 12:12

www.aftonbladet.se/d...68 78279.ab

www.vasabladet.fi/st...ry ID=34936

Söker man på LCHF så får man fram en massa artiklar som talar för kosten men man hittar också dessa artiklar som talar emot.
I stort sätt så handlar det väl om vem man vill lita på och ens egna magkänsla och slutsats.
Jag står fast i det som jag sa innan och känner mej övertygad om att det inte kan vara bra för kroppen eller hjärnan.

Jag tror att allsidig kost är att föredra. Sen tror jag att många som går på denna diet är personer som tycker det är utmärkt att det kommit en diet där de kan svulla i fett men ändå gå ner i vikt. Det lurar folk att tro att de är hälsosamma för att de blir smalar. Men som sagt det är lätt att glömma insidan hur den ser ut?

Engla Mark2010-04-12 12:26
Antal inlägg: 8

Broken String...
Fredrik Paulun är i allra högsta grad part i målet.. :) Sen kan man fundera på hur seriöst det är att bygga sin tes på ETT fall, en person som redan tidigare haft en hjärtinfarkt.

Jag brukar gilla vad du skriver, men sista stycket i ditt inlägg 12:12 gör mig beklämd. Att skuldbelägga och ironisera över oss "tjockisar" är så tillåtet. Min karaktär är troligen inte sämre än din...

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-12 12:31

Och nu förutsätter du att jag är smal Engla Mark? Jag ironiserar verkligen inte. Jag vet att det är oehört svårt att kämpa med sin övervikt. Om du uppfattade det så har du missuppfattat mej:-(

Men jag tror att många missbrukar dieten och äter kopiöst med fett, vilket givetvis inte kan vara bra. Varierad kost är ändå det bästa tror jag.

wildcard2010-04-12 12:32

BS:
Vad är det som inte är allsidigt i mitt dagliga intag, här kommer ett exempel på gårddagens meny:
Omelett på morgonen 1½ glas mjölk till.
Kycklinggryta med liten bönsallad på sidan om till lunch, citronvatten till.
Älgfilé till middag med broccoli/blomkål och gräddsås, lyxar till med lite bubbelvatten.

Jag äter inte så mycket varje gång, blir aldrig "stinn" av maten och håller mig mätt länge...

Mjölken har jag satt till igen det sista halvåret, för jag blir inte gasig i magen när jag inte äter mjöl i samband med mjölken.

Sötsaker, kakor, godis, läsk ingår inte öht längre, för socker smakar äckligt och sötade produkter är "slibbiga" att äta för mig, då mitt smaksinne har blivit bättre, förutom att jag liksom andra är piggare, har bra värden och orkar betydligt mer än förut.

Jag äter hur allsidigt som helst, jag äter bara inte ris, bröd, pasta eller rotfrukter (förutom en morot då och då). Broccoli, blomkål, vitkål mm ersätter lätt dessa produkter och är vad jag vet inte onyttiga(?), innehåller en del kolhydrater men mindre än ovanstående.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?