Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 189

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tigera2010-06-01 15:15
Antal inlägg: 545

Kattförsäkring
Jag skulle vilja veta för- och nackdelar med de kattförsäkringar som finns hos olika bolag.

Vill någon berätta om sina erfarenheter av kattförsäkring, hur mycket ni betalar, vad försäkringen gäller för och om ni vet ifall det är mängdrabatt för att man försäkrar 2 st katter?

smörbit2010-06-01 15:24
Antal inlägg: 517

Du skämtar va???

Venatici2010-06-01 15:25
Antal inlägg: 1318

Det finns ju hemsidor där man kan jämföra försäkringar, har jag för mig...

mrsH2010-06-01 15:30
Antal inlägg: 565

Agria är ju de som är riktigt stora på det där med att försäkra djur. Är jättenöjd med de två katter vi har försäkrat där.

Lillstölla2010-06-01 15:35
Antal inlägg: 23831

Folksam är kanonbra! Även de veterinärer jag har varit hos med mina katter och killens katter säger att Folksam är mycket bra, de sa däremot att Agria är mycket krångliga när det gäller att betala vid skador osv.

Tigera2010-06-01 15:47

Jo, det är möjligt att det finns sidor att jämföra priser på, jag har naturligtvis redan googlat lite. Men jag vill gärna ta del av andras erfarenheter, så som mrsH och Lillstölla svarat. Tack för de svaren!! Med lite fler svar kan jag kanske ta ställning.

smörbit: Varför skulle jag skämta?? För att jag skulle tycka att det vore jättekul att behöva välja mellan att betala tusentals kronor eller avliva sonens älsklingar om katterna skulle bli sjuka eller skadade??
Vi har valt att ta hand om dessa katter så nej, jag vill inte riskera att behöva välja.

nettan232010-06-01 15:51
Antal inlägg: 4086

Har djuren försäkrade hos Agria. De täcker inte Forl eller förebyggande vård som kastrering, vilket suger. Men antar att alla bolag har det så?

Annars har jag redan "tjänat" in på försäkringen, senast täckte de stora delar av en gastroskopi med tillhörande prover, det e ju bra :)

teamgrens2010-06-01 15:57
Antal inlägg: 763

jag har agria åt mina två katter. Är jätte nöjd. Har även lagt till den extra försäkringen de har. Och det kostar inte mycket om året.
Har behövt uppsöka veterinär 3 gånger och alla gånger har jag fått ersättning av agria inom 10 dagar.

wildman2010-06-01 15:57
Antal inlägg: 3860

Agria, Folksam och Sveland är de största bolagen på djurförsäkringar idag. Men eftersom jag är lite lätt partisk så nöjer jag mig med att säga att jag tycker du ska titta närmare på dessa bolagen.

wildman2010-06-01 15:58

Agria är jättestörst på gott och ont.

Tigera2010-06-01 16:01

Nettan23: Vad betyder Forl? Förlossning eller?? Ja, det behövs ju inte så "mycket" för att det ska vara helt klart värt att ha den där försäkringen.

Tigera2010-06-01 16:05

Tack för svaren, då börjar jag få en uppfattning om vilka jag ska kolla på.

Ingen som varnar å det bestämdaste för något bolag?

Det finns väl inget bolag som ger någon slags rabatt på steriliseringar av katthonor, va'?

wildman2010-06-01 16:09

Jag tror bara sterilisering ersätts om det är medicinsk betingat för hälsans skull.
Annars tvivlar jag på att något bolag ersätter det eftersom annars skulle ju alla skaffa en försäkring för att betala det, så det vore nog ekonomiskt vansinne för de flesta bolag.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-01 16:11
Antal inlägg: 4050

Intressant tråd.
Vore ju bra om ni som är nöjda berättar varför. Är det så att er försäkring täcker något som inte andra gör är ju det väldigt intressant.

Venatici2010-06-01 16:11
Antal inlägg: 1318

Tigera: Privatpraktiserande veterinärer i på mindre orter tar mindre betalt, åtminstone i mina hemtrakter.

Som Wildman sa så täcker inte försäkringar sådant som inte är medicinskt nödvändigt för djurets hälsa.
Sterilisering pga. livmoderinflammationer skulle försäkringen täcka.

Tigera2010-06-01 16:11

Ja wildman, det låter ju logiskt. Men man kunde ju alltid hoppas... :) Nu får våra honor p-piller, men det sägs ju inte vara bra i längden för katter.

Tigera2010-06-01 16:13

Bra inlägg Larvbrud!

yak55 - Ej medlem längre2010-06-01 16:45
Antal inlägg: 1536

jag har mina katter försäkrade hos agria. betalar ca 50:- i månaden för min huskatt och 60:- för min birma.

Lillstölla2010-06-01 16:54
Antal inlägg: 23831

Jag gav min honkatt p-piller i drygt 1,5 år men sen berättade veterinären att det är inte bra i längden för katten riskerar att få cancer. Så eftersom hon inte skulle ha några ungar så steriliserade jag henne.

Kan inte säga mer om forsäkringsbolag än vad jag fått berättat för mig från olika veterinärer och som sagt så ansåg ju de att Agria var mest krångliga. Jag har enbart bra erfarenheter med Folksam, de har varit supertrevliga när jag pratat med dom på telefon. Hade inget bra år med mina katter förra året, båda blev så pass sjuka att de behövde avlivas. Trots att jag dröjde länge med att skicka in nödvändiga papper så var det inga problem alls, de var snälla och tröstade mig när jag ringde och pratade med dom för att meddela läget med katterna.

Har tecknat livförsäkring för båda de katterna, och var inte några som helst bekymmer med att få den ersättningen.
Har även livförsäkring på katten jag har nu.

Kostar mig ca 600 kronor per år att ha honom försäkrad i Folksam.

Sen som någon nämnde, är billigare att åka till en lokal veterinär. Den jag går till här i Tranås är billigare än när jag varit i Linköping på djursjukhuset där.

hallonblåbär2010-06-01 16:54
Antal inlägg: 64

Har man skaffat djur får man ta det ansvaret att försäkra dom med..
Man får betala som vanligt när det gäller sterilisering,skulle dock katten vara sjuk tex livmoder inflammation så kan man ta detta på försäkringen..men då handlar det om att du sparar kanske 150 kr efter självrisken..
Här kostar sterilisering mellan 750 och 1100 kronor.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?