Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
41
Inloggade85
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Solbro2010-05-19 16:13
Antal inlägg: 10

Livet i en fågelholk
Om någon är intresserad av att se hur livet i en fågelholk ser ut så ta en titt, live dygnet runt =)
www.birdhouseinliatorp.bl ogspot.com

felstavad2010-05-19 17:59
Antal inlägg: 62

Hahha vilket roligt inlägg. Ja när man har för mycket tid att spändera kan man just titta in din länk. Söta var de små liven ivf. :)

Solbro2010-05-19 18:32
Antal inlägg: 10

Framför allt för barnen, det är inte varje dag man får möjligheten att kika in i fågelholken =)

blue_moon2010-05-20 11:32
Antal inlägg: 9713

Mysigt att få följa talgoxungarnas tillväxt! Intressant att se hur föräldrarna turas om att mata dem och hur de "städar" bort deras bajsbollar. Såvitt jag kan se är det åtta småttingar som trängs i boet.

blue_moon2010-05-22 04:01

Här en länk till en blåmesholk i England med två nästan flygfärdiga ungar. Spännande att se hur de förbereder sig för livet i stora världen.

www.ustream.tv/chann...ne stbox/v3

ankanka - Ej medlem längre2010-05-22 10:33
Antal inlägg: 211

hehe dom i liatorp va ju skitsöta ju. värsta livet när jag kikade på dem, såg ut som dom satt och skallade varandra. Kommer jag nog kolla fler gånger på.

blue_moon2010-05-26 17:31

Nu har jag sett blåmesungarna lämna boet, den mindre kl 16:25 och den större en minut senare! De satt faktiskt tre dagar över tiden i boholken och blev matade in i det sista!

Mycket intressant att följa ungarnas aktiviteter idag. Den större satte sig ibland på den mindre och nöp i hans fjädrar. De "pussade" varandras näbbar och plockade sig frenetiskt. Så vilade de en stund. Sen for de runt och bökade i bomaterialet, gjorde små flygturer till fönstret och slutligen även till bohålet. Flög upp och dök ner, gång på gång. Den större var mest aktiv och jag trodde han skulle lämna boet först.
Nu är båda ute. Bara att önska dom lycka till i den stora världen.

Mamman kom strax efteråt med mat i näbben (såg det ut som). Hon plockade lite i boet innan hon for ut. Hoppas hon ser att ungarna finns
i närheten och kan klara sig själva. Sen är det dags för nästa kull?

blue_moon2010-05-26 18:38

Roligt att se att alla 8 talgoxungarna i Liatorp lever och är pigga! De har nu hunnit bli 9 dagar gamla, utom den minsta som är 1 dag yngre.

www.birdhouseinliato...gs pot.com/

blue_moon2010-06-02 11:01

Det kyliga vädret och bristen på insekter har tyvärr minskat ungarnas antal till tre. Idag fyller de 16 dagar. Nu får vi hoppas att de klarar sig!

Talgoxungarna i Kvitterholken lämnade boet tidigt i morse. Jag kollade deras flygförberedelser under flera timmar igår kväll, men de resulterade endast i att ungarna blev trötta och somnade!

Nu har jag fått tips om en annan talgoxholk med tre ungar som idag fyller 1 vecka. De pysslas om på heltid av en ensamstående mamma.
Pappan har inte synts till på ett tag. "Ryktet går att han skaffat en yngre tjej på ett år och flyttat till Småland. Vi funderar sätta in en kontaktannons i tidningen "Hänt i Holken" lydande: "Blivande talgoxemamma i sina bästa år söker stilig herre (ej domherre) som är verbal, trogen och barnkär. Svar till: -Du står för middagen."
www.lenassida.se/sida2.ht ml

LisaLong2010-06-02 11:13
Antal inlägg: 2725

Va kul att se:) Har funderat själv ett tag på att göra en sån web cam, kanske till nästa år:) Våren kom så snabbt i år att man inte hann innan min holk blev ockuperad av ett blåmespar....kvittar som bara den ur holken nu:)

blue_moon2010-06-02 11:24

Grattis till hyresgästerna! Då kan du åtminstone följa deras förehavanden från utsidan och har du tur så kan du få se när ungarna lämnar boet. :)

LisaLong2010-06-02 16:57

blue_moon ja dom är så underbara dom små blåmesarna, så duktiga föräldrar. Men ska man inte missa när ungarna "flyttar hemifrån" får man väl sitta på altan 24/7 heheheheh

blue_moon2010-06-03 12:08

Mer spännande än alla dokusåpor i världen! Talgoxföräldrarna har fullt upp med att mata sina ungar och hjälpa dem med deras toalettbestyr. Det ser roligt ut när de små lyfter på rumpan och pressar ut en vit bajsboll, som föräldern genast tar i näbben och flyger iväg med. Nu dröjer det inte länge innan bebbarna lämnar boet. De gör små flygförsök emellanåt, under ivrigt tjattrande.

ger0552010-06-03 12:31
Antal inlägg: 153

Gulliga

blue_moon2010-06-04 09:00

Visst är dom söta! Fantastiskt att få sådan insyn i talgoxars familjeliv och följa utvecklingen från ägg till flygg ungfågel.
I Liatorpsholken är ungarna nu 18 dagar gamla och väntas flyga ut närsomhelst. De matas fortfarande av föräldrarna.
I Viksjöholken fordrar de 10 dagar gamla bebisarna ständig service av sin mamma. Hon är fenomenal på att pyssla om sina små och se till att alla får vad de behöver.

LisaLong2010-06-05 12:02

Lyckades få en bild på mina blåmesar:) Dom är snabba när dom flyger ut och in ur holken:)

bibibox.bloggplatsen.se/

blue_moon2010-06-05 14:28

Fina bilder! Trevligt med egen holk. Jag har också haft en utanför sommarstugan för många år sen. Så mysigt det var att sitta vid frukostbordet och samtidigt se blåmesparet hämta mat till sina små. Vi hade också turen att få se när ungarna lämnade holken på försommaren.

blue_moon2010-06-06 08:46

I morse kl 06:44-46 lämnade talgoxungarna i Liatorp sin holk, 20 dagar gamla. Följda av välgångsönskningar. Saknade av många.
I Viksjöholken dog en unge igår så nu är det bara två kvar. Sorgligt, men livet i naturen är grymt. Bara de starka överlever.

blue_moon2010-06-07 19:07

Denna limerick är tillägnad Sofias ungar, som nu är 13 dagar gamla. Kommer de att lämna holken redan om en vecka som en knapp majoritet av tittarna tror?

Till talgoxholken i Viksjö
står holkolister i titt-kö
för att följa de små
som nu bara är två
och se hur de växer, mon Dieu!

www.lenassida.se/sida2.ht ml

blue_moon2010-06-09 17:50

Dessa 7 talgoxungar i Seattle väntas lämna sin holk när som helst nu!

www.cavitynester.com/

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?