Spelrum
Giraffen | 17 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 8 |
Inloggade | 25 |
Mobilspel
Pågående | 19 647 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:22 | |
![]() | Populär-språket Har under senare period noterat bruket av 'check'. När folk gör det kommer jag och tänka på tv-spelsmetodik och armé lingo. Det känns väldigt hypnotiserat i ren krigsanda. Tidigare varianter är 'cool' och 'vännen'. Skall jag analysera det så är det förstnämnda, 'check' i linje med objektiv, vi är ledda nånstans och vi skall bekräfta där vi är. (Fungerar som 'jag förstår medgörligt' i folkmun) 'Cool' fungerade som en form av 'hur man skall vara enligt social norm' .. passar även in i något som kallas 'Doctrine of mental reservation' 'Vännen' som är mellantinget rent evolutionärt, har fungerat för ytliga relationer där man, trots avsaknad av vänskap använt sig av termen för att undvika konflikt och jobbiga dialoger. Det jag närmast kan komma och tänka på rent akademiskt är: Jingoism är en engelsk term för patriotisk chauvinism. Uttrycket härstammar från 1870-talet. En nationalistisk inställning, kombinerad med en fientlig inställning mot andra nationer. På svenska även förekommande i begreppet punschpatriotism. sv.wikipedia.org/wik...i/ Jingoism Kanske kan man ersätta chauvinismen med 'hybris' .. kanske kan man kalla det 'imperial hybris' .. :) Tankar? | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:33 | |
![]() | Att använda ordet "check" innebär att man i grund och botten är strulig. man måste liksom påminna sig själv om rent uppenbara saker. | |
h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:43 | |
![]() | Men vart kommer det ifrån? | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:45 | |
![]() | Typiskt flygplatsspråk. man checkar in och man checkar ut. | |
bulimi3 | 2010-05-09 22:47 | |
![]() | Om man nu har såna språkliga funderingar så antar väl det flesta att människan är en vän av språket,både det skrivna och det talade. Då skriver man väl inte "Men vart kommer det ifrån?" Var är väl korrekt i den frågan? | |
Dyslekso | 2010-05-09 22:48 | |
![]() | i.imgur.com/LgHsJ.jpg | |
ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:49 | |
![]() | jag mår illa när folk säger "jag får hybris" och syftar på att de blir galna. det gör MIG galen. | |
regression | 2010-05-09 22:51 | |
![]() | Dyslekso, imponerande. | |
Dyslekso | 2010-05-09 22:53 | |
![]() | En bild säger mer än tusen ord. ;) | |
h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:56 | |
![]() | Dyslekso, 'life goes on' .. känns som det är en del av vad man kallar 'Change Management' och består av en globalistisk imperial reform-metodik. | |
apbur | 2010-05-09 22:57 | |
![]() | Haha. Vad vore forumet utan dig dyslekso? :) | |
h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 22:57 | |
![]() | Change management is a structured approach to transitioning individuals, teams, and organizations from a current state to a desired future state. Change management (or change control) is the process during which the changes of a system are implemented in a controlled manner by following a pre-defined framework/model with, to some extent, reasonable modifications. en.wikipedia.org/wik...Ma nagement | |
Dyslekso | 2010-05-09 23:05 | |
![]() | Tack apbur. Just i den här frågan känner jag att min discrepancy hubris of "rationalitet" i termer av folkrättslig interrogatory terrorism är alldeles för magnitudinally psychobellicosally complex, och jag måste därför terminera min fortsatta medverkan. | |
bj-olle | 2010-05-09 23:05 | |
![]() | tjavars, det är väl en anglicism som iallfall i mitt liv såvitt jag kan se kommer från hollywood eller amerikanska teveserier. en dandyartad charm konstruerad av 'a puzzle of the idiosyncrasies of style'. det är coolt att säga check ;) | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-09 23:09 | |
![]() | Check låter lika fånigt som "det där har jag kirrat". | |
bj-olle | 2010-05-09 23:14 | |
![]() | 'det där har jag kirrat' är ju jättetufft! nästan lika bra som 'olle klarar skivan' | |
bj-olle | 2010-05-09 23:17 | |
![]() | ha ha, kom förbi ett klipp med christopher hitchens som var taggat "Hitch lays the smack down" ha ha ha | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-09 23:18 | |
![]() | Jag blir lite förlägen när folk uttrycker sig så,bj-olle. | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-09 23:22 | |
![]() | Jag skojade en gång med min fd och sa:Shit pommes frites! DET föll inte i god jord...han tyckte det lät white trash. | |
No 5 | 2010-05-09 23:27 | |
![]() | Om man inte pratar poker så är ju check = kontroll. No news. Cool har väl använts i årtionden. Vännen tycker jag låter antingen lite nedlåtande eller mycket kärleksfullt. Beroende på vem som säger det och till vem :D Pass, Pesetas, P-piller & Pilletter. Check! | |