Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 717 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lillakia | 2010-05-12 17:20 | |
![]() | Avhoppande högstadieelever Undrar om någon har erfarenhet av tonåringar som hoppar av grundskolan, hur det har gått senare i livet bl a..? | |
| Labret | 2010-05-12 18:50 | |
![]() | Jag går själv på högstadiet, men har en del vänner som hoppat. En av dessa har kompromissat, han går i skolan två dagar i veckan och jobbar tre för att i höst börja IV och plugga upp sina betyg. Ingen hit enligt mig, men han verkar trivas! Min andra vännina gick enbart några dagar på högstadiet innan hon hoppade av. Hon tog igen både 7, 8 och 9 under ett år när hon var 17! Började sedan jordbruksgymnasiet och hade hon i sin tur inte hoppat av då, så hade hon pluggat än för att ta studenten 2012. Ska jag vara ärlig, så tror jag inte att det gör så mycket om man hoppar av grundskolan, bara man likjsom, försöker lösa det smidigast möjligt. Att bara hoppa av för att sedan sitta hemma är ju exempelvis inget alternativ.. | |
| bulll | 2010-05-12 18:56 | |
![]() | Det finns inget som heter att hoppa av grundskolan, man har skolplikt tills man är 16 år. Däremot finns det skolvägrande ungdomar och det finns ungdomar som har anpassad studiegång med t ex praktikplats. Vet inte någon studie om specifikt detta men har läst andra studier som visar att skolkare som vuxna i högre grad än andra har problem, t ex missbruk, arbetslöshet, bidragsberoende och även skilsmässa. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-12 18:57 | |
![]() | Det gick bra för Björn Borg, har jag hört. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-12 18:58 | |
![]() | avhoppare av grundskolan har en mkt dålig prognos. sen finns det alltid undantag. jo man kan "hoppa av". skolan kan ge dispens. | |
| honeydevil81 - Ej medlem längre | 2010-05-12 19:00 | |
![]() | Jag har flera vänner som vägrat gå klart högstadiet pga en eller annan orsak! Nu har dom jobb och klarar sig fint alla dom.. Så visst kan det gå bra, även om det är jävligt drygt att behöva läsa in betygen senare i livet! | |
| Gautama | 2010-05-12 19:04 | |
![]() | Klart att det inte är det bästa man kan göra men alla mognar olika och man kan alltid ta igen det när man blir äldre och känner sig motiverade. Men kan rekomendera att det är bra att slutföra grundskolan åtminstonde. Lättare att ta igen bara gymnasiet sen om man önskar. | |
| granit69 | 2010-05-12 19:04 | |
![]() | Jag hoppade av gymnasiet efter ett år.Skulle ta ett sabbatsår för att senare fortsätta studera.Jag har sabbatsår än i dag. 24 år har gått. | |
| Bitte - Administratör | 2010-05-12 19:06 | |
![]() | Jag gick drygt 8 år i 9 an var jag knappast där och det har blivit folk av mig i alla fall,, Ok detta var på 70 talet Bitte | |
| ylven72 | 2010-05-12 19:10 | |
![]() | det kan man ju inte hoppa av väl Då vi har lag på att man skall gå i skolan. | |
| Bitte - Administratör | 2010-05-12 19:12 | |
![]() | Man kan ju fylla 16 år i januari eller tidigt på året och då finns det ingen skolplikt kvar Bitte | |
| E G N | 2010-05-12 19:24 | |
![]() | Min brorsa hoppade av efter halva åttan (förvisso slutet 70-talet) och fick "jobb" på en mack, och det var då inga problem. Han läste aldrig in det han missat, men har klarat sig alldeles kollossalt bra ändå som egenföretagare. Har även en kompis som också slutade i åttan, hon jobbar som chef i ett multinationellt företag idag. Och slutligen, barnens kusin som alltså inte heller gick klart, tar i vår, efter flera år som slö, slapp och likgiltig, examen (med toppbetyg) från en högskola på Åland som 27-åring. Det som behövs är lite driftighet! | |
| Syntax-Fe | 2010-05-12 19:26 | |
![]() | Det går år skogen. De får hoppa mellan låglönejobb, får taskigt självförtroende och blir ofta sjuka eller deprimerade. Många hamnar i missbruk eller vårdas inom psykiatrin. Vad som är hönan och fjädern i detta går ju inte att säga. Men en sak är säker: Kunskap är lätt att bära! Mycket lättare än en ofullbordad skolgång och brist på utbildning. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-12 19:28 | |
![]() | Ja, för varje framgångshistoria finns det väl tio som det har gått åt helvete för. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-12 19:34 | |
![]() | bra inlägg syntax! | |
| felstavad | 2010-05-12 20:24 | |
![]() | det kan gå bra för dem, beror på om det tar för sig i livet. Det kan ju alltid läsa mer på komvux när skoltröttheten gått över.... | |
| granit69 | 2010-05-12 20:58 | |
![]() | Om det finns nåt Komvux kvar då.. | |
| Sote | 2010-05-12 21:03 | |
![]() | Frågan är ju också varför dom hoppar av och vad som kunde ha gjorts för att förhindra det. Mina egna ungar är snart 16 och 18 och har aldrig ens skolkat en enda lektion och då är dom helt vanliga killar-alltså inga sk.plugghästar. Vi har dock alltid varit tydliga med vad som gäller och vad vi accepterar och det har aldrig varit problem. Men jag kanske har haft tur bara-vad vet jag? Min äldste son har under 11 års skolgång fem dagars frånvaro totalt -han har knappt aldrig varit sjuk och aldrig varit ledig heller för den delen. Han har ingen frånvaro alls under sina två år hittills på gymnasiet och det är typ rekord på hans skola..... | |
| Tyllestar | 2010-05-12 21:06 | |
![]() | Altså, att gå i skolan borde vara roligt! Altså, att hoppa av grundskolan, om man inte fullför sin skolplikt så borde man ju göra andra saker, till exempel jobba, städa, ta mycket ansvar. Sedan borde man se till att få slutbetyg i svenska engelska matte. Man borde hjälpa personer utan motivation att hitta gnistan igen. Att lära sig nya saker är kul! Komvux ger ju många en andra chans, men är ju lite tidigt och ganska korkat att sluta aktivera hjärnan som ung. (har ni sett klass 9A?) Såklart det kan gå bra ändå, men man slösar ju bort ganska mycket tid, hellre göra klart och sen kunna göra allt man vill?! | |
| granit69 | 2010-05-12 21:31 | |
![]() | Jag skulle göra allt som stod i min makt för att ha kvar ungen i skolan. Det är inte lätt att veta varför det går snett alla gånger. Sote-Min son hade en frånvaro som överensstämmer med din sons. Han var närvarande men trivdes verkligen inte. Han gick sina 12 år,plikttroget.Ibland undrar jag vad som rörde sig i hans huvud,det måste ha varit en plåga för honom. Vet inte hur många gånger jag suttit i samtal med hans mentorer och diskuterat skolan som ska vara individuellt anpassad. Men min son är inte lättpratad och därmed väldigt svår att komma in på livet. | |