Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kirskål - Ej medlem längre2010-07-26 12:39
Antal inlägg: 200

Galningar i trafiken!
Ja faktiskt finns det ett flertal sådana...

Jag körde väg 25 mot Halmstad i helgen, inga mitträcke finns, mötande tät trafik, svårt att göra omkörningar, 90 km/h.

MEN det finns människor som ska om till vilket pris som helst! Vilket innebär att det gäller att bromsa in, släppa emellan bilar, flytta sig ut mot vägrenen för att inte krocka med mötande bilar osv...Jag blir galen!!

Egentligen konstigt att det inte händer mer olyckor, men troligtvis för att det finns människor som faktiskt visar hänsyn i trafiken.

Venatici2010-07-26 12:41
Antal inlägg: 1318

www.betapet.se/forum...=- 0#793598

Är för övrigt en dam med galet mycket vägilska i sig. Hatar när folk inte visar vart de ska eller när de kör löjligt långsamt.
Traktorer på 90-väg retar mig också.

Mattiaz812010-07-26 14:03
Antal inlägg: 111

Folk som inte håller avstånd... Hatar när man får en lastbil så nära i röven att minsta inbromsning skulle innebära krock.

lenty - Ej medlem längre2010-07-26 14:14
Antal inlägg: 586

så kallade rövslickare som ligger nära baken på ens bil :-)

limona2010-07-26 14:18
Antal inlägg: 420

Menar du mig Kirskål?
Njea, jag var inte där, men i dagens Sverige måste du räkna med att det finns många medborgare med en annan trafikkultur än den som fanns här i svenska folkhemstider... Come on , lite anpassning va!

Mattiaz812010-07-26 14:20
Antal inlägg: 111

Å folk som inte kan köra i rondeller... Använd blinkers!!

lovemercury2010-07-26 14:20
Antal inlägg: 55

Det värsta jag vet är alla idioter som inte stannar vid övergångsställen!!!

mjangsan2010-07-26 14:24
Antal inlägg: 76

En kille blev stoppad på motorvägen av en bil som legat bakom honom under en omkörning han gjorde. De tyckte att han körde för sakta (han höll hastigheten). De hoppade ur bilen och bankade på vindrutan och slet i dörren som han som tur var hade låst.
I bilen hade han sin tjej och deras nyfödda dotter.

Hände för ett par dagar sen runt halmstad.
Vem vet vad som hänt med killen om han inte låst dörren?

Hoodman - Ej medlem längre2010-07-26 14:31
Antal inlägg: 2826

På motorvägen gäller fartbegränsningen 100/110/120 km/h även under omkörning. Och man kan inte tvinga andra att bryta mot trafikreglerna bara för att man själv gör det.

kremlan - Ej medlem längre2010-07-26 14:52
Antal inlägg: 364

Trafikmarodörer finns det gott om!!!

Viktor_M - Ej medlem längre2010-07-26 14:56
Antal inlägg: 1637

limona,

"Njea, jag var inte där, men i dagens Sverige måste du räkna med att det finns många medborgare med en annan trafikkultur än den som fanns här i svenska folkhemstider... Come on , lite anpassning va!"

Oavsett vilken trafikkultur man kommer ifrån så ska man följa lagen samt ha ett beteende som visar på ansvar och risktänkande. Det här är inget land där man kan tillämpa sina egna trafikkulturer. Vi har i Sverige en trafiksäkerhet som är långt före många andra länders och lagen har ett syfte. Att ha invånare, som inte kan anpassa sig efter den trafikkultur vi har i Sverige, är en livsfara.
Sen tror jag inte det beror på "trafikkulturer" i och för sig. Jag tror det beror på hänsynslöshet, stress, prestigetänkande och i vissa fall ren dumhet.

wildman2010-07-26 15:05
Antal inlägg: 3860

Äh, alla gör misstag. Ingen ide att hetsa upp sig. Ofta gör man själv någonting som retar upp någon annan helt omedvetet. Det kan vara något som man gör av misstag, men som man själv viftar bort samtidigt som retar gallfeber på någon annan.
För att ta ett exempel i TS inlägg.
"släppa emellan bilar" Tja, det antyder ju att du håller för kort avstånd till framförvarande bil. Hade du hållit avståndet hade du inte behövt det.
Chill säger jag bara...

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-26 15:12
Antal inlägg: 3768

Jag måste säga att jag håller med angående galningar i trafiken men jag tycker oftast jag stöter på de i samma riktning som jag.

Folk som håller hastigheten men slickar mittlinjen och vägrar underlätta omkörning genom att flytta sig lite åt höger och utnyttja vägrenen. Det kan finnas 1000 anledningar till att jag måste köra fortare trots att jag ej har blåljus.

Folk som ligger i vänsterfil/mittfil på motorväg med flera filer trots att det är helt tomt till höger om de. Om de inte känner till att man ska hålla till höger för att underlätta i trafiken ska de inte ha körkort. Om de inte ser mig i backspegeln ska de inte ha körkort. Om de ser mig men ignorerar för att de håller hastigheten ska de inte ha körkort.

Folk som inte fattar att blinkers är till för att visa omgivningen att man vill svänga/byta fil strax och därför bör dra på de lite INNAN de faktiskt svänger. Samma folk bör också förstå att bara för att man blinkar innebär inte det att man har all att kasta sig ut i den riktningen man blinkar utan att ta hänsyn till omgivande trafik.

Galet att det finns så många med körkort i landet men bara jag som verkligen kan köra :D

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-26 15:14

"all RÄTT att kasta sig ut" ska det givetvis vara här ovan

limona2010-07-26 15:16
Antal inlägg: 420

Oj, nu var försäkringsmannen här som nu "säkert" försöker höja min försäkringspremie..

Viktor.. just. i olika kulturer har man olika syn på vad som är säker och vad som är en risk...
Sen kan jag hålla med om att man måste följa lagen, men där ser jag förvånande få svenska trafikanter som gör det faktiskt..

wildman2010-07-26 15:18
Antal inlägg: 3860

Tat lugnt Limona. Jag är rätt gasglad jag med, så du behöver inte oroa dig ;-)

-Nephelia-2010-07-26 15:31
Antal inlägg: 1217

"Folk som håller hastigheten men slickar mittlinjen och vägrar underlätta omkörning genom att flytta sig lite åt höger och utnyttja vägrenen"

Hatar när folk försöker tvinga mig ut i väggrenen, speciellt när det är mörkt eller dålig sikt pga kurvor mm. Vad som helst kan dyka upp där, fotgängare, cyklister eller något stillastående/långsamt fordon.

Jag flyttar mig ut i väggrenen om jag har fri sikt och bedömer det som säkert. Aldrig annars. Men folk bara måste ligga tätt i baken och sick-sacka bakom för att visa hur irriterade de är, för att jag inte genast släpper allt mitt sunda förnuft och i första hand drar ut i väggrenen för att släppa dem förbi. Bu för sån't.

-Nephelia-2010-07-26 15:32
Antal inlägg: 1217

..och 'vägren' ska det nog vara förresten : )

Kirskål - Ej medlem längre2010-07-26 15:45
Antal inlägg: 200

Limona: "En annan trafikkultur" skojar du?

Nej jag är säkerligen inte en helt perfekt bilist själv, gör väl misstag som alla andra.

Men man behöver ju inte gå in för att göra helt livsfarliga omkörningar och räkna kallt med att andra bilister ska hålla sig undan!!

Varför gör man en omkörning när man får möte?

Sen är det klart viktigt att hålla hastigheten så att trafiken ska flyta på och INTE försvåra helt korrekta omkörningar.

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-26 15:52

Nephelia:
Jag trodde det var uppenbart att jag inte begär att folk ska köra i vägrenen i skymda kurvor eller mörker. Men vi tänker kanske olika där precis som vi förmodligen tänker olika i förhållande att underlätta för varandra i trafiken.

Du tycker inte det är rätt att folk tvingar ut dig i vägrenen. Men tycker du att det är din rätt att tvinga mig att ligga kvar bakom dig trots att jag uppenbarligen vill om?
Återigen, du kan aldrig veta min anledning till att jag behöver köra fortare, det kan ligga nån med en kniv i ryggen i mitt baksäte?

Att du glider ut i vägrenen när du har fri sikt är allt jag begär. Tyvärr är det ca 1 av 10 som tänker så. I alla fall de som ligger framför mig i trafiken.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?