Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 245 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2010-08-04 22:42 | |
![]() | Oslo vs. Stockholm Har nyligen varit i Oslo i ett par dagar. Slås av hur Oslo är skräpigt och ganska sunkigt jämfört med Stockholm. - Många fina hus, men många husfasader ser fasansfulla ut. - Gronelukka är ett centralt ghetto. Blev erbjuden hasch redan efter ett par meter, husen ser slitna ut och man känner sig otrygg (efter en promenad hittade vi dock ett område i Gronelukka som var OK och med en bra bar). - Knarkare knarkar offentligt överallt och man känner sig illa till mods. Jag är alltså för att dölja knarkproblem :-) - Mataffärer. Ser värre ut än Lidl, ingen har specerer och de ser möjligtvis ut som svenska butiker gjorde på 60-talet (levde dock ej då). Är det någon som vet VARFÖR Oslo är så här :-) Angående sunkiga hur är min teori att det beror på deras avreglerade hyresmarknad där hyresvärdarna vill mjölka ut hyror och skiter att renovera. Angående sunkiga matbutiker så har jag hört att fryspizza är det hetaste för tillfället i Norge... eller har varit ett bra tag. Detta är ingen hata-norrmän-tråd. Jag gillar norrmän och Norge, vårt broderfolk! | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-08-04 22:50 | |
![]() | Vet inte ens vart Gronelukka ligger, kan ju ha vart att du bodde i Oslos Bergsjön... Vi har ju tyvärr också områden som påminner om det du beskrev. | |
| odin - Administratör | 2010-08-04 22:51 | |
![]() | Gronelukka är ett centralt område som ligger precis bredvid centralstationen. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-08-04 22:52 | |
![]() | Det finns en norsk kille som piffar till Grandiosa-pizzor på tv. glömt vad han heter..men det är en satans bra reklam för pizzan. | |
| Bitte - Administratör | 2010-08-04 22:53 | |
![]() | Har en vän från ett annat forum som beskrivit precis samma sak om Oslo Bitte | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-08-04 22:53 | |
![]() | Ok, lät inte bra. Ska inte åka dit. Mitt Stockholm e för vackert :) | |
| odin - Administratör | 2010-08-04 22:54 | |
![]() | Jag har i alla fall aldrig blivit erbjuden knark i centrala Stockholm, vilket jag nu har blivit i centrala Oslo :-) Jag förstår ju att det säljs en hel del knark på plattan i Stockholm men i Oslo är det mycket öppnare. Vid spårvagnshållplatsen utanför Centralstation är det livlig knarkhandel. | |
| odin - Administratör | 2010-08-04 22:55 | |
![]() | Är det någon som vet varför det är så dåliga matbutiker i Oslo? Är det för att fryspizza är "the new thing" eller är det bara rykten? :-) | |
| mrperfect | 2010-08-04 22:56 | |
![]() | Jag föstår inte logiken i hur Fryst Pizza kan vara Het. Måste vara ett allvarligt fall av felaktig livsmedelsförvaring :P | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-08-04 23:00 | |
![]() | En gång har jag blivit erbjuden knark i Stockholm. gissa av vem? | |
| odin - Administratör | 2010-08-04 23:01 | |
![]() | En langare? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-08-04 23:03 | |
![]() | Neeej | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-08-04 23:05 | |
![]() | Initialerna M.H...på icke vit klubb. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-08-04 23:16 | |
![]() | Måns Herngren? :) | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-08-04 23:18 | |
![]() | Neej,,det skulle jag kommit ihåg. | |
| Robert_K - Ej medlem längre | 2010-08-04 23:19 | |
![]() | Området runt centralstationen - Grunelukka inkluderat, är ju inte direkt ballt. Och där bör man inte röra sig allena sent på kvällen. Men jag skulle inte vilja säga att Grunelukka är signifikativt för Oslo. Deras metro upplevde jag som mycket fräschare än den i Sthlm. Men som städer är de helt olika (men jag förstår givetvis jämförelsen av nordiska huvudstäder). Oslo är mer Göteborg och Sthlm jämförs väl bäst med Köpenhamn. De skönhetsfläckar Oslo nu kan tänkas ha rent visuellt, tar de igen detta flera gånger om när det gäller bemötande i affärer och på uteställen kontra Sthlm. Det är fler städer man kan bli erbjuden knark på öppen gata. I Paris - Montremarte blev jag erbjuden att köpa kokain en kväll (vid 20-tiden) | |
| YamahaJet | 2010-08-04 23:21 | |
![]() | Jag får allmänt detta intryck av att vi är det enda I-landet i världen när jag reser utrikes, oavsett om det är Tyskland, Storbritannien, USA, Österrike eller vad som helst. Märkligt att höra detsamma om Norge faktiskt. Oavsett land så känns det på något märkligt sätt som att vi håller en högre standard. Jag vet inte om det har med vana att göra. | |
| mrperfect | 2010-08-04 23:22 | |
![]() | >Jag har blivit erbjuden sex två gånger i Stockholm | |
| mrperfect | 2010-08-04 23:24 | |
![]() | yamaha, jag tror att vi I Sverige har en mer inarbetad och itutad känsla för att hålla snyggt. "Fint ska de va då trasorna hänger.. " | |
| Robert_K - Ej medlem längre | 2010-08-04 23:30 | |
![]() | YamahaJet: Kan berätta en rätt intressant sak som hände tidigare i våras. När jag bodde i Kanada för 2 år sen och fixade boende med 7 andra (vi bodde i en villa), så tyckte jag att vårt hem var rätt skabbig. Ja, sakerna var i basutförande, men samtidigt så kändes standarden betydligt lägre. Mina roomies från Frankrike, Nederländerna och Spanien tyckte jag överdrev. I våras fick jag besök av min nederländska roomie. Och bland det första hon nämnde var att: Fasen Robert, jag förstår faktiskt varför du klagade lite i Kanada. Er standard - även i basutförande, är högre i jämförelse med det vi hade & även hos oss i Nederländerna som är ett hyfsat komparativt land med Sverige. Och Storbritanninen tycker jag inte alls har särskilt hög standard. | |