Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 628 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lillstölla | 2010-04-30 19:11 | |
![]() | Bjudregeln, överflödig diskussion! Såg precis på nyheterna nån kille från Ungdomarnas Nykterhetsförbund, eller vad det nu hette samt en kvinna som kommenterar den s.k. bjudregeln som innebär att det är ok att bjuda ungdom som inte fyllt 18 på enstaka glas alkoholdryck. Och det går ut på att dessa två personer vill att man ska ta bort regeln så vuxna inte längre ska kunna bjuda ungdomar på alkohol! Jag tycker det är en totalt överflödig diskussion. Det kommer ju inte upphöra bara för att regeln tas bort! Det kommer ju fortfarande förekomma och personligen tycker jag det är bra. Har själv fått öl, vin och liknande av mina föräldrar, typ ett glas vin till maten eller så när jag var yngre och har ett betydligt bättre förhållande till alkohol än jämnåriga som smygsupit i den åldern. Klar det är individuellt, jag vet. Men ändå. Varför ta bort en regel när ingen kommer bry sig med det ändå? Det kostar ju bara pengar! | |
| SplashDamage - Ej medlem längre | 2010-04-30 19:15 | |
![]() | Oj, jag trodde det var förbjudet att ens bjuda på ett glas till någon under 18 (eller under 20 för den delen). | |
| Lillstölla | 2010-04-30 19:18 | |
![]() | Nej, om det är enstaka glas på platsen och under kontrollerade former är det ok. Men den lagen vill de nu ta bort eftersom de tycks tro att det kommer göra någon skillnad. | |
| Misslyckad_ | 2010-04-30 19:29 | |
![]() | Fick oxå öl och vin av mina föräldrar. Men reglen va oxå, dricker du så stannar du hemma. Dom skulle ALDRIG köpa ut åt mig och sen jag skulle vidare till någon fest. Ja gillade inte ens sprit och annat när jag va yngre. Värre nu ;)) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-30 19:34 | |
![]() | jag har en lillasyster som jag både har en nära storasyster/lillasyster relation, lite av en föräldra/barn relation och en bästa vänsrelation till. jag bjöd aldrig henne på en droppe alkohol innan 18. hon bodde hos mig under större delen av sin tonårstid och jag visste dels att hon hade omdöme och var en "bra tjej" dels att hon drack ibland med sina vänner, oftast måttligt ngn gång för mkt. trots att hon var så involverad i min fam (jag å döttrar) å jag kunde sitta och ta två glas vin på en middag med vänner där hon var i princip jämställd med oss vuxna så bjöd jag henne aldrig på alkohol i mitt hem (eller öht). jag förklarade för henne at det aldrig skulle ske hos mig och att jag tyckte att det var fel och hel onödigt. om hon lärde sig av våra umgänges maneer så gjorde hon ju det av att delta öht, inte av att dricka. när hon var 18 däremot så kunde vi gå ut och äta middag ihop och dricka vin till. efter 18 har hon också kunnat dricka om det bjuds hemma hos mig. trots att hon tyckte att det var löjligt och irriterande då pga att vi båda är extremliberala och väldigt mkt vänner inte bara systrar har hon sagt till mig efteråt att hon respekterade mig än mer och att det gav henne en större försiktighet bland vänner när det gäller alkohol. för den förekom hur som. hon tycker att det var rätt och omtänksamt. hur jag kommer att förhålla mig till mina döttrar får jag se då men jag kommer att följa min känsla som jag gjorde med min syster. men att bjuda på alkohol innan 18 ser jag eg inte som ngt alternativ. att ts haft sina erfarenheter bevisar ju inte att ngt är rätt. lika lite som min systers erfarenheter av att hålla igen pga restriktion hemma. men jag tror att det kan vara en bra utgångspunkt att åtminstone följa lagen. | |
| Tess 08 | 2010-04-30 19:54 | |
![]() | Jag ser heller inte det som ett alternativ att bjuda på alkohol innan barnet är myndigt. Min fråga är "varför?" Finns liksom ingen anledning att bjuda barn på alkohol innan de är myndiga. | |
| pms | 2010-04-30 20:03 | |
![]() | Jag tänker aldrig bjuda mina barn på alkohol så länge som de ej är myndiga. | |
| Lillstölla | 2010-04-30 20:03 | |
![]() | Min frågeställning var väl mer gällande lagen än om ni bjuder era barn på alkohol eller inte. Frågan är ju vad gör lagen för skillnad. Både Ramsay och Tess hade ju gjort likadant oavsett om lagen funnits eller inte antar jag. Och de som kommer bjuda sina barn på alkohol kommer säkerligen göra det oavsett om lagen finns eller inte. Min undran är ju, varför bry sig om att ta bort lagen. Folk kommer ju ändå göra som dom vill. | |
| Megaherz | 2010-04-30 20:11 | |
![]() | Ha kvar lagen, ta bort lagen. Spelar ingen roll. När det handlar om alkohol gör det flesta som de vill ändå. Ni (vi :s) har ett alkoholmonopol och svenskar ska endast köpa alkohol där, vi vet ju alla hur bra det följs.. Smuggelsprit och hembränt. Sen om att bjuda folk under 18 på alkohol i hemmet, naja. Man ska väl inte överdriva, men om ett glas vin passar perfekt till maten kan väl även de i rimlig ålder få ett glas med (utspätt med vatten om man vill det) | |
| bulll | 2010-04-30 20:17 | |
![]() | Nu är det så att all forskning säger att de ungdomar som av sina föräldrar tillåts att dricka alkohol, både ute med kompisar och i hemmet under s k kontrollerade former, dricker markant mer än sina jämnåriga. Det föräldrarna säger till sina barn om alkohol har en avgörande betydelse, och då tycker jag att det är vettigt att också ha en lagstiftning att luta sig på. Eftersom man inte får köpa ut till ungdomar borde man inte heller få bjuda dem! | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-30 20:34 | |
![]() | lillstöta, du menar om det skall bli lagligt at bjuda ickemyndiga på alkohol? eller kanske, varför ha lagar när folk ändå gör som dom vill? ja du, folk misshandlar sina barn trots lagar däremot. det är skillnad på lagar som påbjuds av sedvänjor och sedevänjande lagar. båda kan vara lika berättigande om så stadgas. | |
| Lillstölla | 2010-04-30 20:39 | |
![]() | Ramsay, det ÄR ju redan lagligt att bjuda icke myndiga på alkohol om det sker under kontrollerade former. Men tro fasen att du skulle missuppfatta eller vrida saker, verkar ju vara din grej av vad jag sett av dina tidigare inlägg! Som jag redan sagt, jag undrar om det är någon mening att diskutera om man ska ha kvar en lag eller ta bort en lag när folk ändå gör som de vill. Det tar bara upp tid och skattepengar i onödiga utredningar! | |
| ArgsintEva | 2010-04-30 20:43 | |
![]() | i vår familj är det ingen som dricker... Våra barn som är 12 - 17 - 18 är inte intresserade ....inte än iaf... Själv har jag vuxit upp med fylla / slagsmål....så vet iaf hur det kan gå..och den biten vill jag INTE ge våra barn.... Ingen av barnen frågar efter det där med alkohol...inte än iaf... Men det är inget som säger att dom blir nykterister bara för vi är det... | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-30 20:49 | |
![]() | Är du verkligen säker på det du säger Lillstölla? Vad jag tror så har du inga rättigheter att bjuda på alkohol till barn under 18 år? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-30 20:50 | |
![]() | lillstöta dina kommentarer om missuppfattningar från min sida lämnar jag därhän. så här ser iaf lagen ut. 9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker. Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år. Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366). observera uppenbart oförsvarligt. finns en rad nja fall där den uppenbara oförsvarligheten är att personen är under 18. alltså en stark praxis. lagförslaget handlar om att följa praxis rakt ut, för det är där man hamnar vid ev prövning. | |
| Lillstölla | 2010-04-30 20:51 | |
![]() | BS Ja det var med på nyheterna idag. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-30 20:53 | |
![]() | och lillstöta, ju större motsättningar mellan lag/paxis/sedvänjor än mer "mening att diskutera om man ska ha kvar en lag eller ta bort en lag när folk ändå gör som de vill". | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-30 20:57 | |
![]() | Ok, jag var osäker kring detta. Jag har aldrig bjudit mina barn barn på alkohol hemma innan de blev 18. Knappast efter det heller, det kanske för att jag och mina barn inte är intresserade av att dricka tillsammans. Men vad de gör när jag inte är med och utan mitt samtycke kan jag inte göra så mycket mot. Läste nyss att en man som bjudit sin 12-åriga dotter på väldigt starka dryck blev dömd för misshandel. Så barn under 18 ska man nog vara försiktig med av flera anledningar. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-30 21:04 | |
![]() | absolut broken. anledningen att lagförslaget är uppe är att praxis redan satt måttet, vilket vi (eller iaf de flesta vårdnadshavare har en känsla av eller -) vet. men jag är fortfarande mest intresserad över uttalandet "om det är någon menin att disskutera att ha kvar eller ta bort en lag när folk gör som dom vill". | |
| Lillstölla | 2010-04-30 21:06 | |
![]() | www.nyhetskanalen.se...ko hollagen | |