Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 113

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LisaLong2010-06-29 08:36
Antal inlägg: 2725

Allt för turismen
Vad anser ni gränsen ska gå när det gäller att öka inflödet av turister i olika länder?
Anser ni detta okej?
resenyheter.msn.se/n...od ja-3085/

För mig som djurälskare mår jag bara illa...

Dogface2010-06-29 08:42
Antal inlägg: 197

känns som att det finns värre saker att oroa sej om...

LisaLong2010-06-29 08:44

Dogface ja det finns det väl alltid, men nu tänker jag på turism och gränser, så du får gärna skriva din åsikt

dgeo27 - Ej medlem längre2010-06-29 08:53
Antal inlägg: 450

japp insekter och sånt är inte djur för mig

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-29 09:11
Antal inlägg: 547

Skulle du hellre vilja ha dem, spindlarna.. och inte turisterna ;) , hemma hos dig LisaLong?

För mig spelar det ingen roll. Det handlar säkert om fattiga människor som funnit ett sätt att få ihop brödfödan och då stör det mig inte nämnvärt. Sedan att just insekter/ spindlar "inte är djur för mig" kan jag hålla med dgea27 om. :)

Smussel2010-06-29 09:58
Antal inlägg: 153

På Curacao äter de Iguanor, men inte för att locka turister utan for att det är gott och näringsrikt. I Sverige äter vi kräftor...

Måns_E2010-06-29 10:00
Antal inlägg: 12046

Jag vet inte men

"Spindeljakten är inget som marknadsförs tydligt mot turister, men den som befinner sig i spindeltäta trakter brukar bli erbjuden av lokalbefolkningen att följa med. "

Tyder ju inte på att det är något som Kambodja bygger upp sin turistnäring runt. Annars så är det väl inget direkt fel att äta spindlar? Att jaga spindel kan jag inte se är mer moraliskt fel än att fiska abborre.

le-lou2010-06-29 10:04
Antal inlägg: 17500

Det är ju jakt och det utförs ju i Sverige också.

LisaLong2010-06-29 10:15

Detta var ett exempel eftersom jag såg det idag, men det finns ju betydligt vidrigare sätt vissa länder jagar djur på mycket för turisterna.
Vad jag kanske egentligen vill komma fram till är vart drar man gränsen? Tex i Thailand finns det mycket barnprostituation som lockar tursiter.

Så det är inte jakt i sig jag vill prata om och inte vad som händer i sverige.

gottmix71 japp jag skulle hellre ha spindlarna hos mig än turisterna:)

ANDERStG2010-06-29 10:30
Antal inlägg: 7560

Gränsen går någonstans mellan barnprostitution och att bjuda på spindel. Precisera frågan lite.

wildcard2010-06-29 10:32
Antal inlägg: 1966

Vi lockar ju hit turister med licensjakt på storvilt. Älgar, rådjur, kronhjortar mm. En del hålls i hägn för jakten, en del jagas i "riktiga" skogen... Vad är skillnaden? Att det är lätt att sitta i välbärgade svea rike och ha moraliska synpunkter på vad andra länder får göra...

Jag tycker visst att det är jämförbart, jag äter viltkött, de äter spindelkött. Det är dock inget jag skulle delta i om jag var i Kambodja men jag tycker att det verkar helt OK, så länge de inte utrotar en hel djurgrupp eller att det ställer till med stor oreda i ekosystemet.

Sexturism, förresten, där går definitivt gränsen för mig.
Att som turist klampa omkring med plastdojjor på korallrev är helt galet.
Att flyga helikopter lågt över skyddade naturområden tycker jag inte heller är OK... kommer inte på något mer just nu...

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-06-29 10:48
Antal inlägg: 1821

Sexturismen är väl heller ingenting som Thailand heller officiellt stoltserar med för att locka turister till sitt land.

bujum2010-06-29 11:50
Antal inlägg: 1750

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att åka till Thailand av helt andra skäl än sexturismen. I Thailand har de en hel del shower för turisterna där de använder sig av utrotningshotade djurarter t. ex primater. de som är ansvariga för dessa shower är inte heller speciellt kunniga när det gäller det mest elementära i djurskötsel. Detta är rent djurplågeri och dessutom starkt bidragande till utarmningen av vår natur.
Annars så finns det faktiskt jakt som är bra för artrikedomen och för människorna i de länder det förekommer.
I t.ex Botswana som är ett helt underbart land förekommer en del ödeläggelse av plantager av elefanter. Elefanterna är vanedjur och det är samma individer som kommer tillbaka och förstör gång på gång. När myndigheterna vid såna tillfällen ger tillstånd att fälla det speciella djuret händer det att jakten säljs till någon rik utlänning. Detta blir en ren vinn-vinn situation. Måste tillägga att elefanterna inte på något sätt är utrotningshotade i Botswana.
Pengarna går ofta till naturskydd och det blir så att alla människor tjänar på att bevara naturen för då kommer turisterna och folk får en möjlighet att tjäna lite pengar.
Jag vill bara med detta belysa att all jakt inte är av ondo. I andra länder i Afrika finns för många elefanter och jag som varit där nere en hel del och sett vilka skador på naturen som en onaturligt stor elefantstam kan orsaka vet att andra djurarter blir lidande.
Skulle kunna skriva mycket mer om detta ämne men nu har jag annat att göra.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-29 11:55
Antal inlägg: 4050

Gränsen går när tyskar kommer hit och skjuter hjort. Var det en så svår fråga?

LisaLong2010-06-29 12:53

Bujum självklart besöker folk Thailand som inte är där för sex. Sen när det gäller Elefanterna (som jag håller mycket om hjärtat, ett av mina favoritdjur) måste jag ändå säga att min känsla för dessa vackra ståtliga, känsliga och förestående djur är starkare än till böndernas plantage, elefanterna var där innan bönderna, men det är "min" känsla:) men jag förstår hur du menar.

Steve nej inte är det det, men oavsett så förekommer det ju.

När någonting händer i Sverige ska det bojkottas både hit och dit, men när det gäller andra länder åker vi svenskar dit och ser det vi vill se och blundar för det hemska.

Wildcard synpunkter har väl alla rätt till, sen om hjortar skjuts av turister eller svenskar spelar inte så stor roll egentligen kanske (även om jag är helt emot all jakt) Om dom ändå ska skjutas.

Men att fritera spindlar bara för att det är "kul" anser jag vara lite sjukt.

Och till er som inte "anser" att det är djur vill jag bara tala om att det ÄR djur:) Även om man inte förstår dom eller man inte tycker om dom:)

bujum2010-06-29 13:05

Hm Lisa Long; Det är inte frågan om böndernas plantager eller elefanter. Det är är frågan om grundlaget för allt djurliv. Finns det för många elefanter så förstör de naturen. Detta i sin tur leder till svält för alla - inte minst för elefanterna själva. Det finns inte utrymme för hur många som helst. Jag vet. Jag har sett vad elefanterna kan göra - och nu menar jag inte vad de gör med plantagerna. Det som tidigare varit frodig skog blir till öken när de är för många. Hela biotopen blir förstörd och den naturliga balansen rubbas.
Kan man då sälja jakt till rika människor för att bevara all natur och allt djurliv så kan ju inte det vara av ondo. Elefanterna i Afrika är inte längre utrotningshotade. Det är däremot geparden,vildhunden, den bruna hyenan, och de flesta gamar bara för att nämna några.
Detta var bara ett förtydligande efetrsom essensen av mitt tidigare inlägg tydligen inte hade gått fram.
Vad det gäller Thailand så tror jag inte du läste vad jag skrev åtminstone förstår inte jag vad du menar med din kommentar ang mitt inlägg.

LisaLong2010-06-29 15:48

Jag bara höll med dig att det största antalet som åker till Thailand inte åker dit för sex.

Och varför tror du elefanterna förstör? kan det kanske bero på att människan sprider ut sig så deras mark blir mindre?

LisaLong2010-06-29 15:50

Den afrikanska elefanten är mer talrik än den asiatiska men den har på grund av tjuvjakten efter elfenben minskat dramatiskt i antal. Från över 1,3 miljoner djur under sent 1970-tal till ungefär 500 000 idag. Vissa elefantpopulationer, speciellt i södra Afrika har visat tecken på återhämtning under de senaste tio åren, men fortfarande återstår flera hot mot den afrikanska elefanten.

wildcard2010-06-29 15:56
Antal inlägg: 1966

LisaLong: Jag förstår ändå inte skillnaden, äter de inte upp spindlarna? Friterar de dem och sedan kastar bort dem?

Jakt i hägn är förresten ren nöjesjakt som jag ser det.

bujum2010-06-29 16:07

Visst har det att göra med att folk har brett ut sig och elefanterna inte har lika stort livsutrymme som tidigare. Men det är ju inget du och jag eller någon annan enskild person kan göra så mycket åt tyvärr. Vi måste istället försöka rädda det lilla som finns kvar av vårt biologiska mångfald med de medel vi har. Att det finns alldeles för mycket folk på jorden råder det ju inget tvivel om, men vad ska du och jag göra åt det?
Det andra om Thailand ; jag har aldrig någonsin sagt att de flesta inte åker dit för sex. Jag har ej heller sagt att de gör det. För mig är sexturismen fullständigt irrelevant. Jag skiter i det för som jag tidigare skrev så skulle jag aldrig kunna tänka mig att åka dit och detta på grund av deras exploatering av vilda,ofta utrotningshotade djur. Det förekommer en utbredd handel med dessa djur och dessutom används de för att underhålla turisterna på olika shower osv. Dessutom betalar folk för att bli fotograferade med dessa djur. Detta anser jag är mycket värre än sexturismen som överhuvudtaget inte rör mig i ryggen. Om en djurart försvinner däremot så kommer den aldrig tillbaka

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?