Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Katta_79 | 2010-04-22 21:10 | |
![]() | Rädda hunden Maya Rädda hunden Maya Malmöpolisen vill avliva Maya, vars enda "brott" är att ha skyddat sina nyfödda valpar mot en aggressiv fyllegubbe! Det jobbas hårt för att rädda hennes liv! Snälla, skriv på namninsamlingen för Mayas liv och skicka vidare till alla ni känner som kan tänkas bry sig! Namninsamling: www.namninsamling.co...t. asp?Maya | |
| Tyllestar | 2010-04-22 21:16 | |
![]() | hur många namn behövs? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-22 21:23 | |
![]() | Bra initiativ, jag skrev givet på! Ska sprida det vidare. | |
| Katta_79 | 2010-04-22 21:28 | |
![]() | Ingen aning hur många namn som behövs, så många som möjligt antar jag.. Tycker det är sjukt att de vill avliva henne, vilken mor försöker inte skydda sina barn och hon har aldrig visat tecken på aggressivitet innan. | |
| lolinonek | 2010-04-22 21:35 | |
![]() | nu har jag skrivit på | |
| Midna79 | 2010-04-22 21:36 | |
![]() | Är det verkligen hela bilden av vad som har hänt? Polisen brukar inte vilja avliva hundar till höger och vänster. | |
| pawis | 2010-04-22 21:39 | |
![]() | Absolut att man skriver på.... Och som BrokenString - sprid vidare! | |
| Lillstölla | 2010-04-22 21:48 | |
![]() | Har skrivit på, ingen tvekan! | |
| ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-04-22 21:51 | |
![]() | Midna79: www.sydsvenskan.se/m...-b ett.html | |
| Katta_79 | 2010-04-22 21:52 | |
![]() | Så här står det på namninsamlingen: Maya hade ont pga sjukdom, hon var rädd och försökte skydda sina valpar från en berusad man, som anmälde händelsen i syfte att tjäna ekonomiskt på en situation han själv orsakade. Maya har aldrig visat aggresiva tendenser innan, och i detta fallet var det i rent försvar av sina små. Vi kräver att Maya blir besiktigad när hon är i ett harmoniskt skick, inte när hon är panikslagen och mår dåligt, och att avlivningsbeslutet rivs upp med omedelbar verkan. Citat från Djurens Jurister: 'Man hämtar dock Maya direkt efter anmälan utan att ge hundägaren tillfälle att berätta vad som hänt. Valparna har tagits utan att det funnits ett giltigt beslut för det och därmed har polisen gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Man har inte kontrollerat om Maya varit frisk vilket hon inte var. Detta har fått till följd att Maya stått fastkedjad i 12 dagar med livmodersinflammation, vilket orsakat henne ett stort lidande. Hundpsykolog har inte konsulterats utan man gör från polisens sida bedömningen att hunden inte kan besiktigas och gör sedan ett tankehopp och säger att slutsatsen är att hunden är farlig och risken är stor för personskador. Denna bedömning görs utan besiktning och i en situation som innebär att hunden är panikslagen. I besluten hänvisas till att länsveterinären/länsstyre lsen sagt att det är ett specialfall och att avlivning är nödvändig. I samtal med mattes advokat förnekar dock länsveterinären, Lennart Sjöland, att detta har sagts. Maya har hållits kedjad i bur vilket strider mot djurskyddslagen. Då man sett hennes reaktion har det varit uppenbart att förfarandet orsakat henne lidande varför rekvisiten för brottet djurplågeri är uppfyllda. Att överhuvudtaget utsätta en tik med nyfödda valpar för den hantering som skett är ett brott mot bestämmelserna i djurskyddslagen. Man vägrar att lämna ut valparna trots att man uppmärksammats på att beslutet att omhänderta dem är ogiltigt och att ett kvarhållande därför innebär olovligt förfogande.' - Slut på citat. | |
| Yamma | 2010-04-22 21:52 | |
![]() | Jag ställer mig utanför bedömningen, men bara en tanke... hade er reaktion varit densamma om hunden råkat döda mannen? | |
| Peddape | 2010-04-22 21:55 | |
![]() | Suck. Djur verkar beröra mer än människor. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-22 21:57 | |
![]() | Hypotetisk fråga Yamma, det har inte hänt. | |
| Fetzer - Ej medlem längre | 2010-04-22 22:00 | |
![]() | Hunden har misshandlat mannen och skall ställas inför rätta. Hunden är häktad i väntan på åtal. Befinns hunden vara oskyldig och till att ha agerat i självförsvar så ska den släppas på fri fot. ;-) | |
| Sote | 2010-04-22 22:01 | |
![]() | Självklart har jag skrivit på. | |
| Katta_79 | 2010-04-22 22:02 | |
![]() | Yamma, då tror jag inte att det skulle bli sådana rabalder, men vad namninsamlingsskaparen vill att polisen går med på är en psykisk utvärdering av hunden. Det har hunden rätt till att få och det har man som människa oxå rätt att få om man skadar någon. De har bara mannens utsago och pratar inte ens med ägaren. Jag kan förstå att en hund blir mer aggressiv vid skada, har haft en jourhemshund som hade så ont att hon attackerade både sig själv och andra. Nu går hon på behandling, men hade det inte gått att behandla skadan så skulle hon ha fått somna in. För alla levande varelser har rätt till ett värdigt liv, bara de inte lider. | |
| Katta_79 | 2010-04-22 22:03 | |
![]() | Fetzer Fast polisen vill ju inte låta henne gå igenom en psykiatrisk undersökning- | |
| amsaga | 2010-04-22 22:14 | |
![]() | jag har självklart skrivit på... | |
| Dyslekso | 2010-04-22 22:15 | |
![]() | img143.imageshack.us...ot h9ja.jpg Ja ni får ursäkta min nya hobby. | |
| Yamma | 2010-04-22 22:19 | |
![]() | Hypotetisk fråga, jo. Men med tanke på de stygn som personen fick sy så skulle det väl kunnat hända, och det var egentligen bara tur att det inte gjorde det...? Det känns litegrann som att säga att det är helt ok att köra bil onykter så länge man inte kör på nån... Jag är alltid skeptisk till den hysteri som startar så fort ett djur blir inblandat. Jag är naturligtvis emot att avliva djur utan anledning, men jag tror inte heller att det inte fanns grund till beslutet. | |