Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 201 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ArgsintEva | 2010-06-25 10:08 | |
![]() | Storhelger och Barn Jag är glad att jag är vuxen och slipper dom vuxnas fylla. Skulle ALDRIG vilja utsätta mina barn för sådant. Som barn hade jag Ångest inför dessa storhelger så som Midsommar - Påsk - Pingst - Jul _ Nyår och även vanliga helger. Då skulle det drickas och bli aggressiv och dum. Jag anser att ett barn ska inte behöva ha ångest för att föräldrar bär sig dumt åt. Jag antar att jag blev skadad av detta som barn därför är jag rätt så Anti mot Storhelger men gör det bästa för våra barn UTAN én massa FYLLA ! Sköt om Er det händer en hel del just i midsommartider. | |
| Bitte - Administratör | 2010-06-25 10:11 | |
![]() | Jag håller med ,, man kan fira en "vit" midsommar om man har barn med ,, Bitte | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2010-06-25 10:18 | |
![]() | mer sprit åt folket | |
| yak55 - Ej medlem längre | 2010-06-25 10:18 | |
![]() | men mindre åt barnen | |
| micro113 | 2010-06-25 10:27 | |
![]() | Jag växte upp och då var det mycket fylla och bråk, misshandel -- och nej jag önskar inte mina något liknande. Mina barn har växt upp och vi har kunnat äta gott, dricka alkohol, skratta, sjunga, och har roligt samkväm med släkt vänner och barn. Mina barn säger att de alltid älskat de storhelgerna vi firade då -- eftersom de fick leka och vuxna fanns överallt, alla hade roligt, ingen blev för full, men det var varm stämning, mysigt och kul. Det fanns alltid någon eller ett par nyktra vuxna utifall att något barn blev sjukt eller skadade sig eller något hände så skulle någon kunna köra bilen och vara helt klar i huvudet. Vi har alltid garderat oss så, och gör fortfarande när det gäller syskonbarn och barnbarn. Med det vill säga att det är skillnad på att ha med alkohol i bilden och att ha med alkohol i bilden. Man kan fira på olika vis. Alkohol betyder inte nödvändigtvis att man förstör helgen för barnen, och att man är en dålig förälder. Barn kan också förknippa fest med roligt och kul. Det handlar om hur man hanterar det hela helt enkelt. Ett tips är dock just, se till att minst en vuxen är nykter så att någon har 100% ansvar för barnen -- denne bör ha körkort om ni är långt från sjukhus. Och givetvis, bli inte fulla, drick med måtta. | |
| Catinka | 2010-06-25 10:34 | |
![]() | Det behöver det ju inte ens vara alkohol inblandat för att barn ska fara illa,så det beror nog inte bara på det. | |
| Pocaloca | 2010-06-25 10:48 | |
![]() | när mina barn var små, hade vi alltid ett "friskt" förhållande till alkohol och såna här fester.....vi hade alla i familjen med, OCH vi vuxna drack gärna alkohol....men mina barn har enbart roliga minnen från detta =) | |
| F_Errari | 2010-06-25 10:49 | |
![]() | Bra artikel om just detta idag: www.expressen.se/deb...ri ges-skam | |
| Pocaloca | 2010-06-25 10:49 | |
![]() | exakt! det är inte alkoholen som avgör det hela | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-25 10:49 | |
![]() | håller med micro. | |
| Pocaloca | 2010-06-25 10:59 | |
![]() | japp! | |
| justforfun | 2010-06-25 11:09 | |
![]() | Instämmer! Bra artikel du länkade till, F_Errari. | |
| Lillstölla | 2010-06-25 12:22 | |
![]() | Jag förstår hur TS tänker och känner, har aldrig upplevt den sortens helger själv men min mamma har gjort det. Kan inte påstå att barn inte ska vistas i samma miljö som vuxna som dricker. Det TS beskriver är ju vuxna som verkligen inte kan hantera alkohol och det ska ju barn självklart slippa. Men om de vuxna sköter sig som de ska så ser jag inget hinder i att de dricker och att barn vistas i den miljön. Har själv vuxit upp med att både föräldrar och släktingar och vänner till mina föräldrar dricker och har aldrig farit illa av det, aldrig någon som betett sig illa och alla, även barnen, har haft roligt på de storhelgerna och festerna i övrigt. | |
| bulll | 2010-06-26 22:48 | |
![]() | Just med anledning av detta har jag varit jättenoga med att samtliga storhelger ska vara alkoholfria för vår del. Nu när dottern är i tioårsåldern har vi luckrat upp detta lite, och kan dricka måttliga mängder även när hon är med. Fast för mig känns det skevt att bli det minsta påverkad i hennes närvaro så jag håller mig för det mesta ändå till mineralvatten och läsk. (Barnfria helger däremot får det gärna slinka ner både vin och drinkar i större mängder, smask) | |
| Smultronet81 - Ej medlem längre | 2010-06-26 22:57 | |
![]() | Barn märker tydligt om föräldrarna druckit. Jag är själv uppvuxen med eländet att på fester se föräldrarna förvandlas till något man inte alls kände igen vanligtvis.. Det var hemskt och jag minns det tydligt än idag!! De slogs inte eller så men jag minns känslan av att inte känna igen mina egna föräldrar, de var så annorlunda o jag blev jättejätterädd varje gång!! Så därför (med risk för att låta som en moraltant) så dricker jag alltid med måtta, de få gånger jag dricker, och de omkring mig är likadana. Sen kan man ju självklart gå ut nåra tjejer o ha kul o om man nu vill dricka mer, men Aldrig inför mina älskade barn, inte på det viset, inte så att dom reagerar på det viset som jag fick göra som liten. Jag är nästan aldrig barnfri så detta blir väldigt sällan. | |
| slånbär | 2010-06-26 23:27 | |
![]() | Skulle aldrig dricka så att mina barn såg mig det minsta berusad. Dricker ytterst sällan öht nästan bara på just storhelger i goda vänners lag. Men jag dricker ytterst lite så lite att jag knappt känner av det alls. Barn ska absolut inte behöva se sina föräldrar påverkade av vare sig alkohol eller annat. Det finns inget positivt som dom kan lära sig av att se sina föräldrar fulla,tvärtom. Dom får framförallt inget "naturligt" förhållande till alkohol som många påstår. Dom kan gärna se att man kan dricka men i lagom mängd utan att bli berusad. | |
| lenty - Ej medlem längre | 2010-06-26 23:29 | |
![]() | ingen sprit = inget problem.. | |
| Minta | 2010-06-26 23:37 | |
![]() | Jag har aldrig velat dricka mig berusad inför min son, det har hänt någon gång och det har han genast märkt och då har jag skämts. Jag har nästan haft ett alkoholtrauma i mitt vuxna liv på grund av alla fester i min barndom .Det var helt normala fester enligt den tidens seder, min far spelade dragspel på dansbanor när han var ung och spelade på alla fester och vi sjöng och man fick lära sig olika sånger, nästan varje helg var det fest. Det byggdes sommarstuga, sedan villa och många hjälpte till vid byggena och sedan skulle det vara fest. På morgonen satt det alltid en eller ett par och drack en öl. Särskilt hemskt var det när damerna blev för runda under fötterna tyckte jag. Men jag var expert på graderna av berusning hos min far, man kunder höra det på dragspelet. I många, många år fick jag ångest av berusade människor och jag kunde inte dricka alkohol själv på många, många år. Jag tappade liksom respekten för en vuxen jag sett full. | |
| le-lou | 2010-06-26 23:47 | |
![]() | Håller med Katrins artikel. Dock dricker jag ytterst sällan själv, enbart för att jag inte gillar smaken av alkohol. | |
| Tess 08 | 2010-06-27 08:07 | |
![]() | Är det verkligen ett sånt stort behov av att man känner att man måste dricka alkohol bara för att det råkar vara midsommar, påsk eller vad det nu är?? Är anledningen till sillens nubbe den att det hör till eller för att min vill åt den varma uppsluppna stämningen? Måste man dricka för att det ska bli trevlig stämning? Jag och min familj grillade för några veckor sedan. Jag och min mor tog varsitt glas vin... en av de få gånger jag druckit alkohol i år. Helnykter midsommar, men det beror på att våra traditioner är att familjen samlas och har det trevligt. Familjen består nästan av fler barn än vuxna :) I övrigt har jag samma regel som micro (?) beskrev... En av oss är alltid nykter och det brukar falla på min lott, men det gör inget då jag inte känner att jag behöver alkohol för att slappna av eller ha kul och det känns inte som en uppoffring att avstå. | |