Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 712 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sotfinger | 2010-04-09 23:27 | |
![]() | Kisse med kissproblem Finns här någon som har synpunkter/erfarenheter av ung hankatt med kristallbildningar, som fin sand, i urinblåsan, vilket gör att det blir irriterat och ibland rentav stopp i kisseriet? Jag har pratat med folk och googlat och får oerhört vitt skilda besked, rent ut sagt motstridiga. En falang hävdar att katten bara ska äta ett speciellt diet-torrfoder med reducerat protein, den motsatta falangen menar att enda räddningen är att själv mala ner rått kött, kyckling med ben, lever och ägg för att efterlikna en naturlig kost. Och så finns alla variationerna däremellan. Själv har jag aldrig riktigt trott på det saliggörande med torrfoder men det känns svårt att gå emot sin veterinärs bestämda ordination och agera på egen hand. Jag vill ju inte riskera kattens hälsa. Därför: tacksam för reflektioner kring detta. | |
| -Torskmacka | 2010-04-09 23:32 | |
![]() | bara torrfoder.... då dricker de mera och kissar mer :) det är min erfarenhet. | |
| Tyllestar | 2010-04-09 23:34 | |
![]() | är det en inne eller ute katt? | |
| isbjörg | 2010-04-09 23:37 | |
![]() | När min katt hade samma problem sa veterinären att han absolut inte skulle äta torrfoder, bara blöt mat och ha tillgång till fräscht vatten hela tiden. Men det kanske är olika från djur till djur, vad vet jag.. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 23:40 | |
![]() | Min Åke som är drygt ett år har ständigt tillgång till torrfoder och får blötmat en gång om dagen. Är det helt fel? | |
| -Torskmacka | 2010-04-09 23:41 | |
![]() | Bs... beror på... Är det en kissekatt eller har den torrkatt? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 23:44 | |
![]() | Va?? Det är en banan. | |
| -Torskmacka | 2010-04-09 23:46 | |
![]() | Hahaha.... :) faktiskt... det var riktigt kul.. Men egentligen... vad menar du? Varför matar du din banan med torrfoder? | |
| ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-04-09 23:47 | |
![]() | Äter bananer torrfoder eller menar du att katten äter banan??? | |
| Sotfinger | 2010-04-09 23:48 | |
![]() | Vår katt är innekatt. Han dricker inte alls tillräckligt när han får bara torrfoder, tvärtom. Jag har också läst att katter inte blir "tillräckligt" törstiga. Urinen blir alltså för koncentrerard och ligger för länge i blåsan, och då kan dessa kristaller bildas, speciellt om fodret är mineralrikt. Jag är inne på isbjörgs och hennes veterinärs linje, men vår veterinär sa alltså nåt helt annat. | |
| -Torskmacka | 2010-04-09 23:49 | |
![]() | Jag tror att BS har missuppfattat hela tråden. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 23:49 | |
![]() | Hahahahaha,,,han gillar blötmat och vet att när han kommer in vid sex-sjusnåret så vill han ha blötmat. Sen korvar han ihop sig i soffan som en banan och sover så gott hela natten. Jag har hört att blötmat ger vätska till bananen så de inte får problem med kisseriet. Så Åke är bortskämd... | |
| ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-04-09 23:51 | |
![]() | "Jag har hört att blötmat ger vätska till bananen så de inte får problem med kisseriet" Hu, blev lite rädd att det var maken du pratade om där ett tag :) | |
| Sotfinger | 2010-04-09 23:51 | |
![]() | BS har läget helt under kontroll. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 23:52 | |
![]() | Hahahaha ewokerna74. Han behöver ingen blötmat för att bli en banan:-) | |
| fruktsoda123 | 2010-04-10 00:01 | |
![]() | Våran katt har haft samma problem ett flertal gånger. Nu för tiden äter han specialtorrfoder och blötmat någon gång om dagen. Och han har inte haft problem på länge. Dessvärre fick vi avliva honkatten för några veckor sen =( | |
| Stormfrun | 2010-04-10 00:19 | |
![]() | Det har väl varit kännt sedan länge att hankatter ibland får just urinsten av torrfoder. Vad jag förstått av det är att katter blir/är känsliga mot torrfoder ibland. En del klarar det andra inte. Har själv 3 katter, varav 2 killar. Tack och lov klarar dom torrfoder, men får blötfoder oxå. Jag tycker du ska lyssna på veterinären han/hon vet bäst och kan hjälpa din kisse. Lycka till. | |
| svartvinbär | 2010-04-10 01:10 | |
![]() | Två av mina katter (killar) har haft samma problem. Enligt veterinär skulle det bli dietmat och bara det, livet ut. Spelade ingen roll om det var torrt eller blött. Eftersom jag har en liten kattjej också så tyckte jag det blev besvärligt att de skulle äta olika sorters mat. Lösningen blev att jag slutat köpa kattmat i min mataffär o bara ger dem mat (torrfoder) från djuraffären.Blir lite billigare än dietmaten också. Har fungerat bra i ett par års tid. Ena kissen dricker bara vatten från kranen så jag sätter på när han säger till, ibland innan. | |
| kermis | 2010-04-10 02:45 | |
![]() | Jag skulle skilja på vad man ska göra om katten redan fått kristaller och tips som gör att man kan förhindra att de bildas i viss mån. De som pratat om rått kött, dvs BARF antar jag menas, är förvisso jättebra (oftast, du kan ju faktiskt ge jättefel sorts mat då också) för att katten inte ska få problem, men när den väl har problem skulle jag inte chansa. Annat att tänka på: Det finns olika sorters kristaller. Till exempel har du fått rådet att ge torrfoder med lågt proteininnehåll, vilket är bra diet för en katt med tendens till att bilda oxalatstenar, medan den mycket väl kan förvärra tillståndet för katter som har tendens att bilda struvitstenar... pH-värdet spelar stor roll... Jag skulle ge katten veterinärtorrfodret som är gjort för att lösa kristaller av den sorten din katt har. Anledningen är enkel. Veterinärtorrfodrena är medicinska foder framtagna av en anledning. Det är inte konstigare än att de flesta av oss ändå skulle äta hjärtmedicinen om läkaren sa att det behövdes. Visst ska man inte ha en övertro till medicinen men i såna här fall känns det som det bästa vägen. Orkar inte ens gå in på hela torrfodersdebatten... Det handlar inte om torrfoder eller inte. Det handlar om medicin eller inte. Att få katten att dricka mer är bra, för det stämmer att de generellt är för dåliga på att dricka. Mer utspädd urin = mindre att risk att stenar bildas. Vattenfontäner brukar vara effektiva eftersom katterna oftast gillar det rinnande vattnet. Vattnet filtreras hela tiden också och håller sig fräscht. Vanliga vattenskålar lite här och var i hemmet kan också hjälpa till. Och oavsett om du bara har en vattenskål eller inte: ställ inte vattnet bredvid maten... Vattnet tar snabbt smak av fodret och katter kan vara _väldigt_ kräsna när det gäller vattnets renhet.. Minst en meter ifrån, då brukar de dricka mer. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-10 03:06 | |
![]() | Hihi, jag hade nästan tänkt skriva att Sotfinger kunde pm:a Kermis, men jag vågade inte diskutera annan medlem. | |