Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 329

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Källargubben - Ej medlem längre2010-06-20 09:20
Antal inlägg: 665

Svensk film- bra eller bara anus?
Jag har märkt att många väljer att säga att de inte gillar svensk film vilket jag kan tycka är aningen naivt.

Om vi skall vara lite mer sakliga i denna tråd och titta på vad som är skräp och vad som är bra svenska filmer!

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-20 09:21

Kommissarie Späck - Har inte sett den men är lite nyfiken. Fredde Granbergs tidigare skapelser ligger ju varmt om hjärtat, men den här filmen verkar urtöntig. En "seriesjälvmördare"? Det låter urtöntigt.

Är det någon som har sett den som kan ge ett utlåtande?

ankanka - Ej medlem längre2010-06-20 09:22
Antal inlägg: 211

Smala Sussie är ju en grymt bra svensk film. Jag måste se den nu idag bara för det. Tack för tipset, mig själv!

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-20 09:24

Smala Sussie är sjukt bra! Varsågod till dig själv från dig själv ankanka.
Malmros film Bröllopsfotografen är dock inte lika bra :/

Keiward2010-06-20 09:25
Antal inlägg: 471

Dansk film är flertalet ggr bättre..

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-20 09:26

Keiward: det håller jag med dig om, men det får bli i en annan tråd :)

Keiward2010-06-20 09:30

Kan inte nämna en svensk regissör som jag tycker är bra medan Danmark kan skryta med Anders Thomas Jensen och Susanne Bier.

Så i relation till vårt grannland måste nog sv film vara anus :).

Ålandspojken - Ej medlem längre2010-06-20 09:32
Antal inlägg: 226

Men det har gjorts bra svensk film också. Peter Dalles "Skenbart" från 2003 gillade jag skarpt!

ankanka - Ej medlem längre2010-06-20 09:33

så det som är skräp med svenska filmer är alltså att de inte är gjorda i danmark?

Tommy 19792010-06-20 09:35
Antal inlägg: 1192

Det går inte att avfärda all svensk film som vare sig det ena eller det andra. Vem avgör förresten vad som är bra resp. dåligt? Själv älskar jag (med några undantag) Nutleys filmer, men naturligtvis finns det de som inte håller med. Generellt sett kan jag dock hålla med om att dansk film är bättre. De har liksom ett större djup, ungefär på samma sätt som brittisk film skiljer sig från amerikansk. Låter kanske lite flummigt, vet inte om det är någon som förstår vad jag menar? :-)

jonaker2010-06-20 09:35
Antal inlägg: 170

Svensk film är som utländsk film, både bra och dålig.

Exempel: "Den bästa sommaren" är en fantastisk film. "Fucking Åmål" är en röten film som inte borde ha gjorts överhuvudtaget.

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-20 09:35

Ålandspojken: Ja, den är riktigt bra!

Keiward: Du är inte så förtjust i filmer som "Låt den rätte komma in" eller ovan nämnda "Smala Sussie"?

Yrrol är en klar favorit bland svenska komedier.

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-20 09:38

Ja, det är för naivt att säga att svensk film suger. Är det Göta Kanal 3 som man använder som representant. Det finns en hel del guldkorn.

ankanka - Ej medlem längre2010-06-20 09:38

Änglagård-filmerna... jag borde egentligen inte tycka om dem men hur kan man inte göra det liksom?

Ålandspojken - Ej medlem längre2010-06-20 09:40
Antal inlägg: 226

Källargubben: Greppet att gestalta en misslyckad författare som vill alla väl men som klantar till det så till den grad att omgivingen nästan kreverar är genialt! Och där gjorde man en riktigt bra rollbesättning också! Marie Göranzon som förbannad nunna är obetalbar!

Keiward2010-06-20 09:42

Försökte bara svara generellt på en generellt ställd fråga :).

Men visst finns det bra filmer också, exv Ondskan, Låt den rätte... Men majoriteten håller låg kvalité där publiken har oftast varit den breda massan.

JössesRoxtar2010-06-20 09:46
Antal inlägg: 56

modstriliogin är ju det bästa som gjorts tycker jag. "låt den rätte komma in" är helt underbar den oxå.
jag struntar i vilket land filmen kommer ifrån så länge den har bra manus &/eller bra skådespelare.

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-20 09:47

Keiward: Vad var det i "Om vi skall vara lite mer sakliga i denna tråd och titta på vad som är skräp och vad som är bra svenska filmer!" som du inte förstod? :)

Jo men det är ju det som är syftet med tråden Keiward, att plocka fram bra filmer. Mitt syfte framgick kanske inte :/

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-20 09:52

JössesRoxtar: Jag har aldrig sett mods-filmerna, är det typ dokumentärer?

SethGecko2010-06-20 09:53
Antal inlägg: 635

problemet med svensk film är till största delen dialogen. det blir svårt att jämföra med något annat språk, eftersom de flesta av oss har svenska som modersmål och därmed en speciell relation till vårt eget språk, men har ni någonsin sett en svensk film där dialogen är naturlig?

antingen är problemet att vi har alldeles för många teaterutbildade skådisar i Sverige, som överför det teatrala språket till filmen, eller så är skådisarna i Sverige så pass dåliga att de inte kan leverera sina repliker utan att det låter konstlat.

jag har tre svenska favoritfilmer och där tjänar språket på att vara konstlat:
1. Fanny och Alexander
2. Mannen på taket (med Carl-Gustaf Lindstedt och Sven Wollter)
3. Persona

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?