Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
EttanPortion2010-05-04 01:15
Antal inlägg: 53

Transvetism
Jag skapar en ny tråd med samma mål som den första. Vi kan väl försöka att så långt som möjligt hålla oss till ämnet och inte göra om det till en modetråd?

Kopierar in mitt förstainlägg från förra tråden med...

Jag tänkte börja med att berätta lite bakgrund till varför jag startar denna tråd. Jag har sedan jag var 13-14 år gammal regelbundet "klätt ut" mig i det andra könets kläder (för mig damkläder). Idag är jag 23 år gammal och har alltså i ett decennium burit på denna hemlighet.

Jag har äntligen på olika sätt börjat prata med folk över nätet mer seriöst. Vissa som bor i närområdet pratar jag om att gå ut på en nattklubb i Malmö som riktat in sig på transpersoner, personer som är intresserade av det eller bara personer som vill umgås på ett trevlig och icke fördömande sätt. Detta kommer jag förmodligen genomföra med honom men utan familjens och vännernas vetskap.

Undersökningar visar på att cirka 5% av befolkningen har någon form av transvestitism i sig (Finns massa olika och jag orkar inte gå igenom dem här och nu). Det betyder alltså att av 20 slumpmässigt valda personer är en trans. Fundera på hur många människor ni känner och dividera det antalet med 20 så får ni fram hur många av dina vänner och bekanta som förmodligen bär på hemligheten.

Detta betyder att det finns tusentals likainnande som kanske aldrig kommer ut med vem man är, vilket jag tycker är jättehemskt. Man ska väl kunna leva sitt liv som man själv vill..!

Jag tänkte vi som är i situation kan prata, vi som varit i den och kommit ut, vi som känner någon eller folk som är nyfikna och har frågor.

Guavan2010-05-04 01:33
Antal inlägg: 41

Jag tycker att man ska få klä sig precis som man vill :)

levakdörB2010-05-04 01:49
Antal inlägg: 1471

vilken undersökning då? skulle man ta alla avarter från det normativa, skulle avarterna tillsammans vara mer trolig än det normatva. Frågan måse då bli vad är normativt och vad är en avart?

Thyrel2010-05-04 03:58
Antal inlägg: 74

Har aldrig varit jätte insatt i varför folk klär sig i det andra könets kläder. Har inget problem med det men kan inte förstå vitsen..

Däremot blev jag fundersam av det sista i TS inlägg.. "vi som varit i den och kommit ut".. menar du alltså att du kämpar med att försöka avvänja dig vid att gå omkring i damkläder?

onobond2010-05-04 04:13
Antal inlägg: 24323

Är problemet att man klär sig i andra könets kläder, eller att inte tillräckligt många reagerar på att man berättar att så är fallet?

Åkte tåg i England med en välskräddad och väluppfostrad man, som klädde sg i blöjor och lät si smiskas, av till elaka barnflickor utklädda proffsdamer.

Håller med Thyrel om att detta inte är ett problem, för mig heller. Damkläder, blöjor, du får göra vad du vill på din fritid. Bara så länge du inte kräver min medverkan...

gnill2010-05-04 06:26
Antal inlägg: 1942

thyrel: komma ut i detta sammanhang brukar betyda "vara öppen med" (jfr komma ut ur garderoben)

ylven722010-05-04 07:26
Antal inlägg: 60

Det är aldrig lätt och komma ut med saker vad den är. Men lyckatill.

promenad - Ej medlem längre2010-05-04 07:32
Antal inlägg: 3995

Är det ok att fråga om du är heterosexuell? är det vanligast att det är så? Eller tvärtom? eller ingen skillnad?

Är det en sexuell grej för att visa vem du är? Eller vad driver dig? Bor det en kvinna inuti dig som hos vissa andra? En del byter ju roll. Ibland Lars, med kvinnokläder Lena. osv.

Yamma2010-05-04 08:16
Antal inlägg: 2285

Min åsikt är att ju mer man gör av "att komma ut", desto mindre accepterat kommer det att bli. För att folk ska acceptera det de inte förstår, krävs det att "alla andra" tycker att det är fullkomligt normalt. Det vill säga, om du bara går runt på stan i kvinnokläder en dag och agerar normalt, så har folk lättare att acceptera det, än om du skulle medverka i en enorm manifestation, om du förstår vad jag menar.

Anledningen är att genom att göra en stor grej av det, redan har talat om att det är annorlunda och oaccepterat. Om det varit helt normalt hade det ju inte behövts.
Folk är nämligen inte bättre nog än att acceptera det den stora massan accepterar, och döma ut det den stora massan dömer ut.

Så jag anser att alla som har en läggning som inte är norm, bör vara fullkomligt öppna och fullkomligt oförstående när någon vågar påstå att det är konstigt. Det skulle alla tjäna på.

le-lou2010-05-04 08:20
Antal inlägg: 17500

Jag har en fråga till gällande detta. De som är transvestiter, är majoriteten av de homosexuella eller hetero?

ylven722010-05-04 09:34
Antal inlägg: 60

le-lou majoriteten av transer är hetro

apbur2010-05-04 10:14
Antal inlägg: 9699

EttanPortion, om alla de här 5 procenten hade klätt sig i kvinnokläder och rört sig ute bland folk så att det slutligen blev så vanligt att ingen ens reagerade. Hade då ditt behov av att gå hem och byta om till kvinnokläder varit lika stort?
Vill du verkligen att det ska bli så accepterat att du kan komma till jobbet i klänning utan att någon höjer på ögonbrynen?

bj-olle2010-05-04 10:37
Antal inlägg: 3350

jag känner en transa. underbar människa!
jag tycker verkligen du ska åka till malmö, det låter ju perfekt! ha kul!

Egenskap - Ej medlem längre2010-05-04 10:55
Antal inlägg: 8331

Jag tycker det är konstigt. (Men det får man väl inte skriva.)

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-05-04 11:23
Antal inlägg: 31064

Bra poäng/fråga där, apbur.

bj-olle2010-05-04 17:30
Antal inlägg: 3350

dålig poäng där, tycker jag.

dashuri - Ej medlem längre2010-05-04 17:40
Antal inlägg: 37

Det vore väl förjäkla mycket bättre om det inte var så att det fanns "kvinnokläder" - det finns ju inga manskläder?! Byxor, kostym, skjortor, slips osv. har ju feminiserats (oj, ännu ett fint hittepåord), men killar i klänning och nylonstrumpor, det är minsann tabu. Varför? Finns det NÅGON vettig anledning till det?

Elindblom2010-05-04 17:52
Antal inlägg: 14

Jag har en syster som är transexuell, vilket inte ens är i närheten utav vad transvestiter är.
TS, jag tycker att du är bra som "kommit ut" och fortsätt stå på dig, vet vilket helvete andra människor kan ställa till med för en.

Midna792010-05-04 17:58
Antal inlägg: 1117

Jag hoppas samhället blir bättre på att acceptera transvetism, och det verkar som om vi sakta men säkert rör oss i den riktningen.

EttanPortion2010-05-05 01:49
Antal inlägg: 53

Precis som övriga befolkning är heterosexualitet vanligast bland transpersonen. Utan bakgrundsfakta tror jag dock att procentuellt är fler bisexuella eller homosexuella men de är ändå i minoritet.

Om jag vill kunna gå i jobbet i klänning och strumpbyxor? Ja, kanske. I alla fall själv kunna bestämma. Att ha det varet utan att folk i allmänhet skulle se det som en avvikelse.

En intressant sak som en annan skribent nämnde är att det idag inte finns renodlade killkläder, det är OK för tjejer/kvinnor att ha på sig vad som helst utan att det anser som konstigt. Men män får inte detta? Varför?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?