Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 717 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:10 | |
![]() | Inte bjuden Min närmaste väninna ska gifta sig i sommar, och pratar hela tiden om allt kring bröllopet. Det är väl naturligt, men det känns konstigt eftersom jag inte är bjuden. De ska gifta sig i en stad långt bort, och bara närmaste släkten kommer med. Exakt så var mitt eget bröllop, men sedan ordnade vi en fest på hemmaplan för alla vänner som inte kunnat vara med vid själva vigseln. Det tänker inte min väninna göra, och jag blir så trött på att lyssna på hennes prat om hur fantastiskt det kommer att bli. Är jag ego eller är hon? | |
| Minta | 2010-04-13 01:11 | |
![]() | Varför bjuder man inte sina vänner på sitt bröllop? Blir det för dyrt? | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:12 | |
![]() | För att de ska gifta sig i hennes hemstad, och det blir väl för dyrt att fixa mat och uppehälle till flera. Men de kunde ju tipsa om vandrarhem o dyl, sånt går ju alltid att lösa. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:15 | |
![]() | Men om de vill ha bröllopet enkelt och bara med de närmsta så tycker jag nog du är lite ego som inte kan acceptera det och glädjas med din väninna. Jag hade ett väldigt litet bröllop för att jag ville det och för det ekonomiska. Vi la pengar på bröllopsresa istället. | |
| The_Viking | 2010-04-13 01:15 | |
![]() | Lite ego tycker jag väl att du är. Samtidigt så förstår jag dig. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:20 | |
![]() | Du är nog bara ledsen för att du såklart vill vara med och dela glädjen med din vännina. Försök dock att glädja dig med henne istället. Det är hennes dag, inte din. Det är nog så att du känner dig som en del av hennes familj, och därför känner du dig utanför nu när du inte är bjuden. Du tycker nog att det känns konstigt nu när din vännina klarar av att ha en sån här glädjefylld upplevelse utan dig. Försök att ge henne positiv feedback när hon pratar om bröllopet, att hon gärna pratar med dig om det visar väl ändå att hon vill dela med sig av sin lyckas med dig, trots att du ej ska vara med just under själva akten :) | |
| Maximerat - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:22 | |
![]() | Har du sagt det till henne? Du beskriver henne som din närmaste väninna så det bör ju inte vara något nytt att prata om sådant man undrar över, bekymrar sig för eller inte känner sig bekväm med. I alla fall om det är en ömsesidig relation och båda ser värandra som sina bästa vänner. Att inte bjuda alla sina vänner tycker jag inte är något konstigt, men det tycker jag däremot när det gäller den allra bästa vännen. Om du är ego eller hon är ego är ju svårt att veta på det du skriver. Spontant tycker jag ingen av er verkar det. Jag skulle också känna mig ledsen och sviken om min bästa vän inte skulle bjuda mig på sitt bröllop! Att hon pratar om bröllopet är ju enligt mig rätt naturligt med tanke på att hon troligen är så inne i det, men hon bör ju, om du berättar det för henne, visa respekt för att du kanske inte vill höra om det så mycket med tanke på att du inte får dela upplevelsen på plats sedan. | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:23 | |
![]() | Ok, jag ställer upp på att jag är ego. Samtidigt finns en lång historia bakom oss med att jag stöttat henne i otroligt många lägen, funnits i vått och torrt, här handlar det inte om vardagsproblem utan rejält svåra situationer. Så det är väl så att nu när det går bra för henne, känner jag mig sviken helt enkelt. | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:25 | |
![]() | mollee: ja du sätter fingret på att jag känner mig som del av hennes familj, i och med att hon utnämnt mig till sin "storasyster", något som jag tagit på allvar och försökt leva upp till. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:26 | |
![]() | Ja, för att du känner att du inte får samma uppskattning tillbaka och att hon ej behöver dig längre nu när hon är så lycklig? Tror du tänker för mkt. Bara för att du ej är med på hennes bröllop behöver inte det betyda att hon vill attt du ska glädjas med henne. Jag tycker precis som föregående talare att du ska ta upp hur du känner inför henne, UTAN att ge henne dåligt samvete inför hennes lyckodag. | |
| Maximerat - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:27 | |
![]() | Vilka är egentligen de "närmaste"? Jag tror i alla fall att man när det gäller bröllop är lite styrd av vad andra tycker och av traditionen. Jag tror inte att jag är ensam om att anse att min närmaste vän står mig närmare än flera av släktingarna. Så för mig hade det således varit naturligare att bjuda honom på bröllopet än "gammelmoster", "tremänningen" etc, men tror att i många släkter skulle inte det vara populärt med det ställningstagandet i samband med en sådan "tillställning". | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:29 | |
![]() | Finns nog inte många saker som kan skapa så mycket osämja som detta med bröllop, sorgligt eftersom det ska vara en av de lyckligaste dagarna. Har hört många skräckhistorier om det. Föräldrar som är med och betlara bröllopet vill också vara med och bestämma vilka som ska bli bjudna och vänner som känner sig utanför osv.. Man måste backa bandet lite och se på varför människor gifter sig? Förhoppningsvis gifter de sig för att de älskar varandra och vill dela sitt liv tillsammans, bröllopet är alltså till för de två personer som vill äkta varann först och främst. Man gifter sig ju inte för att ha en jättefest med vänner. Även om jag hade haft råd så ville jag ha det litet och enkelt. Jag skulle blivit riktigt sur om mina närmaste vänner inte hade respekterat min önskan om det. | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:30 | |
![]() | mollee: Vill på inget sätt ge henne dåligt samvete för att hon är lycklig! Tvärtom håller jag tummarna för att allt ska gå vägen. Att hon "klarar av en sån glädjefylld upplevelse" utan mig, som du skrev, handlar det inte om! Snarare om att ge och ta. När någon stöttat en genom många år tycker jag det vore en enkel gest av uppskattning att bjuda den personen på sitt bröllop. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:33 | |
![]() | Att vara en vän ska vara kravlöst! Inget som man ska känna att man ska betala tillbaka för, förstår inte riktigt hur du tänker om jag ska vara ärlig. Om hon nu klarar av att stå på egna ben lättare med den hjälp hon fått av dej så glädjs med att du hjälpt henne fram till det istället för att känna att hon står i skuld till dej. | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:34 | |
![]() | BrokenString: ja man tänker väl olika. Vi reste inte på någon bröllopsresa, utan hade istället en stor fest för våra vänner, som inte kunnat vara med pga avståndet. Det kändes som en mycket bättre aktivitet än att gå hand i hand på en strand. Även min närmsta väninna var givetvis bjuden då, men hon kom inte för hon var bortrest. Så visst ser man bröllop på olika sätt. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:36 | |
![]() | Nej, det vill du inte. Men det finns en risk att hon faktiskt får dåligt samvete även om det inte är meningen. Tycker ändå du ska prata med henne om detta. Med "klara ev glädjefylld upplevelse" menade jag precis som du själv skrev innan dvs: "Så det är väl så att nu när det går bra för henne, känner jag mig sviken helt enkelt." | |
| Syntax-Fe | 2010-04-13 01:36 | |
![]() | Men BS, vänskap ÄR inte kravlöst! Det är en illusion. Om obalansen blir för stor så knakar det. Om du betalade krognotan nio gånger fast din väninna tjänade lika mycket, skulle du då inte tycka hon kunde betala den tionde gången? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:38 | |
![]() | Pengar och vänskap hör inte ihop, det är en helt annan sak när man börjar blanda in pengar. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:39 | |
![]() | Syntax-fe. Prata med din vän som sagt. Hon har säkert ett vettigt svar att ge. Hon vill ju trots allt inget själviskt med detta. Hon tänker nog inte på samma sätt som dig, men det spelar ingen roll. Hon älskar nog dig ändå, och ställer upp för dig när det behövs. Att du inte är bjuden på hennes bröllop ändrar inte det :) | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-04-13 01:40 | |
![]() | Jag skulle bli skitsur om jag inte fick gå på min bästa väns bröllop, det är en sak som är säker. | |