Spelrum
Giraffen45
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 313

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mattiaz812010-07-26 11:41
Antal inlägg: 111

Paris
Någon här som varit i Paris? Själv ska jag dit om en dryg månad :-)

caughtbock2010-07-26 11:45
Antal inlägg: 7699

Jag var där för många år sedan och älskade det. :) Kyrkor, katedraler och historiska byggnader i allmänhet fascinerar mig och i Paris finns mycket att se.

Mattiaz812010-07-26 11:48

Ja, det blir första gången där för mig, ska bli riktigt kul!

caughtbock2010-07-26 11:52
Antal inlägg: 7699

Ta med dig ordentliga skor!

Robert_K - Ej medlem längre2010-07-26 11:54
Antal inlägg: 273

Ja, Paris är fantastiskt. Ta med bra skor att gå i, vandra runt, se, upplev atmosfär, stanna till vid ett hörn och ta en crepes med nutella (fransmännen älskar det haha), besök det nya helt galna konstmuseet.

En sak som tyvärr kan hända är att man möts av ignorans när det gäller det engelska språket (om man nu inte kan franska). En vän fick knappt ut sin jacka på ett uteställe för att hon inte frågade på franska.
Fick ett tips innan min första resa dit & därefter har jag kört med att säga; Pardon, par le voux anglais? (stavning) vilket gjort att folk blivit väldigt tillmötesgående om man behöver hjälp.

Mattiaz812010-07-26 12:00

Tack för tipsen! Ja, den frasen har jag pluggat in, är väl något bättre på engelska än franska :-) Crepes med nutella alltså... Dom är ju goda var för sig, får väl testa kombinationen också, hehe.

Venatici2010-07-26 12:02
Antal inlägg: 1318

Inte varit där. Skulle gärna vilja se Paris, men drar mig för det pga. den dryga mentaliteten gällande engelskan. Skulle nog reta mig på det för mycket för att kunna njuta av staden :/

Robert_K - Ej medlem längre2010-07-26 12:20
Antal inlägg: 273

Mattiaz- En fransk vän som var lite guide där var helt galen i crepes & nutella, nästan så det blev maniskt haha.
Hur länge är du/ni där?
Glöm inte att besöka området Montremart. Kan va lite ruffigt kvällstid, men vi hade inga större problem att gå ut där ändå.

Ventaci- Oj hah, då lär du verkligen reta dig på det extremt. Hade liite samma fördomar, men blev så sjukt positivt överraskad och Paris har ju typ allt. Högt tempo - om man vill. Lugnt tempo - om man vill. Massor av sevärdheter, bra metro, härlig atmosfär osv.

Mattiaz812010-07-26 13:39

Vi ska bara vara där en weekend, fredag till söndag. Men vi ska ta väl till vara på tiden :-) Ja, det kvarteret ska vi besöka, det är väl där Sacre Ceur ligger bl.a.? Latinkvarteren ska ju vara fint också har jag hört.

Araknoidea2010-07-26 20:00
Antal inlägg: 783

Åh var där i Juni =) Tyckte det var väldigt gästvänligt och trevligt, dock var jag missnöjd över maten på restaurangerna. Laga mat själv om du har möjlighet och drick vin ute istället :D

Frizk2010-07-26 20:04
Antal inlägg: 129

oj Paris ska ju vara matens centrum

playboydiiva - Ej medlem längre2010-07-26 20:10
Antal inlägg: 560

Nej men vill väldigt gärna :)

Cosette2010-07-26 20:16
Antal inlägg: 104

nejdå man måste bara hitta rätt ställen... att äta på
om ni gillar att gå ut kan ni försöka få bord på Barrio Latino, där kan man dansa salsa efter att man ätit gott... och då måste man även dricka desperado (öl med tequilatvist)

annars kan man gå ut runt antingen Bastille eller där det är mycket barer och bra uteställen
skippa latinkvarteren... mest turister där...

om ni är på Rue de Rivoli åk högst upp i Kenzohuset, där finns en superfräck bar... med utsikt över Seine...

Araknoidea2010-07-26 20:19
Antal inlägg: 783

Ja självklart finns det säkert god mat, bodde i en familj i Beaune och damn vad god mat jag fick :D Jag älskar det franska köket därför blev jag så besviken när jag var på restaurang i Paris. Jag hade väl otur...

Cosette2010-07-26 20:45

förresten med bara en helg så ta Musee D'Orsey (Monet, Manet, Renoir) eller Centre Pompidou(modern konst i juste hus)
istället för Louvren.... som har långa köer och mindre intressant konst (ja smaken är som baken, men jag tycker det)

vill ni shoppa och inte är superrika (och handlar på Champse Elyssee) kan Rue de Rivoli och hallarna funka

åhh älskar Paris...

tydal2010-07-26 20:50
Antal inlägg: 548

"Parlez-vous anglais?" är stavningen och uttalet blir ungefär: parr-lö vo ång-lä

Tyvärr blev jag lite besviken sist jag var i Paris (två år sen) då många gick över till engelska när de hörde att jag inte pratade perfekt franska.

Ska man till ett land där man inte kan språket rekommenderar jag att man köper en liten ordbok och pluggar på så man kan uttalet, artighetsfraser, räkna och vanliga frågor. Det blir mycket trevligare då.

Cosette2010-07-26 20:53

oj känner mig nästan som en amerikan när jag inte kan stava till Champs Elysees...

ja, de byter ofta till engelska när man stapplar på franska... men inte alla...

-rå fisk - Ej medlem längre2010-07-26 23:19
Antal inlägg: 514

paris är magiskt... alla kringelikrokgator, och vackra hus.
jag tycker dock maten är betydligt sämre än myten.

stadsdelen Montmartre, är så vacker på våren att man blir tårögd. där vill jag bo när jag blir gammal.

trafiken är förskräcklig på sina ställen.

anneli72 - Ej medlem längre2010-07-26 23:29
Antal inlägg: 11612

Paris!

vet du hur många som mördas i den staden per år?

sedan flyter dom upp i Seine...nej jag skulle åka någon annan stans.

kremlan - Ej medlem längre2010-07-26 23:29
Antal inlägg: 364

Enotrolig stad.
Där finns allt!!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?