Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 644 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sweetlime | 2010-04-15 23:47 | |
![]() | Pajasarna på AF Så har man varit på möte hos Arbetsförmedlingen. En kvinna i löjlig dräkt talade om för oss att vi inte får söka arbeten som vi inte har kompetens för. Ska man skratta? Hon förklarade att många gör det. Ja, men är det mitt problem? Jag tror snarare att många undervärderar sig själva. Däremot har ju AF varit pigga på att anvisa arbeten som varit aktuella utifrån just kompetensen. Nu verkar pendeln ha slagit åt andra hållet. Ett är då sig likt: AF bemöter fortfarande människor som idioter. Oavsett om det var 9 av 10 idioter i lokalen så var det onödigt för den tionde. De saknar respekt för människor helt enkelt. De har inte lärt sig uttrycka sig med hyfs. | |
| Sweetlime | 2010-04-15 23:48 | |
![]() | Edit: *inaktuella* ska det vara. | |
| Sweetlime | 2010-04-15 23:54 | |
![]() | Sen kom en man in och undrade om det var någon som jobbat med underkläder? Då hade han praktik och kanske anställning efter det att erbjuda. Han efterlyste också "kaffebiträde". Aha, cafébiträden... Själv är jag akademiker med tre utbildningar och de övriga räckte inte heller upp handen... Därpå fick vi information om Lyftet-projektet. Myndigheter söker medarbetare som ska jobba utan lön. Statistiker, nationalekonomer, jurister, kommunikationskonsulter, en och annan vaktmästare. Den så kallade "bortträngningseffekten", att vanliga jobb försvinner på grund av arbetsmarknadspolitiska åtgärder, är solklart. Vi fick också veta att vi absolut inte fick ifrågasätta arbetets innehåll, om det verkade vara ett "vanligt" jobb. Det var i så fall arbetsmarknadsdepartement ets huvudvärk. Ringde dit. Fick veta att AF ska gallra bland tjänsterna och ta bort dem som tränger bort vanliga jobb... Allt är som vanligt. Ingen kompetens på AF i sikte! | |
| regression | 2010-04-15 23:59 | |
![]() | Vilka utbildningar har du? | |
| Sweetlime | 2010-04-16 00:16 | |
![]() | Vill inte berätta det i forumet, men å andra sidan vore det kanske bra marknadsföring. Har egentligen fyra utbildningar i princip... Okej... | |
| Sweetlime | 2010-04-16 00:16 | |
![]() | Men skit i utbildningarna, jag har jobbat i 25 år också, det är väl det viktigaste. | |
| zoologen | 2010-04-16 00:18 | |
![]() | Arbetsförnedringen | |
| regression | 2010-04-16 00:31 | |
![]() | Härligt första inlägg. Kort och koncist, men ändå förstår man vad som menas. Jag lägger ''zoologen'' på minnet. Kanske kommer en friend-request i natt? | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-16 00:37 | |
![]() | Haha, råkade se regressions respons till zoologens inlägg, och var tvungen att le. *smyger ut* | |
| Cybertron | 2010-04-16 09:59 | |
![]() | jag känner ingen som har fått jobb via arbetsförmedlingen...min vän (också gedigen akademisk examen) ville de ha till sovlaki-maskinist. Att arbetsgivaren krävde minst fyra års erfarenhet, och att min väns erfarenhet sträckte sig till att han en gång ätit en sovlaki brydde de sig inte riktigt om | |
| dragabol | 2010-04-16 10:08 | |
![]() | är utbildat till sjuksköterska och har efter det 4 vidareutbildningar -- för några år sedan var jag på AF och de tyckte jag skulle ta jobb som vårdbiträde med hänvisning till att det var samma jobb ... min man släpade ut mig innan jag hann slå till. Fick inget jobb såklart - fixade ett bemanningsjobb tills det fanns fasta jobb igen. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-16 10:10 | |
![]() | roligt och träffande ja! | |
| onyxea | 2010-04-16 10:53 | |
![]() | Ja vad kan man säga, i ett studieuppehåll skrev jag in mig hos AF för att skydda min SGI (då min "sysselsättning" under tiden tydligen inte räknades som ett riktigt "jobb") Eftersom jag varit student informerades jag om att jag hade 90 dagars karens innan det kunde bli aktuellt med någon form av ersättning, helt enligt reglerna, och därmed kunde ju morrhoppan till förmedlare heller inte ge mig plats på någon av de (få) internutbildningarna jag faktiskt kunde haft nytta av (hade jag däremot tagit emot ersättnng så hade ju samma kurser varit obligatoriska) När de 3 månadernas karens närmade sig sitt slut blev jag kallad på möte, jag som faktiskt hade en inkomst jag klarade mig på (via mitt inte riktiga "jobb" ;)) tyckte det kändes onödigt då jag gjort klart för handläggaren att jag inte var intresserad av att söka a-kassa. Döm om min förvåning (och ilska) när tanten har mage att förklara för mig att det vore bäst för mig ur ekonomisk synvinkel att ge upp mitt "jobb" och istället söka a-kassa "du får ju ut mer från oss" Va?! inte konstigt att fördomen att folk inte vill jobba finns, när det är den typen av råd man får från AF. | |
| Lillstölla | 2010-04-16 16:15 | |
![]() | AF är en samling idioter, så sant som det är sagt. Tror nästan det är ett krav både på AF och FK att man är dum i huvudet för att alls få jobba där. Under mina år som arbetsför fick jag aldrig någon som helst hjälp från AF i att söka jobb, blev snarare motarbetad!!! Jag skaffade mig ett jobb på egen hand och kom in till AF för att tala om att jag fått jobb och inte längre skulle stå som arbetssökande. Fick till svar att ja men det där, är du verkligen nöjd med det jobbet, jag vet inte om jag tycker du ska ta det. Jag tappade hakan i 2 sekunder och läste sedan lusen av idioten som sa så. Fanns ju för fan inga andra jobb och undrade om personen i fråga tyckte det var bättre att jag gick arbetslös. Sen sa jag att de kunde skicka resterande papper hem till mig för tänkte inte stanna kvar där en sekund till och så gick jag. Är det tillåtet att vara såå jävla korkad?? | |
| mrperfect | 2010-04-16 21:20 | |
![]() | Bra gjort, skulle vilja göra detsamma Lillstolla :P | |
| Sweetlime | 2010-04-20 00:43 | |
![]() | Undrar om Arbetsförmedlingen har rätt att kräva av oss att vi ska söka Lyftet-arbete? Vi blev faktiskt uppmanade muntligen att söka "tjänsterna" av dessa två superstressade personligheter på Arbetsförmedlingen. Nej, jag väntar tills det kommer en skriftlig uppmaning. Under tiden söker jag riktiga arbeten och låter dem som vill "få chansen att komma in på arbetsmarknaden". Ja, efter 25 års arbete kan det kanske vara dags att göra det... suck! Tala om att känna sig som torsken, den på arbetsplatsen vars "lön" inte räcker till lunchen med de övriga. (Om det inte tas från besparingarna som jag gudskelov har. A-kassan i dag är ju ett skämt.) Dessa Lyft-jobb är utmärkta för dem som har en examen och aldrig arbetat, men för oss övriga, vilken idioti och utsökt förnedring. Varför inte gå till "jobbet" med clowndräkt också, så att man matchar stället man företräder? Undrar om de har små hattar vi kan lägga på bordet där vi kan samla in allmosor till lunchen? A-kassan räcker nämligen inte till sådana utsvävningar om man inte tar av sitt egna kapital, och se, det har jag inte lust att göra för denna statistik... | |
| Sweetlime | 2010-04-20 00:45 | |
![]() | Rörigt inlägg, men ni förstår säkert att jag är upprörd och dessutom stressad – rätt som det är dyker det upp problem i form av brev från AF med något påbud som inte handlar om att söka jobb! | |
| wildcard | 2010-04-20 10:25 | |
![]() | Jag kanske hakar upp mig på fel sak nu, men: "En kvinna i löjlig dräkt talade om för oss att vi inte får söka arbeten som vi inte har kompetens för. Ska man skratta?" Vad är en löjlig dräkt? Var hon utklädd till clown? Isf var det nog meningen att ni skulle skratta... Jag har ofta skrattat på arbetsförmedlingen (kanske inte av samma anledning som du) men det kanske beror på att jag ser dem som jobbar där som en resurs som finns där till hjälp för mig när jag är arbetssökande och många, jag vågar påstå de flesta av dem som jobbar där är trevliga, medmänskliga och humoristiska. Jag har varit arbetslös till och från i kortare perioder under ca tjugo år och på denna tiden har jag träffat på EN som jag uppfattade som elak/inkompetent/otrevlig ! Vad som däremot har slagit mig är att det är i stort sett samma arbetsstyrka som jag har träffat på där genom dessa tjugo år och de flesta verkar fortfarande ha kvar gnistan och intresset för att hjälpa dem som vill ha hjälp. DET tycker jag är otroligt, för de måste verkligen ha hört alla upptänkliga ursäkter för att inte gå utbildningar eller för att inte söka jobb... Plus att de måste ha hört många företagare ljuga sig blåa för att få tag i mer eller mindre "slavar" som inte får kosta något, vara tjugotvå år och ha tjugofem års erfarenhet och akademisk utbildning mm. Det kan tänkas att jag har haft tur och har hamnat hos den bästa av arbetsförmedlingar men jag har också sett hopplösheten och håglösheten hos många av de som "söker jobb" där, det är nog mycket upp till en själv, hur man reagerar och agerar. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-20 10:28 | |
![]() | Arbetsförmedlingen är en byråkratisk organisation som har något slags nyckeluppdrag arbetsmarknadspolitiskt. Det är uppenbart att de inte står för det största utbudet av jobb, att de förvaltar en moderat arbetsmarknadspolitik av samma skrot och korn som sossarnas (gör allt för att dölja den öppna arbetslösheten! Putsa ut folk i "låtsasjobb" som inte kommer att leda någon vart... same shit, different name - instegsjobb, praktik... you name it). Dessutom är de så pass byråkratiska att de fokuserar mer på "formalia" än t.ex. kundkontakt och flexibilitet. Om ni inte är Tvugna att använda arbetsförmedlingen (av byråkratiska skäl), gör det inte!!! | |
| Mindymoo | 2010-04-20 10:45 | |
![]() | Wildcard, håller med dig. Jag har begränsad erfarenhet av AF, jobbade 35 år i sträck, men under senaste halvåret har jag varit arbetslös - och fått bra uppmuntran och stöd av en kunnig AF-handläggare. | |