Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade33
Mobilspel
Pågående18 774

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2010-05-18 18:13
Antal inlägg: 1457

Pitbull farlig eller ej
Jag har ju inte så mycket att göra på dagarna så jag funderar lite för mycket.
Så jag funderade på rasen pitbull. varför kallar man alla farliga hundar för Pitbull? är det av okunskap eller vad beror det på?
Jag hade en pitbull som var den underbaraste i världen hon var lugn snäll tillgiven och blev aldrig arg,
Jag tror inte att det är rasens fel att de blir aggressiva utan uppfödarens fel, ingen som föder upp hundar avlar på de hundar som visar tendenser till aggressivitet.

Men med pitbull gör man det för att få stöddiga hundar, och det har delvis förstört rasen, sen är det ju fel människor som köper hundarna av fel orsak.

det är en underbar ras. finns inga andra hundar jag skulle vilja ha. men vad tycker du?
(jag vill naturligt vis INTE hänga ut alla uppfödare finna fantastiska uppfödare med)

aviga ellen - Ej medlem längre2010-05-18 18:19
Antal inlägg: 3

Jag har träffat på båda sorterna – alltså snälla, trevliga och otäcka. Min hund blev attackerad av en när hon var bara en liten valp, det hade kunnat gå riktigt illa.
Men ja, jag tror att det har blivit ett samlingsbegrepp för "otäcka hundar".

Lillstölla2010-05-18 18:22
Antal inlägg: 23831

Beror väl på två faktorer om en pitbull är farlig eller inte, hundens psyke och vem som äger hunden.
Även en Golden Retriver ( som exempel) kan ju flyga på folk och få utbrott om den har instabilt psyke.

Så just pitbull som ras bara rätt upp och ned tror jag inte är farlig.

apbur2010-05-18 18:24
Antal inlägg: 9699

Det är blandraserna som oftast kan bli farliga. När man blandar kampvilja med skärpa=dödsmaskin.

SuperGreta2010-05-18 18:26
Antal inlägg: 216

Jag håller med LillStölla lite här..

Visst beror det på hur hunden uppfostras. Men samtidigt kan man Aldrig ta bort en hunds instinkt å mentalitet.

Hur väluppfotrsad en "kamphund" än är.. Kan den vända på en femöring när Fel sak händer..

fd ak1990 - Ej medlem längre2010-05-18 18:26
Antal inlägg: 56

Man kan inte ranka vilken hundras som är farligast utan det beror helt på ägaren hur hunden uppfostras

-Nephelia-2010-05-18 19:21
Antal inlägg: 1217

apbur: visa gärna vad du baserar det uttalandet på.

-Nephelia-2010-05-18 19:21

..statstik eller liknande menar jag.

Sweeety2010-05-18 19:23

Nej eller hur! det är hur den fostras som det beror på, ägaren..

Sweeety2010-05-18 19:23

Nej eller hur! det är hur den fostras som det beror på, ägaren..

Sporten42010-05-18 19:26
Antal inlägg: 238

Ovtjarkan är riktigt obehaglig. Har varit med när oskyldiga attackerats i österled.

Liinda012010-05-18 19:30
Antal inlägg: 105

Tvärtemot vad många tror så e pitbull en väldigt tålig å kärleksfull hund.
Å dom har väldigt lätt för att lära vilket kan bli farligt när den hamnar i fel händer.

Har själv en pitbull-amstaff å hon e världens snällaste å keligaste.
Det bästa hon vet e att kela å bara man går in på toaletten så blir hon överlycklig när man kommer ut igen.
Hon har ALDRIG visat den minsta tendens till att va aggressiv.

Självklart hänger det till största delen på ägaren.
Det gäller att va tålmodig å uppfostra hunden med disciplin.
Hundar e flockdjur å du måste visa att det e du som bestämmer, du som e flockledaren.

dgeo27 - Ej medlem längre2010-05-18 19:33
Antal inlägg: 450

den är inte farlig,alla hundar är farliga i fel händer,men bara media som förstorar upp allt när de händer nåt med den rasen iblandad,står tex aldrig att en golden biter..för de gör den garanterat den med

le-lou2010-05-18 19:41
Antal inlägg: 17496

problemet är väl inte om en pitbull är farlig el inte, alla hundar kan bli farliga i både "rätt och fel händer". Hur många hundattacker efterföljs inte av ett "han har aldrig visat sådana tendenser NÅGON gång innan??"
Hm.
Dock blir utfallet av en pitbullattack och en golden retriver attack lite olika. Och det är bara att titta på vad en pitbull avlas på och för för att förstå hur det hänger ihop. Så nej det är inte rasens fel - men skaffar man sig en sån ras så måste man begripa att det finns mer i dem än bara kel och knähund. Och det är inte så ballt att få det utlöst.

le-lou2010-05-18 19:41
Antal inlägg: 17496

och jag håller helt med vad apbur skrev.

Mamik2010-05-18 19:43
Antal inlägg: 278

Jag håller med apbur, kamplust + skärpa blir en farlig hund.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en blandras, men risken är större.
Hur många blandrasuppfödare har MH-testat sina hundar före avel?
Om de har det kan de läsa protokollen?
Kan de göra en korrekt bedömning i arvsanlagen?

Det finns tillräckligt många okunniga uppfödare på renrasiga hundar, men de har åtminstone en rasklubb med avelsrådgivning att luta sig mot.

Jag har själv tagit emot en blandras (helt emot mina principer, men den behövde ett hem) av blandningen schäfer/rottweiler. Uppfödaren har troligen tagit sin egen, trevliga tik och parat med grannens trevliga hane. Denna kombination skulle kunna ge just hundar med skärpa och kamplust, och även i kombination med dålig nervkonstitution.

Hur det är med resten av kullen vet jag inte, men med min tik har jag grundligt iakttagit och gjort bedömningen att hon ärvt bra egenskaper ffrån de båda raserna i paritet med varandra.
Hennes mentalitet bör ligga på samma nivå som en riktigt bra schäfertik.

Det ska bli kul att se om jag kan få upp henne på ett MH och se hur korrekt min bedömning är. Hon måste bli ett år först bara.

Mamik2010-05-18 19:47
Antal inlägg: 278

Jag glömde grundfrågan: En bra pitbull i rätt händer är inte farlig.
Tyvärr kan en bra hund förstöras i fel händer och då kan den bli farlig.

Jag har sett allt för många exempel på detta med rottweiler.

Sporten42010-05-18 19:51
Antal inlägg: 238

Det enklaste sättet är dock att förbjuda potentiellt farliga raser.

Liinda012010-05-18 19:55
Antal inlägg: 105

Tycker bara att kamphundar har oförtjänt dåligt rykte.
Vet hur många som helst som har såna men ingen som har haft det minsta problem.

Min pitbull/amstaff går utomordentligt bra ihop med andra hundar å hon älskar varenda människa hon träffat.

-Nephelia-2010-05-18 19:58

le-lou: Lätt att hålla med men jag vill se statistik på att just blandraser är farligare än renrasiga hundar.

Och visst, pitbull har andra fysika förutsättningar än golden men båda kan ha ihjäl både ett barn eller en annan hund, utan problem. Nu tog du som exempel den mesigaste rasen av alla, det finns hundratals andra raser (rena raser) av vilka många kan bli och har blivit lika farliga som just pitbull. Det har inte alls särskilt mycket att göra med vilken ras det är, och aldrig har jag sett eller hört, att blandraser skulle vara det farligaste av allt, däremot finns hur många idioter till hundägare som helst, som lyckas förstöra sina hundar oavsett hundras.

De mest aggressiva hundar jag har träffat, är småhundar, men det ursäktas alltid med att dom är just små. Fast nog är även små hundar otäcka när dom beter sig så, och småbarn kan få rejäla skador även av en galen papillon. Vidare har jag träffat på diverse renrasiga stora hundar som jag inte hade velat möta ensam i en gränd, bland annat schäfer, collie och rottweiler, som haft ägare som inte fattat ett dyft om hunduppfostran och haft noll pli på sin jycke. Men aldrig, aldrig har jag stött på en blandras eller pitbull som varit agressiv på det sättet. Och då kryllar det av dom bägge i området där jag bor.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?