Spelrum
Giraffen40
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 714

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ewokerna74 - Ej medlem längre2010-05-19 02:06
Antal inlägg: 323

arbetsgivarintyg
När man slutar sin anställning, av vilken anledningen det nu må vara, så har arbetsgivaren enlig lag skyldighet att skriva ett arbetsgivarintyg som talar om när man slutat, varför man slutat, om de har erbjudit mera jobb och hur många timmar man har jobbat per månad.
Detta intyg är något som Alfakassan och A-kassan kräver för att räkna ut rätt ersättning.

Nu till problemet: När arbetsgivaren VÄGRAR skriva ett sånt intyg, vad gör man då? Det finns en lag som säger att de ska skriva ett, MEN gör de inte det så får de ändå ingen påföljd!! Alltså en helt verkningslös lag!! Den drabbar bara arbetstagaren som inte får någon ersättning!

Facket har nu skrivit till dem och bett dem skriva på, ett intyg som de skickade som var färdigifyllt, men de har inte ens svarat!
Det drabbar ju den som blivit arbetslös eftersom den inte kan få någon ersättning utan detta intyg, så vad gör man?? Någon som har något bra tips hur man kan göra?
Och NEJ, det går inte att prata direkt med dem, det har vi redan provat. Blev muntligt lovade ett arbetsgivarintyg som aldrig dök upp. Sedan har jag påminnt dem 2 ggr utan resultat.

Eiralicious2010-05-19 02:12
Antal inlägg: 41

Väldigt bra fråga.
Min sambo har exakt samma problem nämligen...

Mindymoo2010-05-19 02:36
Antal inlägg: 1743

Jisses, kom just på att jag inte fick något AG-intyg!
Men det måste ju vara så att fackets jurister kan hitta något sätt?

ewokerna74 - Ej medlem längre2010-05-19 04:15

Mindymoo: I det här fallet har personen inte fått några lönespecar alls på 18 månader och då kan facket inte heller skriva ut ett intyg. De måste i så fall ansöka om att få sätta företaget i konkurs, vilket är gjort nu, men de verkar inte bry sig om det heller!

ylven722010-05-19 07:33
Antal inlägg: 60

Inga lönelappar? Då är det ju som om han skulle jobbat svart. Hoppasdet löser sig.

niala222010-05-19 09:27
Antal inlägg: 796

Vad är det för j-a jobb? Blir galen på sånt!

wildcard2010-05-19 09:32
Antal inlägg: 1966

Jag funderar över varför man inte går till facket om man inte får lönespecar...på 18??? månader, vet man inte att det är stor risk att man jobbar svart då? Eller var det ok så länge man själv inte drabbades av problemen?

Nu finns det risk att arbetsgivaren hävdar att "personen" inte har arbetat där och då kan man se sig i månen efter att få stämpla och det är klart: om man i ett och ett halvt år har "gått med på" att jobba svart, då har man bäddat som man ville ligga, kanske? Eller så skulle "personen" ha bytt lakan för länge sedan, kanske?

-Niskanen- - Ej medlem längre2010-05-19 09:37
Antal inlägg: 263

Hopplöst..

Hillegnu2010-05-19 09:56
Antal inlägg: 710

Kanske läge att kolla upp om skatteinbetalningar gjorts på dig från arbetasgivaren

elsa89 - Ej medlem längre2010-05-19 13:05
Antal inlägg: 505

Inte för att det hjälper så här i efterhand: men se till att skaffa ett AG-intyg när du anställts, på en gång. Kräv det, då vet du att du inte står där när jobbet är över utan ett intyg.

elsa89 - Ej medlem längre2010-05-19 13:11

De sanktioner som finns i lagstiftningen är möjligheten att väcka talan mot sin f.d. arbetsgivare. Det är emellertid en ganska omständlig och tidsödande process. I många fall är det dessutom så att arbetsgivarens försumlighet inte bedöms ha lett till en sådan ekonomisk skada så att skadestånd beviljas. För att öka pressen på arbetsgivarna att fullfölja sina skyldigheter överväger riksdagen just nu att införa en form av vitesförfarande (om jag inte minns fel).

wildcard2010-05-19 13:15

elsa89: du menar nog ett anställningsavtal. Det är bra att ha, definitivt! Där ska väl bland annat stå vad ens arbetsuppgifter är, hur mycket man skall arbeta (hel/deltid) och vilken lön man har. Ett arbetsgivarintyg ska man få när man inte längre är anställd. Där står det hur länge man varit anställd, hur mycket man jobbat varje månad och varför anställningen upphört/om fortsatt arbete erbjudits men nekats mm.

Om man inte fått lönespecar på 18 månader, så har man förmodligen inte betalat skatt. Det är inte säkert men som Hillegnu skriver så är det läge att kolla upp det.
Om man inte fått lönespec EN månad och arbetsgivaren vägrar att fixa det, så bör man kontakta facket så att de kan stöta på arbetsgivaren. Detta är ens eget bevis på att man har arbetat, hur mycket man arbetat, hur mycket skatt man har betalat och hur mycket semester man sparat in/förbrukat.

wildcard2010-05-19 13:17

...men du verkar ju kunna en hel del, så det behövde jag inte påpeka för dig...
=)

ewokerna74 - Ej medlem längre2010-05-19 20:53

Det är INTE ett svartjobb, tvärtom är det ett jobb som är "sponsrat" av AF då det är en lönebidragsanställning!! Alltså arbetsgivaren har fått 80% av lönen i bidrag för att anställa den här personen. Att h*n själv inte reagerat över lönespecarna har att göra med att personen i fråga har ett lättare handikapp, som gör att såna här saker liksom faller bort... De är inte så viktiga i den här personens värld. Det var bara såå kul att få ett jobb!!
På skatteverket är arbetet redovisat med årsinkomst och dragen skatt så allt sånt stämmer, annars hade jag inte ens bemödat mig med att försöka hjälpa till!!

Har pratat en hel del med facket om det här och de kan inte hjälpa på annat sätt än att skicka påstötningar till arbetsgivaren. Till saken hör att företagets såldes i slutet av januari och den här personen sades upp första veckan i februari, vilket gör att varken den gamla eller den nya ägaren tycker att det är "deras sak".

Vad jag tycker är skit är att A-kassan/alfakassan är så stela just när sånt här händer! Som person kan man inte få rätt, trots att man har anställningsbevis och det finns papper på AF som talar om att det var en heltidsanställning med si och så mycket i lön och ändå kan de inte ge sig utan KRÄVER ett arbetsgivarintyg!

Imorgon är sista dagen att komma in med arbetsgivarintyget och det lär ju inte hända att h*n får ut det. Trist när h*n har betalat avgiften till alfakassan och sedan inte får någon ersättning, inte ens den lägsta i väntan på ett ev arbetsgivarintyg. Det är ju inte den här personen som gjort fel utan arbetsgivaren!

elsa89 - Ej medlem längre2010-05-19 20:59

Såvitt jag vet så är huvudregeln att den nya arbetsgivaren övertar den gamla arbetsgivarens förpliktelser, så personen i fråga är troligen skyldig att utfärda intyget och kan inte skylla på att denne är ny ägare.

ewokerna74 - Ej medlem längre2010-05-19 21:02

Jo, men det är ju de som vägrar!!! Och de händer ju inget med dem om de skiter i det. Vi har pratat med de tidigare ägarna och de har muntligt lovat att de ska fixa det, men har sedan skitit i det trots påminnelser.

elsa89 - Ej medlem längre2010-05-19 21:05

Jag förstår. Men båda är alltså lika omöjliga?

ewokerna74 - Ej medlem längre2010-05-19 21:09

japp. Facket har skickat brev till de nya, eftersom det är deras ansvar, i 2 månader och inget händer. De har varit kallade till förhandling och uteblivit. De har blivit delgivna och inget händer..
Nu har hon på facket ansökt (eller vad det heter) om att få sätta företaget i konkurs!! Få se om de reagerar på det då..

Alvas pappa2010-05-19 21:11
Antal inlägg: 65

Vem betalar lönebidraget? Ams eller FK? Kan det vara en väg att gå?
Om AG inte sköter sina åtaganden så ska de hamna på den svarta listan men det hjälper knappast personen i fråga....
Hoppas det löser sig iaf !

elsa89 - Ej medlem längre2010-05-19 21:21

Som sagt så utredde regeringen om de skulle inför en slags vitessanktion 2009. Men det har alltså inte trätt i kraft ännu alternativt inte blivit något av då? För det borde ju en fackligt anställd veta. Fråga henne om det annars!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?