Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 12:43 | |
![]() | Varför äter kristna gris? Judar och muslimar har många regler att rätta sig efter när det gäller vad de får äta och inta äta. Men varför följer inte kristna det som skrivs i tredje mosebok? runeberg.org/bibeln/...03 _11.html | |
| Låftamannen | 2010-05-18 12:48 | |
![]() | För att vårt samhälle har kommit längre än vad en 2000+ år gammal bok förespråkar? | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 12:51 | |
![]() | Det vore kul om någon die-hard-kristen kunde ge en rimlig förklaring. | |
| Dyslekso | 2010-05-18 12:53 | |
![]() | 944 träffar för "why do christians eat pork". | |
| elak kanin - Ej medlem längre | 2010-05-18 12:54 | |
![]() | Därför att vi, till skillnad från muslimer inte anser grisar vara skitiga djur. Tvärtom är grisar något av de mest renliga djuren som finns. Har jag hört. | |
| wildcard | 2010-05-18 12:54 | |
![]() | Det var inte måttligt vad många regler jag har missat! Härmed avsäger jag mig i alla fall räkor, kräftor och krabbor, grisar, kameler(?), alla sorters rovfåglar och fladdermöss, skalbaggar och allt med tassar(trodde haren hade tassar?). Har jag missat något? Tack för tipset, ElectricEye, nu slipper jag undra vad man kan äta i framtiden... | |
| Dyslekso | 2010-05-18 12:54 | |
![]() | www.morocco.com/foru...-p ork.html Svårt att veta hur mycket man ska lita på svar i diskussionsforum dock ... ;) | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 12:56 | |
![]() | Undrar om bokstavstrogna bibelnissar anammar dessa regler? Har vi några sådana här? | |
| Orddräglig | 2010-05-18 13:03 | |
![]() | En gång i tiden fanns det ju verkligen en anledning att inte äta gris, de hade (har?) trikiner och måste alltså tillagas ordentligt och blir lätt hälsovådligt om det inte kyls ner vilket säkert var svårt på den tiden. Har för mig att en av Jesu lärjungar fick en uppenbarelse där han "hörde" att det skulle vara ok att äta all mat... Någon som har bättre koll får gärna korrigera mig... | |
| Sote | 2010-05-18 13:07 | |
![]() | Dom flesta matregler som finns har sitt ursprung i mathygien. Gris är i sig ett känsligare livsmedel som lätt kan bära på div sjukdomar och parasiter och i vårt samhälle finns ju en väldigt bra livsmedelskontoll idag som självklart inte fanns förr och på många håll inte finns idag heller. Man visste självklart redan då att vissa saker var det större riskt att man blev sjuk av och vilket sätt är det enklaste att få folk att lära sig och anamma saker och ting om inte religiösa regler. Om gud säger att man inte får äta en viss sak under vissa förhållanden så gör man heller inte det och man håller sig ifrån risken att bli sjuk pga att viss mat inte funkar bra under vissa förhållanden. | |
| Palini | 2010-05-18 13:07 | |
![]() | Är det okej att äta även människokött? Står det nåt i Bibeln om det? | |
| Sote | 2010-05-18 13:09 | |
![]() | Hade faktiskt ett barn på dagis för många år sedan som hade en lååång lista över förbjuden mat och där ingick bla insekter av manligt kön(tror jag att det var) . Två frågor kom ju upp direkt-hur ofta äter man insekter och hur sjutton vet man vilket kön dom har? | |
| Stjärtmesen | 2010-05-18 13:10 | |
![]() | Efter googling hittade jag wiki.answers.com/Q/W..._f orbidden och där fanns citatet "The majority of Christians believe that the laws do not apply to them and that this law, along with others, passed with the sacrifice of Christ." Själv äter jag inte kött alls, just eftersom jag är kristen. Dock vill jag inte bli talesperson för jordens samlade kristenhet, tack. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 13:14 | |
![]() | Det låter ju som en efterkonstruktion, bara för att de kristna var sugna på en varmkorv med räksallad. Varför, Stjärtmesen, skulle det faktum att du är kristen vara en anledning till att inte äta kött? Gud verkar ju tycka att det är helt okej (så länga man äter rätt sort). | |
| Stjärtmesen | 2010-05-18 13:16 | |
![]() | Svårt att svara på i ett foruminlägg. Du kan läsa en bok som heter "Varje varelse ett Guds ord" av Strindlund och Spalde som handlar om kristen etik i fråga om djur. www.adlibris.com/se/...91 88552608 | |
| m-70 | 2010-05-18 13:36 | |
![]() | Vi äter gris och allt annat bara för att Gud sa att det var ok. Läs i Apostlagärningarna kapitel 10 och från vers 9. Det gäller inte bara mat utan även människors värde. Vi kan inte anse oss för mer är någon annan alla är lika värda i Guds ögon och då skall de även vara det i våra ögon. | |
| Schweutsch | 2010-05-18 14:05 | |
![]() | Därför att kristendomen redan för länge sen spred sig norrut där det var kallare och man kunde äta gris utan att bli sjuk och att den invanda traditionerna norrut var starkare än den nya religionen. Man upptäckte helt enkelt att det inte fanns något behov av de flesta av bibelns hygienregler i de nordliga länderna. Många kristna araber äter inte heller fläskkött. | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-05-18 14:26 | |
![]() | För att det är gott. Menar, falukorv? Nomnom. | |
| ANDERStG | 2010-05-18 14:39 | |
![]() | "Det andra förbundet..."? Någon teologiskt skolad? | |
| bj-olle | 2010-05-18 14:50 | |
![]() | electric eye, i.imgur.com/SJXqZ.jpg annar är det bara att plöja mose lag. där hittar du citat nog för flera trådar tror jag. predikaren 7:27 är annars en bibelcitatklassiker www.bibeln.se/las/2k...re d%207:27 eller när jesus till synes helt utan anledning förbannar ett fikonträd. historien finns i två evangelier. matteus 21:19 www.drbo.org/chapter.../4 7021.htm och markus 11:13-14 www.drbo.org/chapter.../4 8011.htm eller varför inte lite vad som helst av paulus där hans kvinnosyn kikar fram. killen har skrivit typ halva nya testamentet, så det finns gott om text. klassikern i sammanhanget är första korintierbrevet 14:33-35 www.bibeln.se/las/2k...20 14:33-35 och vad kan man lära sig om dna och avel av bibeln? i första mosebok står det hur man kan få roliga mönster på sina djur genom att låta dom titta på grenar och kvistar när de har sexy-time www.bibeln.se/las/2k/1_mo s och den här lite lätt störande historien kan man ju rådslå och säga sin mening om... www.bibeln.se/las/2k...20 19:22-30 ska jag fortsätta? vill man hitta en massa konstigt skitsnack att citera för att vara tjorven-jobbig mot kristna, och gnälla om en massa historier som är halvtannat millenium år gamla som kristna som lever nu får ta skiten för så är bibeln en outsinlig källa till skadeglädje! som tex när en snubbe bajsar på sig medans han dör! domarboken kapitel 3, vers 23-25 www.drbo.org/chapter.../0 7003.htm | |