Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-05-04 13:37
Antal inlägg: 20042

Avtal
Har ett IT-företag (webbhotell" som debiterar 2000 för webbhotell per år, rätt att avvisa uppsägning p ågrund av att den inte skickades in inom 5 dagar från det att formuläret om uppsägning inkommit till mig? Det går bara tt säga upp med deras egna formulär som ska vara korrekt ifyllt enligt deras regler och inkomma till dem inm 5 dagar från det att jag fått den. Dete heter också att man gör en förfrågan om uppsägning, inte en begäran.

Sote2010-05-04 13:43
Antal inlägg: 3557

Minta-Har du en fråga angående detta eller är det bara allmän upplysning? Vad är det du vill undrar jag?

Minta2010-05-04 13:46

Min fråga är om de har rätt att göra så. Avvisa en uppsägning på grund av den inte gjorde inom fem dagar frånd et att jag fick deras uppsägningsformulär. Jag försökte först säga upp via mejl och telefon, men det gick inte. Jag måste beställa deras formulär via telefon, inte via mejl, som jag sedan fyllde i och skicka iväg. Ett halvår senare kommer en ny räkning med motiveringen att eftersom uppsägningen inte godkändes så kommer en ny faktura. Jag hade inte skickat in den inom de fem dagar de stipulerar i sitt avtal.

Lillstölla2010-05-04 13:46
Antal inlägg: 23831

Är benägen att hålla med Sote, vad är syftet med tråden?

Minta2010-05-04 13:47

Lite juridisk rådgivning :)

Minta2010-05-04 13:48

Min fråga är: finns det någon som känner till bestämmelserna krin detta eller har de rätt att ha vilka villkor de vill i sina avtal?

sanlin2010-05-04 13:49
Antal inlägg: 1462

Låter ju som att de har rätt att göra detta om det nu stod så i avtalet att det skulle vara inne inom fem dagar.

wildman2010-05-04 13:52
Antal inlägg: 3860

Spontant skulle jag ju säga att det sannolikt inte är korrekt. Bara för att något står i ett avtal innebär det ju inte att det är legalt för det. Men jag är ingen jurist, så jag vet egentligen i detta fallet. Däremot tycker jag du gott kan länka till webbhotellet så att vi kan gå dit och kolla själva vad som står.

Minta2010-05-04 13:54

EURO IT Solutions

Minta2010-05-04 13:56

De säger att de meljat mig eller skickat brev om att uppsägningen inte godkänts men något sådant har jag inte fått.

HumbleBug2010-05-04 13:57
Antal inlägg: 1836

Tycker att frågan i första posten var rätt uppenbar. Kanske vissa borde läsa inlägget bättre eller försöka tänka efter själva innan de kritiserar trådskaparen...

Det finns allmänna bestämmelser som gäller. Och hur som helst måste ett avtal vara någorlunda juridiskt rimlig. Man kan inte skriva på ett kontrakt ex. vis. att ansökan måste vara inne samma dag som du får den, eller ännu värre, dagen före du skulle ha fått den. Fråga KO vad som gäller.

mrsH2010-05-04 14:03
Antal inlägg: 565

Sen kan det hela kanske påverkas om företaget finns i Sverige eller inte? Jag vet inte om det är så, bara en tanke som slog mig. Om webhotellet är utanför vårt land, så kanske dess lagar gäller...

dashuri - Ej medlem längre2010-05-04 14:03
Antal inlägg: 37

Mejlat ELLER skickat brev? Verkar inte vidare seriöst och låter som usla bortförklaringar.

Lillstölla2010-05-04 14:04
Antal inlägg: 23831

HB: Kan ju kanske vara så att man inte är så insatt i det och därför undrar vad syftet är. Vissa andra också kanske skulle tänka efter innan de gnäller på folks inlägg :P

Minta: tack för svaret:D

HumbleBug2010-05-04 14:04
Antal inlägg: 1836

Klagoguiden hjälper dig att skriva till skojaren:
www.konsumentverket....ag oguiden/

"Konsumentverket/KO kan ingripa
Konsumentverket och Konsumentombudsmannen kan ingripa mot

•vilseledande eller aggressiv marknadsföring
•felaktig reklamidentifiering
•oskäliga avtalsvillkor i standardavtal
•felaktig prisinformation
•farliga produkter
•felaktig information efter köp "

"oskäliga avtalsvillkor i standardavtal" är rätt vanliga.

Du kan även göra en anmäla till konsumentverket här:
www.konsumentverket....en tverket/

Minta2010-05-04 14:07

Problemet är att jag som har en enskild firma inte kan vända mig till Konsumentverket, de hjälper bara privatpersoner. Har man ett eget litet företag måste man vända sig till jurist och betala det själv. Men förhoppningsvis kan de kanske ge råd i alla fall.

Tack HumbleBug.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-04 14:17
Antal inlägg: 3604

Bestrid, bestrid, BESTRID.

Med en tuff attityd brukar man göra sådana här företag spaka och att ta tillbaka sina krav. Samla ihop dina argument, skriv ner dem och ring upp och prata med dem. Tala om att du tycker att deras krav är orimliga och att det inte finns en chans i helvete att du tänker betala ett ruttet öre.

Du måste vara bestämd. Fråga inte OM de tänker riva fakturan utan fråga HUR de tänker meddela att de har tagit tillbaka sina krav (för att du ska ha ryggen fri).

ElectricEye - Ej medlem längre2010-05-04 14:19
Antal inlägg: 3604

Observera att det jag skriver oavsett om du har rätt eller fel i sak. Säg att du har kontaktat en jurist som säger att deras krav är felaktigt.

Minta2010-05-04 14:24

Tack, det ska jag göra. Jag tycker att det är ett bedrägligt förfarande. Hur ska jag kunna bevisa att de inte skickat ett meddelande om att uppsägningen inte godkändes. Jag sökte dem på Bolagsverket men där fanns de inte.

wildman2010-05-04 14:30
Antal inlägg: 3860

Du har ju alltid möjligheten att vägra betala och skicka en bestridan av fakturan. Har du kvar mailväxlingen där du sagt upp avtalet, och där dom säger att dom inte godkänt den. Det kan kännas läskigt, men vet man att man ahr juridiken med sig så är det ju så man får göra. Vet dom med sig att dom inte har belägg för sina krav brukar dom ju ge sig därnågonstans också.
Tycker fortfarande att du borde länka till vilket företag det gäller.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?